16 Maart, 08:00
Ik zit onderweg in de auto naar school. Dit keer alleen niet om les te geven. Gisteren is er een persconferentie geweest over Corona. De scholen gaan dicht. Alle scholen, dit is wat we gisteren te horen hebben gekregen:
" Scholen en kinderdagverblijven gaan dicht vanaf maandag 16 maart tot en met maandag 6 april. Het gaat hierbij om scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Voor kinderen van ouders in bijvoorbeeld de zorg, politie, openbaar vervoer en brandweer is er wel opvang in de school en het kinderdagverblijf, zodat hun ouders kunnen blijven werken. Deze opvang is zonder extra kosten.
Docenten gaan onderwijs op afstand organiseren voor kinderen die thuis zitten, met prioriteit voor eindexamenleerlingen in het voortgezet onderwijs en het mbo. Alle eet- en drinkgelegenheden gaan dicht vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april. Aanvulling 16 maart, 16:00 uur: Bezorgen en afhalen blijft mogelijk. Sport- en fitnessclubs, sauna's, sexclubs en coffeeshops sluiten vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april. Aanvulling 16 maart, 18:40 uur: Coffeeshops kunnen openblijven voor bestellingen die afgehaald worden.
Iedereen in Nederland wordt gevraagd om waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Alle eerder genomen maatregelen worden verlengd tot en met maandag 6 april. Aanvullende maatregelen: sluiting scholen en kinderopvang tot 6 april."
Het word echt kut dit met het virus. Matthy en ik hebben elkaar niet meer gezien. Het word kei lastig om andere halve meter afstand te houden van elkaar. Dat is gewoon bijna niet mogelijk. We hebben eergisteren gebeld en beide vinden we het zo klote. Echt beide kunnen we schelden wat willen, anders kan je er niks aan doen.
Op het moment ben ik wel blij dat ik met iemand samenwoon, anders was het echt zwaar voor me. Bedoel hier met eten, en mezelf geen nare gevoelens geven. Dat kon misschien wel fataal aflopen. Ik denk als Matthy of Anouk zo'n idee kregen dat ze sowieso wel actie hadden ondernomen. Nou goed dadelijk moeten dingen gaan regelen voor het online lesgeven. Deze week hebben de leerlingen vrij gekregen, zodat wij ons helemaal kunnen voorbereiden.
De leerlingen zijn natuurlijk wel helemaal blij. Alleen dat gaat denk ik niet heel lang duren. Ze kunnen dadelijk niet meer met elkaar afspreken en chillen. Dat is echt klote in die tienerjaren. Bedoel je gaat in die tijd dingen ontdekken met je leeftijdsgenootjes en dat word nu even een grote streep doorgezet.
Nou goed als ik op school ben, stap ik uit met mijn tas en loop ik naar binnen. Binnen krijgen we allemaal een mondkapje. Deze doe ik op en zo loop ik naar de lerarenkamer. Hier zit al het al behoorlijk vol. Ik ga aan de tafel zitten met docenten die ik goed ken, allemaal zitten we op 1,5 meter afstand.
We kletsen er een beetje over hoe dit gaat worden, het lesgeven voor de computer. Voor mij is dit echt wel een ding. Kijk steeds meer kinderen weten dat ik dé vriendin van Matthy ben. Dus als ze me gaan filmen enz, zou ik zo enorm kut vinden. Want ik zit waarschijnlijk gewoon thuis op mijn kamer, wat best wel privé. Het is gewoon het idee, dat je dadelijk op internet staat zonder dat je het zelf in de handen hebt.
Nou goed als iedere docent er is, krijgen we een presentatie over hoe deze dagen gaan verlopen. We krijgen uitleg over teams, online methode, een hele lijst waar leerlingen zich aan 'moeten' houden, een lijst voor ons, huiswerkcontrole, lesroosters, hoe lesgeven enz. Echt gewoon allerlei dingen. We zitten echt al heel lang te luisteren en het is doodsaai.
Kijk ik weet echt wel hoe je een laptop moet gebruiken. Alleen kijk hier op school zitten ook oudere docenten, die vinden het heel lastig natuurlijk. Nou als we dit hebben gehad, loop ik naar mijn kantoor om alles uit te ruimen, die spullen van hier heb ik gewoon nodig. Heb een grote tas bij, dus komt wel goed. Ik laad het in, wat is dit verschrikkelijk..
~ tijdje later
Ik zit thuis op mijn kamer alles op te ruimen. Het moet een beetje netjes zijn hè.. Mijn bureau staat tegen de muur waar je mijn bed enz kan zien, ook mijn kast die er tegenaan staat en zelfs mijn nachtkasje. Niet de handigste plek, alleen het moet maar. Ik maak alles zo netjes mogelijk, ook dat er zoveel mogelijk weggewerkt is. Bedoel hiermee foto's maar ook andere privé dingen.
Wanneer dat is gedaan, loop ik naar beneden. Lievie ligt zelf op de bank met een knuffel. Als ik tegen haar zeg:" Zullen we naar buiten?" Staat ze al gewoon helemaal te springen. Even haar uitlaten. Ik loop met haar naar de gang en doe haar riem aan. Voor mezelf pak ik mijn oortjes. Zet op mijn telefoon mijn muziek playlist aan en loop dan naar buiten. Ik maak de deur op slot en loop dan het erf af naar de stoep. Over de stoep, loop ik richting het parkje.
Ik luister muziek en zie Lievie blij zijn om weer even naar buiten te gaan. Anouk is gewoon op werk, die draait overuren niet normaal. Ze is echt nodig, ze werkt nu zelfs al op zaterdag. Echt niet normaal dus. Ze hebben haar nodig met de corona patiënten, die kinderen zijn. Ook om het ziekenhuis ervoor klaar te maken.
Ach ik ontspan me even en loop een grote ronden met mevrouw Lievie. Ze heeft het helemaal naar haar zin. Ik denk dat ik echt veel alleen ga zijn. Bedoel Anouk werkt nu veel, Matthy en ik kunnen elkaar niet veel meer zien en andere mensen die ik ken komen met heel veel mensen in aanraking. Is echt wel lastig nu.
Als ik weer thuis ben, plof ik eigenlijk gelijk op de bank. Ik pak de afstandsbediening en zet een serie op die ik aan het volgen ben. Als hij aanstaat, pak ik een dekentje en kijk ik naar de tv. Naast me ligt mijn telefoon, daar kijk ik ook wat op. Lievie ligt op de grond en is een beetje moe, eerder lui als je snapt wat ik bedoel. Na een aflevering of twee verveel ik me al meer...
Nou als dit maar snel voorbij is, echt waar...
~ tijdje later
We zitten samen tv te kijken, het nieuws. Anouk is weer thuis en heeft gelijk haar jogginspak aangedaan, wat ik goed begrijp. We hebben net tosti's gegeten, echt lekker haha. Samen kletsen we ook een beetje erover, terwijl de tv aan staat. Het is wel echt gezellig hoor, ben zo blij dat ik met haar woon, niet normaal.
Rond tien uur, gaan we beide al naar boven. We zijn gewoon moe. Samen doen we onze routine op de badkamer. Lievie heeft plaatsgenomen op het kleedje. Die ligt in het midden van de badkamer. Met Anouk lachen we een beetje, komt doordat we klooien tijdens het tandenpoetsen. Wanneer we beide staan in de gang om onze kamers in te gaan, geven we elkaar een knuffel. We wensen elkaar welterusten en zo loop ik mijn kamer in en sluit ik de deur.
Ik kleed me dan uit en weer aan in een pyjama. Mijn laptop leg ik aan het stroom, hierna ga ik op bed zitten. In deze houding kijk ik nog een beetje op mijn telefoon. Ik wens Matthy alvast welterusten en leg mijn telefoon dan weer weg. Aan het stroom op mijn kastje. Ik stop mezelf dan in, onder de dekens. Ik ga goed liggen op mijn kussen en onder de dekens.
Zo lig ik nog wat dag te dromen over dingen, gewoon het is best angstaanjagend dit al. Het komt echt wel weer goed, daar vertrouw ik dan ook weer in. Het is gewoon lastig vind ik. Met deze nare gedachtes val ik dan wel in slaap~
JE LEEST
" Hij Was Het Al Die Tijd "
RomanceVerhaal die met veel gevoel is geschreven~ Lezen op eigen risico's x