"WEI, kau dah kenapa?" tanya Zarin. Langkahnya terhenti di depan pintu bilik air. Dia pelik melihat kakaknya yang duduk dengan meletakkan kepala di atas meja makan, sambil kedua-dua tangan mendepa.
"Heeehhhh ...." Yulia mendengus macam kerbau.
"Kenapa ya, ya Allah, aku mesti hidup dengan ahli keluarga yang pelik macam ni?" Zarin membebel seorang diri. Tuala yang disangkut di bahu kini melibas kepala Yulia.
"Apaaaaa?" kata Yulia malas-malas.
"Kau kenapa ...? Macam baru lepas kena reject sebab hodoh."
"Aku memang kena reject pun."
Zarin mencebik geram. Sekali lagi dia melibas kepala kakaknya dengan tuala sampai tersenget tudung. Akhirnya Yulia bangun.
"Kau kenapa?" marah Yulia. Dia mula menyingsing lengan. "Kau nak apa? Nak gaduh? Jom, masuk gelanggang."
"Haa ... barulah kau nampak normal. Tu, Abang Fahmi risaukan kau."
Yulia terus menunduk.
"Apa hal? Lelaki mana yang reject kau?"
Zarin mencapai balang berisi biskut kering. Air teh dalam teko dituang ke dalam cawan. Tiba-tiba tak jadi mandi.
Yulia mengeluh. "Aku tengah stres fikir pasal kerjalah."
"Apa hal? Tak okey ke kerja hantar budak tu?" Suara Zarin bertukar serius.
"Okey saja. Aku suka sangat kerja hantar budak tu. Cuma ...."
Lama Yulia diam dengan ayat tergantungnya.
"Cuma apa, cawan ...." gesa Zarin.
"Aku takut dengan bos." Yulia terbayang Adam yang pegang pisau tadi.
"Lah ... itu pun nak takut?"
Yulia bangun dan terus berjalan ke bilik. Sempat dia curi pandang ke arah Fahmi. Mata lelaki itu sudah pun terpejam. Cepat pula tidur.
Yulia mendengus. Dia menutup suis lampu kalimantang ruang tamu.
"Tadi kata risau kat aku," bebelnya.
Dia tidak jadi masuk ke bilik, tapi berjalan menghentak kaki ke dapur.
"Kau ni kan, adik, asyik tak balik malam! Kau tak kesian kat mak ke?" marahnya.
Kening Zarin terangkat. "Ni dah kenapa tiba-tiba?"
"Lain kali, kalau ada assignment, kau panggil kawan kau tidur kat rumah ni. Asyik kau yang tidur sana."
"Kau dah gila ke, pinggan?"
"Entahlah!" rungut Yulia. Dia menggosokkan kepala dengan agresif sehingga tersenget-senget tudung sarung yang dipakai. Kemudian kembali berjalan menghentak kaki ke bilik.
Dahi Zarin berkerut memerhatikan ragam kakaknya.
"Apa hallah aku kena hidup dengan orang gila ni ...."
∞ ∞ ∞
YOU ARE READING
Adam & Yulia (Kita Cuma Kawan, Kan?)
Romance[TERBIT VERSI BUKU - KITA CUMA KAWAN, KAN? by IMAN PUBLICATION] Adam Adwa seorang bintang terkenal. Nisrina Yulia pula hanyalah ... Yulia. Dunia mereka memang tak pernah bersilang, sehinggalah Adam tercicirkan telefonnya di dalam kereta Yulia. "Lag...