46.

54 5 0
                                    


Olli oli tullut aamujunalla Kolariin, ja sieltä lähes saman tien lähteneellä pikavuorolla Muonioon. Se hyppäsi keskustassa autoon, ja sillä oli mukana myös mun kassi ja tavarat, jotka oli jääneet sen vanhemmille. Meidän ajomatka oli aika hiljainen. Mua jotenkin kuormitti jo valmiiksi edessä oleva keskustelu. Puhelimessa me oltiin kuitenkin keritty vaan pinnallisesti jutella lauantai-illan tapahtumasta ja meidän seksielämästä, joka vaikutti vaativan korjaamista. Olisin halunnut vaan viettää mukavaa aikaa hyvässä tunnelmassa, kun me nyt vihdoinkin oltiin päästy tänne yhdessä ja molemmilla oli lomaa.

Olli katseli kiinnostuneena mökin tiloja meidän saavuttua perille.

- Joel nukkui tässä vai? se kysyi kierrettyään paikat ja istuessaan olohuoneen sohvalle mun viereen.

Kiusaisinko vielä vähän? Mun oli pakko.

- No tota ei. Se nukku sittenkin mun sängyssä...

Olli katsoi mua epäuskosesti. Se näytti niin surkeelta, että mun oli pakko jatkaa nopeesti:

- ...koska mä nukahdin tähän elokuvaa katsoessa, eikä se tietenkään tunkenut mun viereen.

Ollin ilme helpottui saman tien.

- Hitto sun kanssa, se naurahti.

Meidän parisuhdekeskustelu ei sitten kuitenkaan ollut erityisen raskas. Me keitettiin kahvit ja Olli ilmotti ensimmäiseksi, että se ei enää ikinä joisi itseään sellaseen kuntoon. Lauantainen oli kai ollut sille vähän vahinkokin, kun Tommi oli kaatanut aina vaan uusia lasillisia, ja Olli ei ollut pitkään aikaan edes tajunnut kuinka vahvaa viinaa juo, kun maku oli ollut niin hyvä.

Seuraavaksi se mietti, keille muille sen pitäisi pahotella käytöstään, ja päätyi siihen lopputulokseen, että kaikille pöydässä istuneille.

- Heidi ei ollut siinä enää sillon. Siltä meni hermo suhun jo vähän aiemmin, mä kerroin.

- Mitäköhän mä sille oon sanonut. Tosta en tiennytkään, Olli huokasi.

- Mä en ole ihan varma, mutta joku kina teillä oli.

- Täytyy varmaan laittaa sillekin viestiä...

Seuraavaksi me juteltiin seksistä. Olli sanoi, että sillä oli hiljalleen kesän mittaan alkanut tulla ajatuksia, että mä en halua sitä ja välttelen sen lähellä olemista, vaikka me paljon tehtiinkin yhdessä asioita sillon kun nähtiin, ja se oli ollut aina mukavaa. Mä en itse ollut huomannut, että mulla olisi varsinaisesti haluttomuutta, mutta seksi oli vaan.. unohtunut johonkin? Olin jostain keväällä saamistani potilasesitteistä lukenut, että syövän ja ylipäänsä vakavien sairauksien jälkeen haluttomuus oli yleistä, kun mielen päällä oli niin paljon muutakin, mutta en ainakaan tiedostanut tällaisten asioiden vaikuttavan omalla kohdallani?

- Et säkään kyllä alotteita kovin paljoa ole tehnyt, mä tuumin kun olin ensin myöntänyt oman osuuteni asiassa.

Aikamme asiaa mietittyämme me päätettiin molemmat panostaa enemmän tähänkin puoleen, ja puhua jatkossa heti, jos joku asia suhteessa vaivaisi.

Kriisi ohi, ja lomasta tuli ihan onnistunut. Me retkeiltiin paljon lähimaastossa ja ajettiin yhtenä aamuna päiväksi Kilpisjärvelle kiipeämään Saanalle. Koko Käsivarrentien ajaminen pitkästä aikaa oli elämys. Mä olin viimeksi käynyt siellä vuosia sitten.

Yksi päivä me vietettiin kokonaan sisällä ja keskityttiin siihen kesällä unohtuneeseen parisuhteen puoleen. Se lukumäärä, joka päivän aikana ehti kertyä, oli ainakin mun uusi vuorokausiennätys siinä puuhassa.

Maanantai kului autossa Helsinkiin ajaessa. Autojunaakin me harkittiin, mutta kun näytti siltä että niiden makuuhyttien hinnoilla olisi viettänyt viikon etelässä, niin me päädyttiin ajamaan koko matka. Seuraavana päivänä Olli lähtikin taas Keski-Eurooppaan keikoille.

~ It Started On The Beach ~ || Blind ChannelWhere stories live. Discover now