Bab 65

6.1K 356 45
                                    

     Bunyi azan Subuh menyedarkan Mikayla dari lena yang panjang. Mata dicelik kecil, dia bergerak mengiring ke kiri menghadap suaminya yang masih lena. Kenapa terasa lain?

     Suis lampu sisi katil dicarinya, namun tiada. Meja kecil di tepi katil itu diraba-raba mencari telefon bimbit yang sepatutnya berada di situ setiap malam, tetapi kosong.

     "Abang..." Mikayla menggoncang perlahan tubuh Hezrick.

     "Diamlah abang nak rehat ni, penat berperang semalam," kata Hezrick perlahan tanpa mencelik mahupun bergerak.

     "Mana abang letak handphone saya? Lain kali lepas main game, letaklah balik kat tempat asal. Senang saya nak cari. Mana pula suis lampu ni?" bebel Mikayla sendiri, tangannya masih meraba-raba dinding mencari suis lampu.

     "Abang, bangunlah dah subuh ni. Gelapnya rumah, abang tutup lampu kat luar rumah ke semalam? Lampu tandas pun abang tak buka, macam mana saya nak pergi tandas ni? Langsung tak nampak apa-apa." Mikayla masih lagi membebel. Matanya diliarkan ke sekeliling, gelap-gelita.

     "Bebel apanya sayang? Suis lampu kat sinilah." Hezrick terus bangun meluru ke arah dinding di tepi pintu.

     Suis lampu siling ditekan. Cahaya malap menerangi ruang bilik itu membuatkan Mikayla tergamam. Tangan diangkat menggosok-gosok matanya. Tidak percaya dengan apa yang sedang dilihatnya.

     "Kita kat mana ni?" soal Mikayla kepada suaminya yang kembali merebahkan diri di atas katil untuk menyambung tidur.

     Bilik kayu itu benar-benar membuat Mikayla hairan. Langsung tidak perasan akan kipas yang terpasang di salah satu sudut dinding malah dia berasa sejuk seperti duduk di dalam bilik yang mempunyai penghawa dingin seperti biasa.

     "Rumah moyang Zack. Rumah ni dah tak ada orang. Kita akan tinggal dekat sini untuk beberapa hari."

     "Tapi kenapa kampung Zack?"soal Mikayla lagi. 

     "Saja nak rasa suasana kampung pulak sayang," jawab Hezrick tenang. Padahal mereka ingin mengelakkan diri dari musuh sementara perlu menyiasat sesuatu di sini. 

     "Haish abang ni peliklah. Langsung tak berbincang dulu dengan saya. Sekarang ni tandas mana tandas? Dekat dapur?" Mikayla menjongketkan kedua-dua belah keningnya.

     "Jom abang teman." Hezrick terus bangun lalu melangkah keluar.

     Pintu kayu ditolak. Suasana sekeliling rumah yang gelap membuatkan Mikayla rasa seram sejuk. Bunyi cengkerik begitu kuat kedengaran.

     Hezrick menarik lengan isterinya yang masih memandang kawasan sekeliling rumah. Tandas yang berada di tepi sebelah luar rumah membuatkan Hezrick perlu menemani isterinya setiap kali gadis itu hendak ke tandas..

     "Kampung saya, tandas kat dalam..." ujar Mikayla perlahan.

     "Moyang Zack dah lama meninggal so rumah ni tak ada siapalah nak renovate, Zack je yang upah orang datang kemas." Hezrick membuka air paip.

     "Sejuknya..." Tangan dicuci. Mikayla juga membasuh tangannya. 

     "Sejuk sangat ni. Macam mana nak mandi?" soal Mikayla sendiri. Sudah bertahun-tahun dia tidak merasai suasana kampung di subuh hari seperti ini. Kedinginan yang semula jadi. 

     "Nak abang mandikan ke?" Hezrick tersenyum nakal.

     "Tak perlu. Saya boleh mandi sendiri. Ab..." 

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now