"Asalammualaikum mer oh mer"!laung hanafi dari luar rumah kampung itu, sejurus selepas itu merlissa keluar menjenguk keberadaan makhluk yang terpekik terlolong pagi buta di rumah nya itu. Terpampang wajah hanafi yang sedang duduk di luar tangga rumah kampung itu ,hanafi yang sedar tentang keberadaan merlissa itu terus bangun laju pergi ke arah merlissa.
"Ehh abang naf ada apa datang rumah mer pagi-ii buta ni apa yang mustahak sangat"hanafi yang tercegat di luar pintu rumah kampung itu terus menghulurkan sepasang baju melayu ke arah meelissa.
"Nah mer ambil baju ni bagi dekat nenek pia ckp kat nenek pia abang naf nak mintak tolong jahitkan baju ni ikut kating abang sebab besar sangat mak abang beli salah saiz pening abang naf dibuatnya" jelas hanafi, lalu merlissa mengambil sepasang baju melayu itu Dan baju bertukar tangan. Dibelek beleknya merlissa baju melayu hanafi itu! Hanafi yang berada di luar pintu rumah turut membelek tapi bukan membelek baju membelek merlissa lah apa lagi.
"Ohh okay takpe nanti mer ckp dengan nek pia suruh tengok-ii kan baju abang ya, nanti dah siap abang ambik lah dekat kedai makan kami Ya?" jelas merlissa, pandangan merlissa pada baju beralih kepada hanafi yang sedang kaget memandangnya dengan senyuman yang berbunga-bunga gituw.
"abang naf, abang,abang naf" laung merlissa, (Ehh dia ni aku panggil buat pekak jee tak korek telinga ke mamat ni) getus merlissa dalam hati ,pandangan hanafi buat merlissa masih tidak beralih dan masih dengan senyuman terkumat kamit dia tuw.
"WOII ABANG NAF PEKAK KE" jerit merlissa di hadapan hanafi. Tersentak hanafi lalu tersedar dari lamunannya yang seperti orng gila bayang itu.
"OHH MAK DEN"," Ehh mer panggil abang ke hehehe maaf".kata hanafi kepada Merlissa.
"Ehh tak lah mer panggil pak meon tuw ha nak ajak menjahit baju abang ni" getus merlissa dengan geram. Lalu pandangan buat hanafi bertukar menjadi ganas tanpa cela.
"HAHAHAHA pandai mer melawak,maaf lah abang termenung pulak yelah mana taknya bidadari bermata violet depan mata mahu tak taergugatnya iman abang!! abang ni lelaki yang lemah, lemah tanpa mer huhuhuhu"kata hanafi dengan penuh lagaknya,merlissa hanya membuat muka toya sahaja.
"eyy nak termuntah mer dengar,abang jangan nak mengada ehh mer ni taknak khawin dengan abang sebab abang tuw tak hensem Hahaha"!! Kata merlissa dengan penuh gelak tawanya, namun hanya merlissa sahaja yang gelak hanafi? Membuat muka sedih miskin tepi jalan dia lah apa lagi mamat tuw.
"takpelah mer abang sedar abang ni tak hensem dan tak sesuai untuk mer" kata hanafi dengan nada yang lemah dibuat-buat.mer memandang hanafi sayu, rasa bersalah dalam hati mula timbul dia tak sepatutnya berkata sebegitu kepada anak ketua kampung yang kacak kononnya ni,lagipun merlissa dah hanafi sebenarnya kawan sejak kecil dialah kawan yang sentiasa ada ketika merlissa susah dan senang dahulu. Keluarga hanafi juga sedikit sebanyak membantu pembiayaan sekolah merlissa itu.
"alaa abang naf jangan lah macam ni, mer gurau jee tuw pun abang naf nak sentap apalah tak macho langsung" kata mer dengan nada seakan-akan manja dihadiahkan khas buat sahabat akrab nya itu.
" HAHAHAHA alah mer ni lek lah abang naf pun gurau je welkk" kata hanafi kepada merlissa dan menjelirkan lidahnya tanda mengejek merlissa. Lalu baju yang berada di tangan merlissa itu dilibas libaskan ke arah hanafi.
"eyy abang naf ni saja je sakat mer,heh benci abang naf petang ni mer taknak jumpa abang dekat pantai dah" getus merlissa dengan geram, sebenarnya dia pun hanya bergurau berkata begitu mahu melihat reaksi hanafi.
" apa ni mer jangan lah mcm tuw abang gurau-ii manjahhh je dengan mer yela esk kan mer dah nak gerak ke AUSTRALIA untuk sambung belajar tak terubat rindu abang ni nanti dekat mer"!!kata hanfi dengan muka sedih miskinnya "yelah dekat sana nanti mesti ramai lelaki yang hensem ,kacak bergaya dari abang,mungkin nanti mer dah tak ingat dah dekat abang hmm "!! Getus hanafi dengan nada sayu.
"ishh abang naf ni tak elk tau ckp mer macam tuw mer kesana nak sambung belajar bukannya nak khawin atau bercinta, tidak sama sekali abang so, tak payah lah abang buat muka miskin abang tuw meluat mer tangok"!! Kata merlissa lalu memandang hanafi yang masih membuat muka sayu miskinnya itu. "abang doa lah baik-ii untuk mer semasa mer disana nanti, insyaallah mer sentiasa ingat abang,yelah abang lah kawan baik mer dan mer dah anggap abang mcm abang kandung mer sendiri tauu"!. Luah merlissa dengan nada sopan nya.
"nasib baik mer ckp mcm tuw abang baru nak merajuk Hahaha penat abang buat muka miskin mer tak layan,dok membebel jee pok pek pok pek tak berhenti" kata hanafi dengan nada menyakat yang membuak (abang sayang mer, abang harap mer anggap abang lebih dari abang kandung tapi takpe berada di sisi mer dah buat abang gembira kalau mer gembira abang pun turut merasakannya)kata hanafi di dalam lubuk hatinya.sememangnya hanafi menyimpan perasaan terhadap merlissa tetapi merlissa tidak membalas cinta nya mungkin merlissa anggap hanafi sekadar sahabat karib Dan abang kandung sahaja tidak lebih daripada tuw.
"eleh yelah-ii mer diam,nanti mer dah pergi Australia abang jangan rindu pulak nak dengar suara mer yang merdu ni heh" bilang merlissa kepada hanafi dengan nada menyampah! "Ohh ya abang petang nnti abang datang lah kedai makan nenek ya ,ambik baju lepastu bolehlah kita jalan-ii dekat sekitar pantai, yelah mer takut rindu suasana kampung ni nanti semasa di Australia. Boleh ya abang naf?" kata merlissa penuh semangat.
" takkan lah abang nak cakap tak boleh dekat mer,abang naf sanggup buat apa jer untuk mer tau,okay nnti pukul 6:00 abang naf sampai kedai nenek pia ,lepastu kita jalan-ii sekitar pantai Ya amacam ngam tak?" kata hanafi dengan nada gembira.
"yeayy betul ni? Aaaaaa sayangg abang NAF muah"
Kata merlissa dengan gembira."okay kalau mcm tuw jumpa petang nnti ya bye mer assalammualaikum miss AURORA MERLISSA "!!
Laung hanafi sambil menuruni anak tangga satu persatu mujur tidak tergolek kalau tergolek sah gelak sakan lah si merlissa tuw harini."okay bye abang naf, jumpa petang nanti"jerit merlissa kepada hanafi yang sedang menyarungkan helmet di kepalanya,lalu enjin motor LC tersebut dihidupkan dan beransur hilang kelibat hanafi dari pandangan mata merlissa. Merlissa berlalu masuk ke dalam rumah lalu menutup pintu rumah dengan berhemah.
YOU ARE READING
BELAIAN JEJAKA DINGIN
RomanceARYAN LEITH MIKAEL, seorang jejaka dingin Dan baran dia juga berdarah kacukan, mempunyai mata berwarna ocean blue yang digilai ramai wanita di UNIVERSITY dia juga anak kepada orang ternama iaitu DATO AFFAN LANGE MALIQUE, CEO kepada BERJAYA HOLDINGS...