a lonely man
thousands of droplets
wet hands
swirls of the wind
his eyes are open
watching the smoke
rustling branches
steps on the ground
leaving footprints
gusts upon bare skin
growling in his ears
his eyes tearing up
lake shimmers behind
the earth's cold and stable
clouds roll over the sky
new mountain ahead
sweat budding like dew
the sun is rising
he sighs for the darkness
to cast upon his body
and lull him back to sleep
.
.
.
Od małego lubiłem azjatycką kulturę ogólnie. Zawsze byłem ciekaw, dlaczego. Skąd to się wzięło. Ostatnio zdałem sobie sprawę że może to zwyczajnie dlatego że dużo w jej filozofii spokoju, uważności, kontemplacji, itp - rzeczy które tak mocno mnie ciągną i tak dobrze czują.
Haiku to tradycyjna japońska forma poezji, oparta na rytmie 5-7-5 choć z uwagi na różnice w języku, zachodnie podejście do haiku często porzuca te ścisłe wytyczne. Poza tym, skupienie jest typowo na naturze i kontemplacji naturalnego świata, służąc pewnym elementom filozofii zen; choć i tu współczesny i zachodni świat idzie we własne strony. Co pozostaje doceniane w haiku to z kolei nacisk na prostotę, skupienie na pojedynczych obrazkach/scenach/momentach, i niewyszukany język wykorzystujący zmysły.
Zakochałem się w tej formie. Jako łagodnym nakierowaniu raczej niż ścisłych wytycznych, ale tym niemniej. Jest taka medytacyjna, wyciszająca, bogata. Tak przeciwna współczesnemu natłokowi nieustannej paplaniny i słów bez znaczenia. Taka intencjonalna.
I mózg inaczej pracować zaczyna.
Powyższe to moje pierwsze haiku od dobrych kilku lat. Nie miałem pojęcia, co napiszę, wiedziałem tylko że chcę spróbować. Pierwsza zwrotka przyszła sama, i reszta łatwo jak gdyby zamanifestowała się z myśli i emocji z tyłu mojej głowy. Czuję się wytchniony - w inny sposób niż zwykle gdy piszę tego typu teksty.
#24.3.23
CZYTASZ
heart beats
Poezja~ poezje itp ~ w gruncie rzeczy, jesteśmy worami mięsa, kości, i flaków. ale w tym worze mieści się mózg, a mózg to wciąż niezbadana złożoność, która z prostego wora potrafi uczynić święty graal. the heart beats/heartbeats/heartbeat: serce bije, ser...