Bab 8

12.4K 549 14
                                    

     Melihat gadis itu diam tidak terkata membuatkan sekeping hati Hezrick terasa seperti disiat-siat dengan pisau tajam. Gadis itu membencinyakah?

     "Sayang," seru Hezrick bernada lembut seraya mencapai tangan gadis yang elok berada di atas meja.

     Berderau darah Mikayla mendengar perkataan yang keluar dari mulut lelaki itu, suara ini, panggilan ini. Hanya lelaki yang bernama Ricky sahaja pernah membuat nada suara seperti itu. Dia menarik tangannya dari terus dipegang lelaki itu.

     "Nama you apa?" Soal Amira secara tiba-tiba.

     Dia mula rasa aneh melihat Mikayla hanya diam dan menunduk, lagi hairan apabila lelaki di hadapannya ini menyeru panggilan manja seperti itu.

     "Nama dia Hezrick, jom pergi shopping? I belanja you," pelawa Freddy bersama senyuman manis, matanya merenung wajah Amira, sengaja dia memancing gadis itu.

     Mata Amira bersinar-sinar mendengar perkataan shopping dan belanja. Persoalan yang bermain-main di dalam ruang fikirannya sebentar tadi hilang sekelip mata.

     "Kat mana?" Amira memandang Freddy menunggu balasan.

     "You ikut je I, I belikan you kasut, handbag dan barang-barang lain yang you nak, okay?" Freddy masih memujuk dengan kata-kata manis. Dia dapat membaca air muka gadis ini, nampak mudah dipancing dengan barangan seperti itu.

     "Okay I setuju, tapi dua orang ni tak ikut?"

     "Tak, Hezrick tak suka berjalan sama macam Cik Kayla. So, kita berdua ajelah." Jawab Freddy bersama senyuman nipis.

     "Okay, let's go," tanpa membuang masa, Amira terus berjalan maju ke hadapan dibontoti Freddy. Boleh dia memberi masa kepada Mikayla membiasakan diri bersama Hezrick.

     Freddy mengenyitkan sebelah matanya pada Hezrick, lelaki itu hanya menayang riak wajah biasa walaupun jantungnya rasa seperti hendak terloncat keluar ketika ini.

     Mikayla masih kaku menunduk, dia tidak mampu untuk menghalang Amira dari terus pergi, dia sudah bertukar menjadi beku di hadapan lelaki ini. Wajahnya terasa panas, hatinya perit, perit kerana teringatkan janji lelaki ini terhadapnya dahulu.

     "Jom ikut aku," Hezrick bangun lalu terus menarik lembut tangan gadis itu.

     "Tak nak!" Mikayla meronta-ronta minta dilepaskan. Genggaman lelaki itu semakin kuat mencengkam pergelangan tangannya yang putih sehingga bertukar menjadi warna kemerah-merahan.

     "Diam," arah Hezrick sepatah kedengaran cukup tegas.

     "Tak nak!"

     "Jangan cabar aku Kayla," nada suara yang digunakan Hezrick masih terkawal agar tidak kedengaran terlalu kuat.

     "Lepaskan saya, apa lagi yang awak nak?!" Empangan air mata Mikayla pecah, dia merenung tajam lelaki yang bernama Hezrick ini.

     "Kau bising lagi, aku cium kau kat sini, nak?"

     Ugutan itu membuatkan Mikayla diam, hanya air mata yang setia mengalir di pipinya. Dia takut ugutan lelaki ini oleh kerana ugutan seperti itulah yang kini telah memusnahkan hidupnya.

     Kakinya diatur membontoti lelaki itu walaupun pemikirannya berkata tidak. Hezrick berjalan menggenggam lembut tangan gadis yang dicintainya. Tiba di tempat parkir kereta, dia menolak tubuh kecil Mikayla duduk di seat penumpang. Gadis itu menurut tanpa berkata-kata, air mata mengalir dengan lebih deras dari sebelumnya.

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now