7

558 12 0
                                    

16 juli, zaterdag, 7:00

Het is zaterdag en de zon is al een tijdje opgekomen als ik opsta. Vandaag heb ik weer een drukke werkdag met animatie maar het vooruitzicht om met Matthy te praten tijdens mijn pauze maakt het een stuk draaglijker. Gisteren hebben Matthy en ik veel geappt. Hij vertelde me over zijn uitstapje naar een stad terwijl ik hier op de camping werkte. Zijn berichten maakten de dag lichter en ik kijk uit naar onze ontmoeting vanmiddag.

Bij het ontbijt zitten Lars, Emma, Nova en ik aan tafel op het terras van onze chalet. De sfeer is ontspannen en vrolijk, ondanks de drukke dag die voor ons ligt. Vandaag wordt het ook weer een warme dag. "Wat zijn de plannen voor vandaag?" vraagt Nova terwijl ze een stuk croissant afbijt. "We hebben een hoop spelletjes en activiteiten gepland. Het wordt een drukke ochtend en middag." antwoord Emma.

Lars richt zijn blik op mij met een ondeugende glimlach op zijn gezicht. "En Lynn hier heeft een speciale afspraak vanmiddag." Ik rol met mijn ogen en lach. "Ja ja, ik ga wandelen met Matthy. Geen big deal."  "Geen big deal?" herhaalt Lars en het is duidelijk dat hij geniet van het plagen. "Kom op, je hebt het bijna de hele dag over hem gehad gisteren." Lars kan heel goed overdrijven. Ik heb Matthy zijn naam misschien 5 keer genoemd. No big deal. 

"Ik vind Matthy gewoon aardig. Dat betekent niet dat ik iets voor hem voel." zeg ik terwijl ik mijn ontbijt verder opeet. Nova kijkt me met opgetrokken wenkbrauwen aan. "Maar voel je echt niets voor hem. Geen vlindertjes in je buik of zoiets?" Ik zucht en schud mijn hoofd. "Nee, ik voel geen vlindertjes ofzo. Jongens en meisjes kunnen prima vrienden zijn zonder gevoelens. Kijk maar naar Lars en mij."

"Dat telt niet. Ik ben gay." zegt Lars. "Klopt, hij is half een meid." voegt Emma lachend toe. Iedereen schiet in de lach. Na het ontbijt beginnen we aan onze werkdag. De ochtend vliegt voorbij met allerlei spelletjes en activiteiten voor de kinderen. De kinderen zijn enthousiast en hun energie is aanstekelijk. Ondanks de drukte geniet ik van mijn werk. Mijn gedachten gaan steeds weer naar mijn afspraak met Matthy straks. 

Wanneer mijn pauze eindelijk aanbreekt, zie ik Matthy al op me wachten met een brede glimlach op zijn gezicht. Lars, die naast me staat, geeft me een plagende knipoog en fluistert: "Veel plezier, lovebirds." Ik schud lachend mijn hoofd en loop naar Matthy toe. "Klaar voor onze wandeling?"  "Absoluut. Laten we gaan." antwoordt hij.

We lopen samen door het bos van de camping. Het is een prachtige middag met de zon die door de bladeren schijnt en een zachte bries die de bladeren doet ritselen. We praten over van alles en nog wat en ik voel me ontspannen in zijn gezelschap.

"Vertel eens iets meer over jezelf." zegt Matthy terwijl we een pad volgen dat naar een open veld leidt. "Nou," begin ik, "Mijn moeder is Zweeds en mijn vader Nederlands. Dus ik ben tweetalig opgevoed en elk jaar gaan we met de familie naar Zweden. Mijn ouders hebben daar een huis. De laatste jaren ben ik niet geweest door mijn wereldreis. Ik heb een oudere broer, Maarten, hij is 28. Hij heeft al zes jaar een relatie met Kato en zij is nu 18 weken zwanger. Het wordt een jongetje."

"Gefeliciteerd!" zegt Matthy enthousiast. "Tante Lynn. Je gaat het fantastisch doen."  "Dank je." zeg ik glimlachend. "Ik heb ook nog een oudere zus, Jana, van 25. Ze heeft al drie jaar een relatie met Thijs."  "Je hebt een grote familie." merkt Matthy op. "Dat heb ik ook wel en het is altijd wel gezellig met zo'n grote familie."  Ik knik instemmend. We praten verder terwijl we bij een open veld aankomen.

Het gras is groen en zacht en we besluiten om even te gaan liggen en te ontspannen. We liggen zij aan zij terwijl we kijken naar de blauwe lucht boven ons. "En hoe zit het met jouw studies?" vraagt Matthy na een tijdje. "Heb je al iets gevonden dat je interesseert?"  "Ik weet het nog niet zeker." zeg ik eerlijk. "Ik denk dat ik iets richting koken wil doen. Ik hou van koken en het zou geweldig zijn om daar iets mee te doen, maar ik ben nog niet zeker."

Littekens van het VerledenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu