♡ Special Chapter I ♡

8.5K 338 50
                                    

     Bunyi jeritan nyaring yang datangnya dari tingkat atas membuatkan Freddy mengerut dahi. Tidak lama kemudian, dia dapat merasakan angin seperti seseorang berlari melintasi belakang sofa yang menjadi tempat duduknya di ruang tamu itu.

     "Penganggu utama, menyampah aku." Freddy mula bersuara, matanya masih melekat pada kaca televisyen.

     "Fred.."

     Tiba-tiba dia terdengar bunyi namanya diseru seseorang tetapi dia endahkan saja kerana sudah terbiasa diganggu sahabat-sahabatnya di rumah itu. Setiap kali dia berehat, ada saja makhluk-makhluk halus yang menyibuk.

     "Fred..."

     Kali ini kepalanya pantas ditolehkan ke belakang, tiada pula penampakan sesuatu yang aneh. Nafas dihela panjang. Walaupun luaran seperti tidak takut, dalamannya hanya dia yang tahu.

     "Sialnya budak-budak ni." Meremang bulu romanya mendengar bunyi cakaran pada pintu bilik penyimpanan barang.

     Freddy mencuba sedaya upaya untuk mengendahkan bunyi cakaran itu namun tidak boleh, rasa ingin tahunya begitu kuat. Dia berdiri, seiringan dengan itu elektrik terputus, rumah menjadi gelap-gelita dan sunyi.

     Flashlight dari telefon bimbit dipasang dan dihalakan pada seluruh ruang itu. Dalam fikirannya hanya satu iaitu musuh. Langkah diaturkan ke arah dapur untuk membuka kembali suis utama elektrik.

     "Jangan Fred."

     Bunyi suara seorang gadis menghentikan langkahnya, wajah dipalingkan ke belakang. Suara siapa pula? Setakat ini, semua musuh mereka adalah lelaki. Hantukah?

     "Kenapa?" Freddy cuba untuk berbual dengan si hantu tersebut.

     "Awak tak ada rasa nak bunuh saya ke Fred?"

     Suara lembut seorang gadis itu kedengaran sangat hampir dengannya. Freddy menghalakan flashlight ke kiri dan ke kanan bagi melihat si gerangan yang sedang bercakap dengannya namun tiada. Adakah hantu itu cuba mempermainkan dirinya?

     "Tak." Freddy meneruskan langkahnya tanpa menghiraukan larangan dari suara gadis itu.

     "Jangan Fred..."

     Freddy melihat tali berbentuk bulatan yang berada di bawah muka pintu dapur dengan dahi berkerut. Permainan apa pula ni? Dia bercangkung di hadapan tali lalu ditariknya tali itu.

     Kop!

     Baldi yang terisi beberapa kilo tepung gandum terjatuh tepat di atas kepalanya. Freddy terduduk dan meraup wajah, akhirnya dia terkena.

      "Surprise!"

     Jeritan itu seiringan dengan lampu yang menyala menyinari ruang dapur. Mereka semua berada di ruang itu bersama makanan-makanan yang sudah sedia terhidang di atas meja.

     "Happy birthday bro. Sedap mandi tepung?" Hezrick menarik bahu Freddy untuk bangun.

     Pang!

     Herith yang berada di hadapan Freddy bertindak menampar wajah lelaki itu dengan kuat. Tepung berterbangan di ruang dapur itu. Freddy menggosok-gosok pipinya yang terasa perit.

     "Pakai lagi bedak tebal-tebal. Tampar sekali berjerebu terus ruang dapur ni," kata Firaz yang berdiri di sebelah Ferliy sambil mendukung Yalina Maira iaitu anak perempuan mereka.

     "Abang tak suka Ferliy pakai bedak?" Ferliy memandang wajah suaminya.

     "Dear pakai okey je. Kalau Fred pakai abang tak sukalah tengok. Nanti kalau terjatuh hati macam mana? Muka dia tak pakai bedak pun nampak jambu," Firaz membalas renungan isterinya.

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now