Bab 18

10.6K 439 17
                                    

      Hezrick menarik tali lehernya ke atas bagi menampakkan kekemasan dan kekacakan seperti selalu. Dia tersenyum sendiri di hadapan cermin kerana mulai pada hari ini dia akan terus berada di samping Mikayla. Tidak sabar pula untuk memberikan kejutan ini kepada si buah hatinya itu.

     Apa reaksi Mikayla ya? Dia benar-benar mengharapkan agar gadis itu gembira akan berita ini. Kakinya diatur keluar daripada bilik itu.

     "Cepatlah! Dah lambat ni, kau buat apa lagi?!" Hezrick merenung sisi kanan tubuh Herith, lelaki itu sedang elok duduk di atas lantai sambil mengunyah makanan.

     "Buta ke? Mestilah tengah makan," jawab Herith tanpa menoleh ke arah abangnya.

     "Makan dalam keretalah," cadang Hezrick, kunci kereta dicapai.

     "Sekarang ni kau nak guna kereta aku lepas tu kau nak tikus ni makan dalam kereta? Kotorlah nanti, bodoh!" Celah Enrique yang baru turun dari tangga.

     Dia dapat membayangkan wajah Herith yang comot dan dipenuhi dengan habuk biskut pada bibir, seat keretanya juga akan bersepah dengan cebisan makanan. Oh shit!

     "Okay, lambat tinggal." Hezrick membuka langkah meluru ke arah pintu utama.

     "Kejaplah! Aku lapar lagi ni!" Herith mula berdiri.

     "Bla bla bla..." Enrique menjulingkan bebola matanya ke atas tanda menyampah dengan sikap Herith yang mengada-ngada, kakinya melangkah pergi.

     "Tak kiralah, aku tetap nak makan dalam kereta." Omel Herith perlahan.

     Bekas yang dipegangnya itu disorokkan ke dalam baju, nasib baik bersaiz sederhana, mudah untuk dia menyeludup masuk ke dalam kereta. Freddy hanya menggeleng kecil melihat gelagat Herith, kelihatan seperti orang jahat yang langsung tidak pandai untuk membuat jahat.

     "Nak aku tolong tak?" Soal Freddy bernada serious.

     "Tak payah, biar aku settle sendiri." Jawab Herith sebelum dia berlalu pergi meninggalkan Freddy.

     Freddy merenung lama belakang tubuh Herith yang kian menjauh. Pandangannya dilarikan ke arah jam dinding, keluhan kecil dilepaskan setelah melihat jam baru sahaja menunjukkan angka tujuh. Nampaknya Hezrick benar-benar tidak boleh dibawa bincang apabila berkaitan dengan Mikayla.

     "Pergi awal-awal buat apa sial?" Soal Freddy sendiri.

     Dia tidak ikut mereka bertiga ke kolej oleh kerana dia dan Hezrick bergilir-gilir memantau syarikat. Enrique dan Herith pula sejenis yang tidak boleh diharap. Dahlah pemalas lepas tu bodoh pula. 

     "Bukannya kolej belah sana ke?" Soal Herith setelah perasan akan jalan yang dillaui abangnya adalah bukan jalan untuk ke kolej. Tangannya menyuap sekeping biskut coklat ke dalam mulut.

     "Kejaplah, aku nak pergi ambik barang dulu," jawab Hezrick, matanya masih tertumpu pada jalan.

     "Tapi kenapa tak ambik semalam? Kenapa mesti pagi-pagi buta ni? Kenapa Enrique tidur? Lama lagi ke perjalanan kita?" Herith mengajukan pelbagai jenis persoalan yang bermain-main dalam ruang fikirannya.

     "Setengah jam aje," jawab Hezrick tenang. Dia hanya menjawab soalan yang dirasakan agak penting sahaja.

     "Huh? Kau gila ke Ricky? Aku tanya banyak benda tadi, jawablah!" Jerit Herith kuat.

     "Diam bodoh, sakit telinga aku," kata Hezrick tenang.

     "Kau makan apa ya setan?" Soal Enrique secara tiba-tiba tanpa mencelik mata.

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now