65. Järki päähän!

190 9 2
                                    

Emily

Kaikki kiinnitti huomion muhun heti, kun kerroin et mulla on asiaa. Kuuntelu on asia, mitä arvostan tässä porukassa. Tietenkin on myös monia muita juttuja, kuten luottamus, mut erityisesti kuuntelu.

"Onko jotain tapahtunu?" Joonas kysyy. Katson vieressäni istuvaa Ollia, joka nyökkää rohkaisevasti. "Tavallaan joo", vastaan Joonakselle. "Tänään kaupassa oli aika ahistavaa, ku mua lähettiin seuraamaan", aloitan. Tilanteen miettiminen aiheuttaa edelleen pientä ahdistusta sisälläni. Olli taitaa huomata sen, kun tarttuu mua kädestä ja alkaa silittämään sitä. Hymyilen varovasti ja jatkan tapahtuneen kertomista.

Olli

Tarkkailen muiden reaktioita Emilyn kerrottua tapahtuneesta. "Onko toi todellista?" Joel kauhistelee lähes yhteenääneen Joonaksen kanssa. "Seuraaminen on ahistavinta mitä tiiän", Aleksi toteaa. "Miten sä sit pääsit kotiin ilman, et ne seuras sua sinne asti?" tämä jatkaa. "Tommi kävi hakeen mut ja heitti takas Ollille", Emily vastaa ja hymyilee Tommin suuntaan. "Ai sellanen happihyppely sulla oli?" Niko naurahtaa katsoen Tommia kysyvänä. "Mitä sä oot näille väittäny?" ihmettelen huvittuneena. "Sanoin et tarvin tuuletusta niitten surkeista vitseistä", Tommi vastaa pokkana. Se saa kaikki nauramaan.

"Ei helvetti!" Joel karjaisee yhtäkkiä. "Mitä?" kaikki loput kysyy säikähtäneenä. "Kattokaa tää nii tiiätte...", blondi vastaa ja ojentaa puhelimensa Emilylle. Joonas, Niko, Aleksi ja Tommi säntäävät myös puhelimen äärelle. Joel oli törmännyt ilmeisesti tiktokkiin tämän päiväisestä tilanteesta. Videoon on kirjoitettu teksti: "OMG! Nähtiin Ollin tyttöystävä!"

Emily painaa välittömästi kasvonsa paitani kaulukseen luettuaan tekstin. Huomaan hänen purskahtavan itkuun. "Eikö ihmisillä oo mitään järkee päässä?!" älähdän ja samalla halaan Emilyä silittäen samalla hellästi tämän selkää. "Ihan älytöntä", Aleksi toteaa. Muut ovat myös yhtä mieltä ihmisten typeryydestä toisinaan. "Toisinaan kadun sitä, et lähin tälle alalle... näitten varjopuolien takia siis", Joonas sanoo tarkentaen kuitenkin sanomisiaan. "Inhottavinta tässä on se, et ulkopuoliset joutuu kärsimään ku ihmiset ei tajuu et kaikki meiän elämässä ei oo julkista", huokaisen. "Kaikki ei vaan tunnu tajuavan sitä, et meiän läheiset ei välttämättä halua mitenkään olla osana julkisuutta", Niko täydentää. Kaikki nyökkäilevät vastaukseksi.

Emily

Ahdistaa, ahdistaa ja ahdistaa. En haluu, et ihmiset alkaa tunnistaan mua kaduilla tai yhtään missään. Oon itkenyt taas niin kauan, et Ollin paidankaulus on läpimärkä. Se ei tosin tällä hetkellä kiinnosta paskaakaan.

Ollin lähellä oleminen rauhoittaa vähän, mut ei sekään täysin, kun ajattelen sitä videota. "Ei oo mitään hätää", Olli kuiskaa ja laskee pusun hiusteni sekaan. "Sä et oo yksin tän asian kans", Joonas jatkaa ja tulee myös halaamaan mua. "Kiitos", mumisen hiljaa Ollin kaulaa vasten.

Time skip 15 min

"Mitä me nyt tehään?" kysyn hiljaisella äänellä. Onnistuin vihdoin rauhoittumaan edes jossain määrin. "Jos ei haluta tästä enää yhtään isompaa juttua nii ei tehä mitään. Mut toisaalta voitais yrittää ilmiantaa se video, mikä ei välttämättä tuota tulosta. Tai sit jos ei tehä mitään, nii meiän täytyy luottaa siihen et ne jäljellä olevat järkevät ihmiset saa sen tyypin poistaan sen videon", Joel luettelee vaihtoehtoja. "Wau. Millon susta on tullu noin fiksu?" Joonas hämmästelee kiusoitellen. "Ennen ku sä tulit mun elämään", Joel vastaa aina niin kohteliaasti.

"Noissa kaikissa on järkee", Niko toteaa Joelin pohdintoihin. "Sen mitä mä niitä kommentteja luin nii sen perusteella sitä videoo ei enää oo aamuun mennessä", Joel tokaisee. "Mitä mieltä sä oot?" Olli kysyy hiljaa katsoen mua silmiin. "Voisko sen kokeilla ilmiantaa?" pyydän hieman ujostellen. Pelkään, et jätkät pitää mua ihan hulluna mun varovaisuuden takia. "Tietenki voi. Teen sen heti", Joel vastaa.

Joonas

Päätin mennä hetkeksi selaamaan IG-stooreja ihan vain tarkistaakseni, ettei Emilystä ole enempää videoita. Muutaman stoorin jälkeen tulee vastaan teksti, jossa ihmisiä käsketään jättämään meiän yksityisasiat julkisuuden ulkopuolelle.

"Hei, kuunnelkaa tää! Joku on julkassu stoorissa tällasen: Onko ihmisillä enää mitään järkeä päässä? Tiktokissa tuli vastaan video, missä sanotaan siinä näkyvän henkilön olevan Ollin tyttöystävä. Ymmärtäkää ihmiset et jätkien yksityiselämä ei kuulu julkisuuteen! On täysin ymmärrettävää, et ne ei haluu jakaa kaikkee julkisesti. Varsinki parisuhteet ja koti on sellasia asioita, missä pitää kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja toiveita! Jos toi video oiski Ollin tyttöystävästä, nii mitä väliä? Antakaa olla. Tollaset videot on varmasti tosi ahistavia sille, joka videolla sattuu näkymään", luen ääneen.

"Sentään joku osannu olla fiksu", Olli tokaisee. "Ehkä se video poistetaan kohta", Aleksi pohtii. "Toivottavasti", Olli ja Emily vastaavat yhteenääneen. Noi kaks on kyllä söpö pari ja ne ansaitsee pelkkää hyvää.

-------------------------------------------------------------
Sanoja: 672
Hihi🍑

Hope we'll meet again / Olli Matela /Where stories live. Discover now