50

82 6 0
                                    

DI RUMAH, Yulia lebih banyak diam daripada bercakap, terutamanya di hadapan Fahmi. Yulia rasa malu nak berhadapan Fahmi. Rupa-rupanya, bukan hanya Fahmi seorang yang nampak betapa dia mementingkan diri selama ini.

Semua orang nampak. Barangkali adik dan maknya juga nampak. Mana tidaknya, Adam yang hanya mendengar ceritanya sekali lalu pun boleh menilai perbuatannya.

Perubahan perangai Yulia itu menarik perhatian Zarin dan Fahmi.

"Kenapa dengan kakak kamu tu?" bisik Fahmi.

Fahmi dan Zarin menjeling ke arah Yulia yang sedang menjemur baju di luar sambil termenung.

"Tak tahu," bisik Zarin. "Mak marah dia ke? Dah banyak hari macam tu."

"Mak tak marah dia pun. Haih, rasa senyap rumah ni," luah Fahmi.

"Itulah. Rasa lain macam. Dia bergaduh dengan boyfriend ke? Eh ... dia ada boyfriend ke?" Zarin tiba-tiba mendengus tidak puas hati. Dengan lantang dia berkata, "Ah, lantaklah! Takkan sebab dia, tiba-tiba kita pula susah nak bernafas dalam rumah ni!"

Macam gergasi, Zarin menghentak kaki ke dalam bilik.

"Apa hal tu?" Yulia berlari dan menjenguk ke dalam rumah. "Abang Fahmi, kenapa dengan Zarin?"

Fahmi ketawa perlahan. "Zarin merajuk agaknya."

Dahi Yulia berkerut. Mulutnya mencebik.

"Dah kenapa kalau dia merajuk, semua orang kena tempias?" marah Yulia.

Bertambah kuat tawa Fahmi. Kalaulah dia boleh berkata benda sama kepada Yulia.

"Betul tu, Yulia. Betul tu."

Yulia semakin keliru melihat Fahmi yang tiba-tiba mudah terhibur.

∞ ∞ ∞

Adam & Yulia (Kita Cuma Kawan, Kan?)Where stories live. Discover now