Rumah setingkat yang dirinduinya dilihat dengan perasaan sebak. Rindu untuk berjumpa ibu dan ayahnya yang tersayang. Rindu masakan wanita tua itu, rindu tentang segala kenangan yang telah tercipta di rumah itu.
Kereta yang dipandu Freddy dipakir di kawasan letak kereta sebuah taman permainan yang berada di hujung lorong rumah Encik Anuar. Tiba-tiba kereta sport milik Enrique berhenti di sebelah kereta Freddy. Tingkap kereta diturunkan.
"Anuar tak ada kat rumah, marilah pergi buat kecoh," ujar Enrique tenang sebelum keretanya diundur.
"Buat kecoh je yang dia tahu." Freddy menghela nafas.
"Betul ke ayah tak ada? Bolehlah saya berjumpa ibu, kan?" Matanya bersinar-sinar memandang wajah suaminya.
"Assalamualaikum! Mak cik ohh mak cik!" Herith mula memberi salam dan memanggil Puan Qamaria.
Mikayla terus meluru ke arah pintu pagar lalu dibukanya pintu itu. Puan Qamaria yang baru sahaja membuka pintu rumah terus merasakan tubuh dipeluk anak perempuannya.
"Kayla rindu ibu." Suara Mikayla kedengaran bergetar.
"Ibu juga rindukan kamu. Dah lama kamu tak datang jenguk ibu dekat sini." Puan Qamaria mengusap belakang tubuh anaknya.
"Assalamualaikum mak cik, tak jawab dosa tau." Herith menghulur tangannya untuk bersalam dengan wanita tua itu.
"Wa'alaikumusalam, iye mak cik jawab. Kamu semua dari mana ni?" Puan Qamaria yang masih dipeluk Mikayla juga menghulurkan tangan kanannya pada Herith untuk bersalam.
Dia melayankan saja mereka semua seperti anaknya, mungkin lelaki-lelaki inilah yang pernah diceritakan Hezrick kepadanya dahulu.
"Dari Terengganu, mak." Enrique pula menghulurkan tangannya untuk bersalam dengan Puan Qamaria. Mikayla melepas rangkulannya pada tubuh wanita itu.
"Jauh tu Terengganu, eh masuk-masuk. Rumah ibu ni kecil aje, nak bermalam kat sini?" soal Puan Qamaria sambil melangkah masuk.
"Klise betul mak tanya soalan macam tu. Boleh jugak, kami semua dah mengantuk sangat ni." Enrique menutup mulutnya yang dibuat-buat menguap sambil mengambil tempat di sofa.
Mikayla mengerutkan dahi. Lelaki itu panggil Puan Qamaria mak? Sejak bila ibu aku ada anak lelaki jahanam macam dia tu?
"Assalamualaikum ibu." Amira dan Zack pula melangkah masuk ke dalam rumah dan terus meluru ke arah Puan Qamaria.
"Ricky? Fred?" Mikayla memandang wajah Amira menunggu jawapan dari gadis itu. Amira hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu.
Tanpa membalas, Mikayla terus mengatur langkah ke arah pintu utama. Di mana pula suaminya? Mengapa masih tidak masuk ke dalam?
Freddy menekan-nekan skrin telefon bimbitnya sambil menunggu Hezrick melayan perasaan. Mereka berdua masih berada di dalam kereta. Hezrick masih tidak mahu keluar kerana dia benar-benar rasa bersalah terhadap Puan Qamaria.
"Betul ni tak nak masuk?" soal Freddy setelah sekian lama mereka berdiam.
"Agak-agak mak mentua aku marah tak? Aku dah lama tak bawak Kayla balik sini. Berdebar teruk ni..." kata Hezrick sambil memegang dadanya.
"Tak marah punyalah. Mak mentua kau kan baik, beragama dan berakal, nak marah kenapa pulak? Dia mesti faham keadaan anak mentua dia yang sibuk di KL." Freddy cuba menyedapkan hati Hezrick.
YOU ARE READING
𝐈'𝐦 𝐘𝐨𝐮𝐫𝐬
Action[𝐂 𝐎 𝐌 𝐏 𝐋 𝐄 𝐓 𝐄 𝐃] ♡ 𝐊𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐤𝐞𝐝𝐮𝐚 𝐌𝐫𝐇𝐚𝐳𝐑𝐞𝐲𝐳 ♡ ★𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 + 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧★ Hezrick Xizel, seorang ketua mafia yang tegas dan merbahaya. Dalam tegas, ada baiknya juga kerana dia adalah seorang lelaki yang mudah un...