14.

76 5 0
                                    

Seisoin Joelin yksiön eteisessä viimeistelemässä meikkiä, johon olin aika tyytyväinen. En arkena jaksanut juurikaan meikata, mutta juhliin lähtiessä tykkäsin panostaa ulkonäkööni. Venla tulisi hakemaan meitä puolen tunnin päästä Rean vanhempien kartanolla alkaviin pikkujouluihin. Olin tehnyt alkuviikon pidempää päivää ja ottanut tämän perjantain kokonaan vapaaksi, että ehtisin valmistautua rauhassa iltapäivällä alkaviin bileisiin. Joel pakkaili kaappinsa luona vaihtovaatteita mukaan reissuun. Meikatessani uppouduin ajattelemaan viimisen kuukauden tapahtumia.

Joelin Suomeen paluusta oli kulunut neljä viikkoa. Ekan viikon se oli malttanut lomailla, mutta sen jälkeen viettänyt välillä pitkiäkin päiviä studiolla, haastatteluissa ja jonkun musiikkivideon kuvauksissa. Mullakin oli toisinaan ollut töissä kiireistä, mutta varsinkin viikonloppusin me oltiin vietetty aikaa yhdessä toistemme asunnoilla. Osin se aika oli kulunut sängyssä elokuvia katsellen ja seksiä harrastaen. Joel oli toteuttanut ulkomailta lähettämiensä viestien kiihottavat uhkaukset sängyn lisäksi myös muun muassa sohvalla, suihkussa ja mun keittiön pöytää vasten. Mä olin sen ehdotuksesta vaihtanut jäsenyyden samalle kuntosalille missä sekin kävi, jolloin me voitiin käydä yhdessä treenaamassa, vaikka aika erillämme salin tiloissa liikuttiinkin. Mun oli edelleen vähän vaikea suhtautua siihen, että koska Joel tunnistettiin monessa paikassa missä se liikkui, niin ihmiset automaattisesti kiinnitti huomiota myös sen seurassa kulkevaan henkilöön eli tuijotti muakin. Yritin kuitenkin olla häiriintymättä asiasta liikaa, koska normaali elämä ja liikkuminen olisi muuten ollut aika mahdotonta.

Eräänä arki-iltana marraskuun alussa Joel oli ehdottanut kaljalla käyntiä yhdessä keskustan baarissa, joka kuului kai sen kantapaikkoihin. Vasta baarin ovella se oli maininnut, että sen ystävä Venla oli siellä töissä tarjoilijana ja nytkin paikalla.

- En viitsinyt aikasemmin sanoo ettet stressaa, kun sä näytit siellä Italiassa etukäteen jännittävän mun kavereiden näkemistä. Ja ihan turhaan, kaikkihan susta tykkäs, se oli vaan todennut ja silittänyt mun hiuksia.

Vai niin. Olin luullut osanneeni peittää siltä hermoiluni Milanossa, mutta ei sitten. Kaipa tää oli siltä huomaavaisesti ajateltu, mutta pieni ennakkovarotus sen parhaan naispuolisen ystävän tapaamisesta olisi ollut ihan kiva. Saman tien me oltiinkin jo oltu baaritiskillä, jonka takaa tummatukkainen, kaunis nainen oli tullut halaamaan Joelia niiden nähdessä ekaa kertaa aikoihin. Sitten se oli kääntynyt hymyillen muhun päin.

- Mä oonkin kuullut juoruja, että Joel on ollut viime aikoina epätavallisen mukava, ja sä taidat olla syy siihen. Kiva tavata, mä oon Venla.

Venlan työvuoro oli pian päättynyt, ja se oli liittynyt meidän seuraan. Se oli selvästi etukäteen niiden suunnittelema juttu, mutta mä olin ilonen kun Joel oli halunnut näin nopeesti esitellä mut kaikille tärkeimmille kavereilleen. Venla vaikutti olevan monessa asiassa mun vastakohta. Sen tyyli oli upee ja siitä sai viimisen päälle kaupunkilaisen ja selvästi mua puheliaamman kuvan. Meillä oli kuitenkin samanlainen musta huumori ja mä huomasin nopeasti viihtyväni sen seurassa. Tuon tapaamisen jälkeen me oltiin nähty pari kertaa uudelleenkin sen poiketessa Joelin luona kahvilla, kun sen mies Ville oli ollut bändinsä kanssa kiertämässä Suomea.

Mun ja Joelin juttu oli myös saanut mun kaipaamaa selkeyttä pari viikkoa sitten. Me oltiin yhden erityisen ihanan rakastelun jälkeen sohvalla maatessamme juteltu siitä, kuinka hyvältä tiiviimpikin yhdessäolo nyt tuntui. Joel oli sanonut, että halusi olla ihan "kunnolla" yhdessä, ja ettei ollut kokenut tarvetta tapailla muita muhun tutustuttuaan.

- Mä haluan kuitenkin sanoa nyt asiat suoraan, se oli lisännyt. - Tunnen itseni sen verran hyvin, että en voi täysin varmaksi sanoo, kuinka osaan ja pystyn pidempään suhteeseen ylipäänsä, ja varsinkaan tällasessa elämäntilanteessa mikä meillä töiden kanssa nyt on. Mutta sä oot ensimmäinen nainen vuosiin, kenen kanssa se tuntuis edes mahdolliselta ja haluan oikeesti yrittää. Haluatko tästä mun vaikeesta luonteesta huolimatta olla mun tyttöystävä?

Mä arvostin Joelin suorapuheisuutta. Ja ei kai yhdestäkään suhteesta voinut koskaan ihan varmaksi tietää tulisko se kestämään, vaikka alku näyttäisi täydelliseltä? Mulle riitti sen rehellisyys, ja todellakin halusin olla sen tyttöystävä.

Ovikellon kovaääninen pirinä säikäytti mut ajatuksistani tähän hetkeen, ja vetäisin vahingossa silmänurkkaani pitkän, lennokkaan viivan nestemäisellä eyelinerilla, jolla olin korjaillut rajauksiani. Avasin oven Venlalle, joka vilkaisi toinen kulma koholla mun naamaa ja nauroi, etten tainnut olla ihan vielä lähtövalmis.

- No en. Säikähdin tota ovikellon ääntä, joka herättäs kuolleetkin, ja käsi vähän lipsahti. Ota kahvia, sitä on pannussa valmiina. Mulla menee viisi minuuttia.

Hetken päästä me istuttiin Venlan autossa matkalla kohti Sipoota. En ollut työpaikan syysbileitä lukuun ottamatta käynyt kunnolla juhlimassa kesän jälkeen, ja odotin iltaa innolla.

~ It Started On The Beach ~ || Blind ChannelWhere stories live. Discover now