Selesai membaca do'a berbuka puasa, mereka semua terus menjamah makanan yang sedia terhidang di atas meja. Masing-masing kebulur kerana baru sehari berpuasa, pertukaran waktu makan membuatkan perut mereka berkeroncong hebat.
Kuih karipap ayam terakhir dipegang oleh Enrique dan Herith secara serentak membuatkan mereka berpandangan sesama sendiri.
"Aku nak yang ni. Kau dah makan banyakkan?" soal Enrique pada Herith. Wajah lelaki itu direnung tajam.
"Grrr aku pun nak..." Herith mengeram seperti anjing yang sedang marah.
"Ingat aku takut dengan bunyi tu? Muka macam babi tapi buat bunyi anjing, tak padan tak padan..." Enrique menggeleng kecil, karipap itu masih tidak dilepaskan.
"Potong dua jelah, apa yang susah sangat? Masing-masing dah besar, bukannya kecik macam dulu. Makanan pun nak berebut?" sampuk Freddy bersahaja.
"Aku dengan dia tak boleh berdamai kalau berkaitan makanan," Enrique menggeleng kecil.
"Aku dapat!" Herith mengambil karipap tersebut sebelum dia berlari ke ruang tamu.
"Tak guna punya syaitan! Kenapa kau tak kena ikat huh sial?!" Enrique mengejar lelaki itu.
Freddy melepaskan keluhan kecil sebelum bebola matanya diputarkan ke arah Hezrick yang masih mengunyah makanan.
"Bro," panggil Freddy sepatah. Hezrick mengangkat wajah membalas renungan Freddy.
"Pergi terawih pukul berapa? Aku terlupa, risau lambat pulak kejap lagi." Freddy bangun, langkah diaturkan ke arah singki bersama pinggan di tangan.
"Siap kemas ni kita geraklah. Dua ekor tu ada cakap nak ikut tak?"
"Entah, tapi takkan Enrique tak nak? Aku punyalah excited nak pergi buat kali pertama ni." Selesai membasuh pinggan, dia terus beredar dari ruang itu.
Enrique melanggar bahu Freddy dengan kuat.
"Kau nak mati ke main langgar-langgar aku ni?" soal Enrique, sudahlah bengang dengan perangai Herith yang sungguh kebudak-budakan ingin berkejaran dengannya.
"Nak pergi terawih tak? Baik kau pergi siap sekarang." Freddy terus membuka langkah, malas mahu bergaduh dengan lelaki yang tidak makan saman itu.
"Nak!" Enrique berlari ke arah Freddy sebelum belakang bahu lelaki itu dilanggar kasar secara sengaja.
*****
"Aku pandu kereta!" Enrique pantas melangkah ke kereta.
"Anak-anak buah kau memang perangai celaka macam tu ek?" soal Freddy pada Hezrick.
"Tak, spesis aku dengan dia berbeza. Dia anjing dan aku manusia, jadinya dia tu haiwan peliharaan yang aku selalu beri makan untuk jaga kawasan rumah."
Isterinya tiada di ruang itu kerana menemani Hezrif yang kurang sihat di dalam bilik. Anaknya sering menangis sejak akhir-akhir ini.
"Bermakna dia haiwan peliharaan aku jugaklah." Freddy mengangkat kedua-dua belah keningnya beberapa kali bersama senyuman lebar.
"Taraf dia dengan anjing tu sama jadi kita tak perlu pelik."
Hezrick menepuk belakang bahu Freddy. Tanpa membalas, Freddy melangkah pergi.
Selesai bersalam dengan jemaah berdekatan, mereka melangkah keluar. Enrique melihat seorang lelaki tua duduk di sebuah bangku di hadapan masjid. Macam kenal saja orang tua itu.
YOU ARE READING
𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬
Action[𝐂 𝐎 𝐌 𝐏 𝐋 𝐄 𝐓 𝐄 𝐃] ♡ 𝐊𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐤𝐞𝐝𝐮𝐚 𝐌𝐫𝐇𝐚𝐳𝐑𝐞𝐲𝐳 ♡ ★𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 + 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧★ Hezrick Xizel, seorang ketua mafia yang tegas dan merbahaya. Dalam tegas, ada baiknya juga kerana dia adalah seorang lelaki yang mudah un...