(32) It's..

923 45 0
                                    

"Lawanya anak ibu ni! Pandai kamu pilih!"

Aku hanya tersenyum kelat melihat reaction ibu apabila aku mengenakan baju pengantin berwarna biru.

"Kamu tak nak warna lain ke Adriana? Asyik biru jer... Kamu ni perempuan, carilah warna yang terang sikit..", ujar ibu sambil membelek dress pengantin yang lain.

Haih, aku malaslah nak pilih. Aku nak cepat balik jer kalau boleh.

Tapi, tangan aku pun sibuk membelek dress yang lain. Geram pulak aku tengok, semua lawa-lawa.

Eleh Adriana, pakai dress nak, kahwinnya tidak pulak.

Citer dia bukan dengan orang yang aku nak. 😑

Aku melihat cincin pemberian Joe pada jari aku. Terasa sebak memikirkan nasib kitorang berdua. Macam-macam masalah timbul.

"Adriana..", ibu memegang bahu aku.

"Kamu okay ke tak ni... Tadi elok jer.."

Aku menggeleng perlahan. "Adriana..nak tengok kat sana pulak...", aku senyum paksa dan melangkah ke hujung butik.

"Sabar.. Ibu tak habis lagi..", ibu mengenggam tangan aku.

"Ibu nak tanya, ni apa..?!", ibu mengangkat tangan aku yang bercincin betul-betul depan mata aku.

Aku mengetap bibir. Tak mampu menjawab soalan ibu. Susah!

Jari-jari halus aku digenggam. "Tak, takde apa.. Anisa bagi.. Dia kata senang kalau nak elak kena tackle..", aku gelak penuh hambar.

"Ibu tak rasa ni cincin biasa...", ibu menilik cincin aku.

"Kalau ibu tengok pun dah tahu.."

Gulp! Aku meneguk air liur. "Ahaha... Ye ke...?"

"Baik kamu jujur dengan ibu. Kamu ada boyfriend ke?", nada ibu ni takleh lembut lagi ke. Macam nak telan aku jer gayanya.

"Boyfriend tu.. Ada.. Tapi..."

"Sape?!"

"Dia.."
-----------------------------------------------------------------
Joe pov

"Jaga diri elok-elok kat KL ni.. Nanti kita cari baju pengantin kamu ya anak mak sayang ni...", mak masuk ke dalam kereta. Pintu ditutup oleh Pak Mat.

"Pak Mat, bawak kereta elok-elok. Kang tak pasal-pasal Johan tak nak kawan dengan Pak Mat lagi..", aku gelak sambil menepuk bahu Pak Mat.

"Haih Johan ni, tak habis-habis nak usik Pak Mat.. Dah lah.. Kamu tu dah nak kahwin, buat perangai jangan macam budak-budak...", balas Pak Mat dengan senyumannya.

"Alah Pak Mat ni, Johan nak usik sikit pun tak boleh.. Yelah..", aku acah merajuk.

"Dah jangan nak buat muncung itik kat sini. Pak Mat gerak dulu eh?"

"Yelah..", aku menyalam Pak Mat sebelum dia masuk ke dalam kereta.

Aku memerhati kereta BMW warna hitam meluncur meninggalkan kondominium.

Aku mengigit bibir bawah. Tak tahu apa aku rasa sekarang ni!

"Kan bagus mak bagitahu awal-awal!"
-----------------------------------------------------------------
Rin pov

Finally, aku balik KL, walaupun cuma 2 hari, tapi cukuplah aku rasa sakit dengar ibu membebel kat rumah.

Aku patut tanggalkan cincin tu haritu. Kalau tak, takdelah ibu jadi camni!

*Tsk tsk

Apa? Aku nangis ke? Ntah!

"Adriana! Dari tadi kau kurung dalam bilik. Meh la keluar, makan..", Anisa mengetuk pintu bilik aku.

Senior Skema 👓Where stories live. Discover now