"Weyh Adriana, ada barang untuk kau.."
Hidayah melempar sebungkus plastik PosLaju ke atas meja kopi depan sofa aku duduk.
"Aku ingat Anisa shopping online lagi.. ", tangan laju mencapai plastik PosLaju yang landing atas meja.
Anisa ni suka shopping online, kalau datang PosLaju tu tahulah sape punya.
Plastik dibuka. Aku mengeluarkan isi yang terkandung dalam plastik.
" Hmm.. Kotak baldu cincin? "
Aku membelek alamat pengirim. Hmm! Patutlah! Ibu yang hantar! Mesti sebab anak kawan dia tu yang masuk minang!
"Sape hantar tu weyh? Asal dia hantar cincin kat kau ni?", Hidayah mengambil tempat di sebelah aku.
"Mak aku. Ntah tetiba hantar kat aku.. ", aku merengus sambil menjawab soalan Hidayah.
Kotak cincin dibuka. Sebentuk cincin terletak cantik. Designnya...
'seems familiar'
Apa-apa jerlah! Aku terpaksa lah terima keputusan ibu. Dah takde harapan dah aku dengan Joe.
Cukuplah seminggu aku nangis macam mana sekalipun. Keputusan ibu, keputusan Joe takkan berubah. Aku tak mampu nak buat apa!
Tu jer yang aku boleh putuskan sepanjang minggu ni.
Aku menyarungkan cincin yang baru. Senyuman terukir perlahan. Tak tahu senyuman ni memberi makna apa.
Ye, aku kena mulakan hidup baru!
"Oh ya, baru aku perasan. Cincin haritu yang kau pakai sape punya? ", soal Hidayah. Aih! Peritnya nak jawab.
" Dah dekat sebulan aku pakai baru kau nak tanya? ", terbeliak mata aku menjawab soalan.
" Ehehehe.... Takut nak tanya.... Btw, lawa kot cincin tu.. Geram jer aku tengok! ", Hidayah tergedik-gedik menyondol aku.
" Aku dah bagi balik kat tuan dia.. ", dengan muka geram aku balas.
" Sape punya tu, kau pinjam eh selama ni? "
"Kepala kau! Boss kau punya! Dia mintak balik, aku bagi lah!", eyerolls.
"Boss bagi? Encik Johan tu? "
Jeling. Dah datang dah mood tunggang-terbalik ni.
" Taklah! Harith! Memang Harith suka lekat dengan aku! ", balas aku dengan nada memerli.
"Eee... Janganlah guna nama Harith! Takde nama lain ke?", Hidayah menampar bahu aku.
"Btw, you guys pernah official..? And, then break up..? Without telling me or Anisa?! ", Hidayah memegang kedua belah bahu aku. Takut aku kena goncang dengan minah ni.
Aku mengangguk perlahan..
" I'm.. Sorry.. I really... ", air mata aku bergenang. Dah lama aku pendam semua ni. Luah dalam diari pun tak cukup satu buku!
"Adriana! You know that I rasa guilty sangat sebab selama ni kitorang happy jer sama-sama kat rumah ni. But you pendam segala kesedihan dan keperitan dalam diri you!?", Hidayah serious mukanya.
"Aku.. Memamg macam ni.. Coz... Everyone ada problem sendiri.. And of course I don't want to menyusahkan orang lain... "
" Adriana! Anisa and I adalah kawan kau! Takkan tu pun kau tak boleh nak bagitahu kitorang!? ", gaya Hidayah ni macam dia pulak yang frust.
Aku diam.
" Now! I want you cerita semua dari A sampai Z! Tak kisahlah benda tu penting or not. Kalau benda tu punca masalah ni timbul. Keluarkan jer! "
YOU ARE READING
Senior Skema 👓
Dla nastolatkówAdriana yang meluahkan segala cerita tentang pertemuannya dengan senior pujaan hati yang tak berapa hot seperti pelajar lain tetapi amat dikenali oleh seluruh warga sekolah kerana sikapnya dan akademik nya. Zupp! Terlebih cemerlang. Pelbagai perkara...