Bab 10

14K 551 6
                                    

     Gambar yang ditunjukkan Enrique dilihat dengan dahi yang berkerut-kerut. Siapa gadis ini? Tiba-tiba saja Enrique menunjukkan padanya tanpa sebarang kata. Dia merenung Enrique dengan wajah yang penuh tanda tanya.

     Tangannya dinaikkan sebelum rambut messy Enrique ditarik kuat setelah melihat lelaki itu hanya mengendahkan mimik wajahnya yang menginginkan jawapan. Enrique mengerang kesakitan.

     "Aku tanya siapa perempuan ni?!" Soal Herith bernada kasar. Tangannya melepaskan rambut Enrique sebelum kepala lelaki itu ditolak kuat.

     "Aku tak faham isyarat muka hodoh macam tu!" Tengking Enrique. Berani lelaki ini menolak kepalanya.

     "Suka hatilah nak jadi hodoh ke kacak ke, tak susahkan hidup kau pun sial! Siapa perempuan tu?" Herith masih lagi soalannya.

     "Bakal awek aku. Lawa tak?" Enrique menarik mimik muka bangga, kedua-dua belah keningnya dijongketkan beberapa kali.

     "Pergh! Bagi aku jelah. Lelaki tak guna macam kau mana layak ada awek." Herith menggeleng-geleng kecil bersama senyuman kacaknya.

     "Nampak ni? Kaki aku ni lebih berguna kalau nak dibandingkan dengan otak kau!" Enrique mengangkat sebelah kakinya ditunjukkan kepada Herith.

      "Aku curiouslah. Ada ke perempuan nak dekat muka yang seiras anjing ni?" Herith mencucuk-cucuk pipi Enrique. Enrique menepis kasar tangan Herith bersama senyuman sinis.

     "Okaylah seiras anjing, daripada kau! Seiras babi, kroh! Kroh!" Enrique tergelak kecil menganjing Herith.

     "Kau la babi!"

     "Kau kawan babi." Jawab Enrique bernada sinis dan tenang.

     "Babi babi babi!" Jerit Herith kuat. Masih tidak mahu mengalah.

     "Diamlah, dua-dua babi." Sampuk Freddy dengan nada bersahaja. Matanya masih dihalakan pada kaca televisyen.

     "Dia sepatutnya sedar yang dia pun babi jugak..." Herith menunjuk-nunjuk ke arah Freddy yang duduk di sofa.

     "Senang je nak sedarkan dia, woi babi!" Enrique memandang Freddy. Freddy menoleh sekilas ke arah mereka berdua yang tidak siuman itu.

     "Kan aku dah cakap, senang je. Tu babi sebenar dah pandang." Kata Enrique bersahaja. Herith melepaskan tawa kecil, seronok juga dapat mengenakan Freddy.

     "Ricky! Aku laparlah jom keluar makan!" Jerit Herith kuat.

     Enrique memejamkan mata dan menutup telinga menggunakan kedua-dua belah jari telunjuknya mendengar jeritan nyaring itu. Hezrick hanya diam melangkah memasuki perut lif.

     "Jomlah," ajak Freddy, tangannya menekan button merah pada remote televisyen. Perutnya juga sudah mula berkeroncong. Nak masak malas pula, lebih baik beli saja.

     "Ricky? Enrique?" Herith menoleh ke arah Enrique yang masih tidak mencelik mata.

     Freddy menarik tangan Enrique bagi menyedarkan lelaki itu. Lelaki itu merenung kosong ke dalam sepasang anak mata bewarna biru milik Freddy. Freddy mengusap perutnya beberapa kali menandakan yang dia sedang lapar.

     Enrique mengetuk-ngetuk dagunya menggunakan jari telunjuk seperti sedang berfikir lalu dia tersenyum seraya menganggukkan kepalanya beberapa kali tanda bersetuju untuk pergi makan. Mulut Herith terlopong melihat Freddy dan Enrique bercakap dengan hanya menggunakan bahasa isyarat.

𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬Where stories live. Discover now