(27) What..?

1K 51 5
                                    

"Adriana, adriana... Weyh..."

...
...

"Rin!"

"Warrghh! Tak guna!", terkejut aku Harith muncul depan muka aku. Haih dia ni, nasib laki, kalau tak, dah kena lempang dengan aku.

"Termenung jauh nampak.. Ada apa-apa ke?", Harith menarik kerusi dan duduk di hadapan aku.

Aku menarik laptop aku dekat pada aku.

"Nothing..."

"Hmm... Kenapa kalau kau termenung, aku panggil Rin baru kau nak sedar..", soalan cepumas sudah keluar dari mulut Harith.

"Ah.. Takde apalah.", aku menggeleng. Mata kekal pada screen laptop. Haishh! Mana folder gambar tadi!

"Ada apa kau panggil aku?", Harith menongkat kepalanya pada meja aku.

"Nah, Hidayah suruh aku bagi kau.", aku mengeluarkan kotak kecil dari bawah meja aku. Siap ikat reben warna merah lagi.

"For me..?", Harith memegang kotak yang dihulur oleh aku.

"Dia order kat aku, and dia suruh aku bagi kau..", balas aku.

"Kau jual apa?"

"Polaroid..", mata aku kembali pada screen laptop.

Harith membelek kotak yang baru diterimanya. Nampak bahagia...

"Err... Adriana.. Can I ask you something? "

" Yes Harith? Anything. ", aku mengangkat kepala aku.

" Err.. Kenapa kau pakai tu? Sape bagi? ", Harith mengerling ke arah tangan aku.

Gulp! Ish, dia perasan ke?

" Err.. Ni.... ", aku mengenggam tangan aku.

Harith senyum. Ada makna disebaliknya... 

-----------------------------------------------------------------------

"APA IBU?! TAPI ADRIANA...."

"Nak buat macam mana, dia kawan baik ibu, ibu kenalah terima kan?", balas ibu di hujung talian.

Aku mati kata. Aku...

"Lagi sebulan tarikh nikahnya, benda baik takleh dibiar lama, kan?", sambung ibu.

Tangan aku menggigil. "Tapi Adriana tak ready lagilah, Adriana..."

"Apa yang tak readynya, kamu tu dah makin tua. Eloklah kalau kahwin..", ibu memotong ayat aku.

Sebenarnya, aku tak boleh... sebab...

"Dah dah, minggu ni balik lah Muar, kita cari baju pengantin yang lawa untuk kamu. Kamu mintaklah warna apapun, ibu bagi jer. Ya, sayang..?".

Aku meneguk air liur. Why benda camni boleh muncul balik?!

"Err... ibu sebenarnya.."

"Apa dia sayang..? Takyah lah risau, anak kawan ibu tu baiklah.. Macam ibu pernah cakap dulu.."

"Adriana dah..."

Ayat aku tersangkut, tak berani nak luahkan perkara sebenar. Damn!

"...takde apalah ibu. Adriana lupa nak cakap apa.. hehe..", ketawa yang dibuat-buat.

"Ingatkan apalah tadi, dahlah.. Ibu nak goreng cucur udang ni, kejap lagi ayah kamu tu balik."

"Oh.. okay ibu, kirim salam kat ayah. Cakap kat ayah, Adriana sayang dia."

"Yalah, ibu letak dulu eh? Assalamualaikum".

"Waalaikumsalam"

Talian terputus. 

Senior Skema 👓Where stories live. Discover now