40

96 6 2
                                    

YULIA ligat menolak kotak-kotak yang tersusun di dalam van keluar. Muhaimin yang menunggu di pintu belakang van pula mengangkut kotak itu satu demi satu.

Dia mengerling melepasi tingkap van.

"Min, Encik Adam tu ... okey ke?" bisiknya.

Kening Muhaimin terangkat. Dia mengelap keringat yang meleleh di muka, seraya memandang ke arah sama Yulia melihat tadi. "Okey saja. Kenapa?"

"Oh ... tak ada apa-apa." Yulia menggeleng.

Sekali lagi dia mencuri pandang ke arah Adam. Lelaki itu sedang menyusun kotak-kotak yang dihulurkan oleh Muhaimin tadi. Semua kotak itu berisi sumbangan barang dapur yang akan diagihkan kepada penduduk kawasan pangsapuri tersebut.

Tidak lama kemudian, Yulia perasan Adam memandang. Aneh, dari tadi Adam asyik curi pandang ke arahnya. Bila dia pandang balik, Adam melarikan pandangan ke tempat lain.

Suspicious betul, fikir Yulia.

Dengan riak wajah penuh wasangka, Yulia mendekati Adam. Adam kelihatan makin sibuk menyusun kotak-kotak yang sudah pun siap disusun.

"Encik Adam," tegur Yulia.

"Ya?" Adam memandangnya dengan wajah tertanya-tanya.

"Encik Adam ada apa-apa nak cakap pada saya ke?" soal Yulia.

"Tak ada." Adam jongket bahu.

"Betul ni?"

"Betul."

"Okey ...." Yulia mengangguk meskipun tidak berpuas hati. Elok tiga langkah dia meninggalkan Adam, dia berpusing semula. "Encik Adam?"

"Ya?"

"Saya ada buat salah apa-apa ke?"

"Tak ada ...?" Adam mencebik seraya menggeleng. Dia terus mengangkat sebuah kotak dan naik ke tingkat atas bangunan.

Kepala Yulia menyenget. Ada yang tak kena dengan orang ni ....

Sepanjang 15 minit mereka sekumpulan mengagihkan barang bantuan dari satu pintu rumah ke satu pintu rumah yang lain, Yulia dan Adam masih saling mencuri pandang dari jauh. Adam curi pandang tanpa sebab. Yulia pula curi pandang sebab dia tak faham kenapa Adam pandang.

Mereka akhirnya bertembung di tempat utama kotak-kotak dikumpul. Yulia baru mengangkat sebuah kotak, tetapi Adam muncul dan mengambil kotak itu daripadanya. Setiap kali bertembung begitu, kotak Yulia akan diambilnya.

"Encik Adam, encik marah kat saya ke sebenarnya?" Yulia berusaha mengekor Adam.

"Eh, mana ada?"

"Habis tu, kenapa encik rampas kotak saya? Setiap kali saya ambil kotak, encik curi daripada saya."

Mereka tiba di kawasan kotak lagi. Adam, seperti tadi, sibuk mengangkat kotak. Yulia dibelakanginya. Itu yang menguatkan lagi firasat Yulia.

"Kenapa Encik Adam macam marah saya saja?" kata Yulia lagi. Perlahan saja tangannya mengangkat kotak.

Sekali lagi kotaknya diambil oleh Adam. "Saya tak marah pun? Saya cuma nak tolong."

Makin berkerut dahi Yulia. Kotak di tangan Adam dirampas kembali. "Encik nak kata saya ni tak kuat ke?"

Adam mengeluh dalam senyuman. Perlahan-lahan kotak di tangan Yulia diambil kembali.

"Setiap selang sehari saya nampak awak angkat tong air di studio, guna sebelah tangan saja. Awak ingat saya tolong sekarang ni sebab fikir awak tak kuat ke?" balas Adam.

Melihat wajah Yulia yang tetap bingung, Adam tersenyum lagi. Dia mengenyitkan mata sebelum meninggalkan Yulia di situ.

Riak wajah Yulia berubah kengerian.

"Weh, makin peliklah dia ni ...," bisiknya.

∞ ∞ ∞

Adam & Yulia (Kita Cuma Kawan, Kan?)Where stories live. Discover now