Hairan melihat anaknya baru pulang ke rumah. Ke mana gadis itu pergi semalam? Panggilan langsung tidak dijawab.
"Dah petang baru balik, tidur kat mana semalam?" soal Encik Anuar dingin.
"Ru... Rumah kawan..." Mikayla terus berlalu menuju ke bilik. Langkahnya terhenti di hadapan pintu sebelum wajah Encik Anuar dipandang.
"Bersiap cepat. Kita ada tetamu kejap lagi," arah Encik Anuar sebelum lelaki itu melangkah ke dapur.
Mikayla mengerutkan dahi. Tetamu?
"Ibu mintak maaf Kayla... Ayah tak pernah batalkan majlis pertunangan kamu dengan Adam." Puan Qamaria menggeleng kecil.
"Tapi ibu tahu Kayla dah menikah dengan Ricky. Semua ni tak patut terjadi ibu..." Sepasang mata Mikayla berkaca-kaca memandang Puan Qamaria.
Pintu biliknya ditolak dari luar. Mikayla dan Puan Qamaria menoleh serentak ke arah Encik Anuar di muka pintu.
"Ayah buat semua ni untuk keluarga kita. Ayah cuma nak yang terbaik untuk kamu. Jemput masuk Puan Asriza..." Encik Anuar berundur memberi ruang kepada seorang wanita tua melangkah masuk.
Hati Mikayla terasa sakit mendengar kata-kata ayahnya. Apa yang terbaik jika dia sendiri tersepit begini?
Bila sudah jadi begini, dia rasa ingin balik ke pangkuan Hezrick, mungkin buat selama-lamanya. Dia lebih layak dijaga Hezrick yang lebih mementingkan kebahagiaan masa depan mereka.
"Cantik anak ni, sepadan dengan Adam..." ujar Puan Asriza bersama senyuman.
"Sini mama sarungkan cincin pertunangan kamu." Puan Asriza mengambil tempat di sebelah Mikayla.
Mikayla hanya mendiamkan diri, malas untuk masuk campur. Lagipun pertunangan ini tidak sah sama sekali.
"Alhamdulillah selesai. Kalau ikutkan, Adam dah tak sabar nak kahwin dengan kamu. Mama nasihatkan dia bertunang dulu untuk kenal hati budi masing-masing..."
"Mama harap kamu mampu jadi isteri yang baik buat Adam." Puan Asriza memegang sebelah bahu gadis itu.
Mikayla masih berdiam diri merenung cincin di jari manisnya. Rasa bencinya terhadap Adam semakin luas! Seluas lautan!
*****
Setiap tutur kata Hezrick dihadam sebaiknya. Dahi mula berkerut. Benarkah apa yang dikatakan lelaki itu? Wajah Hezrick direnung hairan.
"Jadinya malam tu kali pertama kau sentuh dia?" soal Enrique menginginkan kepastian.
"Sebab tulah aku rasa nak tumbuk muka kau ni. Kau dah rosakkan malam pertama aku dengan dia!" Kolar leher Enrique dicekak. Geram betul bila teringatkan kejadian itu.
"Nak marah sangat kenapa? Diakan bini kau?" Enrique hanya menayangkan riak tenang.
Hezrick melepaskan kolar leher lelaki itu. Tiada guna juga dia marah lelaki ini. Semua telah terjadi.
"Kau tak rasa bersalah ke sial?" soal Freddy.
"Kenapa nak rasa bersalah? Kayla kena rogol dengan suami dia sendiri bukannya suami orang lain." Herith membela Enrique.
"High five?" Enrique mengangkat tapak tangannya. Herith menepuk tangan itu bersama senyuman lebar.
"The fuck?" carut Freddy perlahan. Dua orang itu memang sejenis manusia yang hanya minta untuk makan kaki orang setiap hari.
YOU ARE READING
𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬
Action[𝐂 𝐎 𝐌 𝐏 𝐋 𝐄 𝐓 𝐄 𝐃] ♡ 𝐊𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐤𝐞𝐝𝐮𝐚 𝐌𝐫𝐇𝐚𝐳𝐑𝐞𝐲𝐳 ♡ ★𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 + 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧★ Hezrick Xizel, seorang ketua mafia yang tegas dan merbahaya. Dalam tegas, ada baiknya juga kerana dia adalah seorang lelaki yang mudah un...