(Intro 16) Jun Dengan....

1.1K 51 4
                                    

Aku menggayakan baju warna biru metallic dan seluar slack hitam. Tudung pun tudung bawal hitam. Aku bukannya banyak baju jalan pun. Haha, ni pun based on warna fav aku jer. Kalau ikutkan, aku ada baju kameja kotak-kotak warna merah tu tapi nak pakai dah lusuh sebab baju tu sejak aku darjah 6 lagi. Tak sangka sampai sekarang aku muat lagi pakai baju tu.

Kasut, hmm.... hitam gak. Aku masuk balik ke bilik mencari tali kasut berwarna merah yang aku baru beli haritu. Bolehlah daripada semua nak warna gelap camni.

"Amboi, keluar dengan kawan bukan main eh melawa camni. Baik teman ibu pergi rumah kawan ibu", ujar ibu di muka pintu. Tangan aku ligat mengeluarkan tali kasut daripada lubang-lubang tu. Nak ganti dengan tali merah yang aku baru amik tadi.

"Tak nak", balasku pendek. Muka aku berkerut mengerjakan kasut aku.

"Kenapa tak nak? Macam kamu tak kenal jer kawan ibu tu." pujuk ibu. Aku mendengus. Takkanlah aku nak cancel keluar dengan Jun pulak. Kang dia bebel sampai kesudah sape nak layan? Lagipun, aku tak ingin nak kenal dengan bakal 'suami' aku tu.

"Tak nak. Adriana nak keluar dengan Jun lah, dia beriya-iya ajak Adriana malam tadi. Nanti dia sorang-sorang, sian dia", aku mengikat simpulan terakhir kasut aku. Ready to get out.

" Yelah, kawan lagi penting kan dari ibu", ibu memandang muka aku dengan muka yang dibuat-buat merajuk.

"Mana ada ibu, cuma Jun mintak tolong Adriana teman dia jer, cari buku rujukan. Dia kata anak ibu sorang ni pandai cari buku yang bagus untuk belajar" aku bangun dari duduk dan mengibas belakang aku. Ayat aku ni more tu masuk bakul ke camne.

"Amboi! Pandai eh ayat cari alasan. Takpelah, lain kali kalau ibu ajak kamu mesti ikut eh? ", ibu menoleh semula ke arah aku.

" Yelah yelah, Adriana janji", terus aku mencium tangan ibu dan keluar dari pagar rumah.

"Ingat ya! Kamu dah janji! ", ibu laung dari muka pintu rumah.

"Ye ye, insya Allah ibu! ", aku melambai ke arah ibu aku sebelum menutup pintu pagar.

________________________________

"Woi, woi... Menung apa tu?", Jun memetik jarinya di hadapan muka aku.

"Ah... Takde apa lah.. Kita tunggu sape ni?, aku nak pergi Typo ni..", aku memerhati sekeliling. Kot ada sape-sape yang kitorang kenal.

...

Jun diam lagi. Tapi nampak susunan giginya tengah sengih penuh makna. Dia ni nak kenakan aku ke dia yang tengah bahagia?

"Tak nak makan ke?", soal Jun. Dari tadi kitorang duduk kat meja McD ni. Tapi tak order makanan pun. Haha.

"Diet", jawabku pendek dengan tawa kecil.

"Ye lah Ad, diet sangat. Tengok kat sekolah. Kalau boleh nak borong satu kantin!", balas Jun.

"Bila masa aku borong satu kantin? Tolong eh, aku tengah berjimat skang ni".

"Yelah Adriana... Dah gemuk tu ngaku jerlah". Jun ketawa. Dengan suara katun annoyying nya. Geram nya!

"Eh, cakap dengan cermin ke?", aku balas balik.

"Kau pun sama...", Jun mencebik.

"Eh, kau...!", aku menarik pipi dia yang gebu tu.

"Sakitlah ngok!", Jun menepis tangan aku. Hahahah...

Kitorang ni bukan kategori gemuk atau berat berlebihan okay. Side note ni mohon simpan baik-baik. Kitorang ni normal jer. Tapi kalau nak tahu Jun ni tembam skit dari aku pastu pendek. Hahahahagaga..

Senior Skema 👓Where stories live. Discover now