Bab 38

7.4K 360 43
                                    

     Pinggang ramping Mikayla dicuit. Mikayla yang terperanjat terus melayangkan senduk yang dipegang ke arah si gerangan yang telah mengganggunya.

     Tok!

     "Auch! Sakitlah... Apa masalah kau ni?" Berkerut-kerut dahi Hezrick menahan sakit di kepala.

     "Awaklah masalah saya!" Mikayla menjeling tajam wajah Hezrick sebelum tugasnya disambung.

     "Masalah aku sikit je,"

     Mikayla mengerutkan dahi sebelum kepalanya dipalingkan ke belakang bagi melihat wajah Hezrick.

     "Masalah apa?"

     "Kita perlu tangguhkan pernikahan sebab aku sibuk bulan ni," Hezrick membalas renungan gadis kesayangannya itu.

     Air muka Mikayla berubah muram. Dia mula berpusing membelakangi Hezrick. Kedua-dua belah tapak tangannya menekup wajah. Hezrick mengerutkan dahi melihat kelakuan aneh gadis itu.

     "Dah kenapa kau ni?" Hezrick menarik kedua-dua belah lengan Mikayla. Esakan kecil Mikayla mula keluar.

     "Hey-hey... Aku gurau jelah..." Hezrick mengusap-usap kepala gadis itu.

     "Cak! Saya pun bergurau..." Tiba-tiba Mikayla tersenyum lebar.

     "Tapi ayah nak tunangkan saya hujung minggu ni, awak boleh pulak main-main macam tu." Sambung Mikayla perlahan.

     "Padan muka. Tulah degil sangat tak nak dengar cakap aku, aku ajak bernikah awal tahun lagi tapi alasan kau nak belajar dululah lepas tu kerjalah. Tengok apa yang jadi sekarang..." bebel Hezrick.

     Mikayla yang berasa geram terus menampar dada lelaki itu beberapa kali. Hezrick menahan tangan gadis itu. Mata mereka bersambung tepat. Beberapa saat kemudian barulah Mikayla memalingkan wajahnya ke sisi kerana mula rasa tidak selesa.

     "Aku dah uruskan passport kau, petang ni ikut aku."

     Lengan Mikayla dilepaskan. Kakinya meluru ke arah meja makan. Punggungnya dilabuhkan ke atas kerusi.

     "Kita nak ke mana?" Mikayla mengekori langkah Hezrick sebelum kakinya berhenti betul-betul di sebelah kerusi lelaki itu.

     Hezrick membuat isyarat tangan mengarahkan gadis itu mendekatinya. Mikayla hanya menurut. Suara garau Hezrick mula memasuki gegendang telinganya.

     Mikayla mengukir senyuman yang penuh makna. Dalam pada masa yang sama, jantungnya tetap berdetak. Kedudukan mereka begitu rapat ketika ini.

     "Buat apa tu wahai syaitan-syaitan yang bertopengkan manusia?" soal lelaki yang baru melangkah masuk.

     "Semak betullah tengok muka tak mandi kau ni. Buruk sial!" Hezrick menjeling wajah lelaki itu.

     "Aku baru je lepas mandi," kata Herith sambil menggosok rambutnya yang masih lembab.

     Bibirnya menghadiahkan senyuman manis buat Mikayla namun gadis itu hanya menjelingnya tajam. Senyuman Herith mati.

     "Kau nak bergaduh dengan aku ke perempuan?" Herith merenung tajam wajah Mikayla.

     "Saya tak ada masalah dengan awak," kata Mikayla penuh keberanian.

     "Sekarang dah ada!" Rambut Mikayla terus ditarik kuat.

     "Auuw!" Mikayla mengerang kesakitan. Herith berlari keluar dari dapur setelah melihat renungan tidak puas hati Hezrick terhadapnya.

     "Didik sikit adik awak tu hormat perempuan!" Marah Mikayla dihamburkan kepada Hezrick yang hanya diam di hadapannya.

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now