(46) Ha Ye

920 42 0
                                    

Rin pov

Argh! Akhirnya, esok Sabtu.. Maknanya cuti!

Haih, sepanjang minggu ni sibuk betul. Nasib baik Harith tak apa-apa, cuma dia kena berehat lagi seminggu.

Hidayah pulak dah kerja macam biasa. Bagus, takdelah menyusahkan aku.

Tengah malam buta ni, of course aku lapar.

Aku mengambil sepaket coklat dari peti sejuk sebagai santapan aku tengah malam ni. Aku melangkah ke bilik aku kembali untuk menyambung tempahan polaroid yang tergendala.

Langkahku terhenti melihat Joe tengah mengadap laptop.

'Baik jangan kacau', bisik hati aku.

Aku kembali ke bilik aku, pintu ditutup perlahan.

Aku menutup laptop aku yang berada di atas meja. Takde mood sambung edit gambar. Alah, esok cuti, ada masa lagi aku bleh siapkan. Tiba-tiba muncul mood nak melukis. Aku mencapai sketch book aku dari atas rak meja. Aku ambil pensil tekan kesayangan aku dan pemadam jenama faber-castell dalam pencil case.

Aku bangun dari kerusi dan duduk di lantai bersandarkan katil. Port favourite aku time melukis. Kaki sebelah dilunjurkan, sebelah lagi lutut dibengkokkan. Dengan carpet yang lembut bersandarkan tilam katil.

Pintu bilik aku terbuka. Terjegul kepala Joe di muka pintu. Haih, kacau betullah.

Muka dia agak serabut. Mengantuk ke?

"Sayang buat apa? ", soal Joe. Dia masuk ke bilik aku dan ditutup dengan perlahan.

"Drawing", jawabku sepatah, mata kembali ke arah sketch book. Aduh, aku paling benci bila ada orang time aku nak lukis. Semua lukisan aku boleh spoil bila ada orang tengok. Tak kisahlah sape pun.

"Oh" Joe menghempas badan ke atas katil lalu meniarap. Kepalanya ke arah aku. Haih, suka hati dia jer baring atas katil aku.

Tangan aku kaku. Aduh, aku takleh nak lukis camni. Dengan kepala dia betul-betul sebelah aku. Jantung aku pulak dah buat pasal.

"Cepatlah lukis, abang nak tengok bakat isteri abang ni", ujar Joe sambil menggosok matanya.

"Kau tu kalau dah ngantuk tu, pergilah tido kat bilik kau. Nak jugak menyibuk dalam bilik kerja aku." aku mencucuk pipi Joe dengan belakang pensil.

"Ish! Apa ni, cucuk orang, nasib baik bahagian pemadam", Joe meraba pipinya. Hahahahaha, cute jugak gaya dia. Tapi tulah, macam budak kecik. Annoyying.

"Kaulah ni, hilang idea aku nak lukis", aku mencebik.

"Bagi aku", Joe merampas sketch book dari tangan aku.

"Hei! Suka hati jer!", aku cuba merampas balik buku sketch aku. Tapi, apakah daya, tangan dia lagi tinggi dari aku walaupun dia tengah baring. Aku pulak malas nak bangun dari port aku.

Apa yang aku mampu, hanyalah memejam mata dan menahan muka yang merah padam. Sebab dia akan tahu apa yang aku lukis selama ni.

Joe menyelak satu persatu muka surat sketch book aku.

"Amboi, berbakat habis, tapi bab stalker tu pun boleh ikut pro jugak eh dia ni", komen Joe.

Mana taknya. Semua gambar Joe yang aku ada, aku akan lukis jadi potret kalau ada masa. Sepanjang zaman aku belajar aku buat bila aku rindu dia. Teruk jugak aku ni.

Muka aku bertambah merah menahan malu. Aku menyorokkan muka dengan memeluk kedua belah lutut aku. Nasib baik tu buku baru. Kalau dia tahu aku ada simpan yang lain lagi. Aku tak tahu nak cakap apa.

"Nah" Joe menghulur semula sketch book aku. Aku menyambutnya dengan teragak-agak.

"Kau takde idea nak lukis, kan? ", tanya Joe.

Aku diam. Tangan aku bermain-main dengan pensil aku.

Joe ambil phone dia dan dihulurkan kepada aku." Nah, cuba kau lukis gambar ni, baru best aku tengok. "

Suka hati dia jer. Phone aku bertukar tangan. Gambar apa agaknya.

" Tak lawak weyh! ", jerit ku. Dia suruh aku lukis gambar dia tengah dukung aku masa aku pengsan masa result SPM dia dulu. Aku tak pernah kot tengok gambar tu. Tak guna! sape yang gi amik gambar ni?!

And, aku tak pernah tahu gambar tu wujud! Lama dah weyh, sepuluh tahun?

" Ehehehe", Joe tertawa kecil.

"Suka hatilah", aku sengaja memasamkan muka dan tangan memulakan kerja.

"Macam nilah isteri abang". Kata Joe.

"Kau diam boleh tak, geli aku", tangan aku berhenti melakar. Hati dah berbunga sebenarnya.

"Hah! Melawan cakap suami, nak marah jer kerja dia!",  back to normal. Parah lah dia ni.

" Kau nak tengok aku lukis ke, nak aku halau keluar", aku memberi amaran sambil menunjuk ke arah pintu dengan pensil.

Joe diam, memandang muka aku. Buat muka comel pulak dia ni. Haih, camnelah aku boleh layan perangai dia ni.

Aku mendengus. Aku kembali menyambung kerja melukis aku.

Dalam 15 minit aku melukis, tangan Joe berlingkar di tengkuk aku. Aku diam dan hanya membiarkan tangan Joe tergantung. Asal tak mengganggu aku, aku tak kisah.

Sekali-sekala aku tersenyum melihat gambar sebagai rujukan tu. Kenapalah, aku boleh pengsan waktu macam tu.

Sejam berlalu, aku tengok jam menunjukkan angka 10.30. Aku letak pensil ditepi. Tangan diregangkan, penat. Lukisan aku baru bahagian atas. Belum bahagian kaki.

Aku memandang muka Joe disebelah aku. Dah tertido rupanya. Aku tak sedar pun dia dah tido. Mungkin masa tangan dia start melingkar kat bahu aku dia dah terlelap.

Aku melepaskan keluhan kecil. Penat melukis tadi belum hilang.

Merenung muka Joe buat aku tersenyum. Waktu nilah aku boleh perhati muka dia lama mana pun aku nak. Aku bermain rambutnya yang ikal tu. Lama-lama, tangan aku mula turun ke hidungnya, pipinya dielus lembit oleh aku. Dan akhirnya di bibirnya.

'Nampak innocent jer camni, tapi bila dah kenal. Perangainya! '

Hati aku dah mula keluar taring, nasib otak aku reti kawal. Aku menggeleng laju bagi membuang jauh fikiran pelik aku.

Aku bangun dari duduk. Arrgghh! Penatnya, lenguh punggung aku.

Aku menoleh memandang muka Joe, "Dia ni tak sejuk ke?"

Bilik aku berpenghawa dingin. Suhu 24°c tu kira sejuk kot. Aku menggenggam tangan Joe.

'Sejuk bak hang! Aku lagi hangat dari dia'

Aku menyelimutkan Joe dengan selimut. Cermin mata yang dipakainya, aku buka dan letak di atas meja.

Aku mengambil bantal peluk aku. Kepala Joe diusap lembut oleh aku sebelum aku tidur di sofa hujung bilik.

'Goodnight Joe' bisik hatiku sebelum aku terlelap.



Senior Skema 👓Where stories live. Discover now