SEJAM berlalu. Aku masih fokus mendengar cerita Nufail. Walaupun perit, tapi aku nak dengar. Semuanya. Kenapa Aryan sanggup bertungkus-lumus siasat kes itu biarpun kami tak punya apa-apa hubungan lagi ketika itu?
Makin berat rasa bersalah dalam hati.
Bermati-matian aku cuba membenci Aryan. Tapi kenapa setiap kali aku cuba membenci... dia bertindak sebaliknya?
"Suatu hari, lepas Aryan dapat tahu siapa pembunuh ayah kau. Dia diam. Dia tak contact aku lansung. Dia memencilkan diri. Bila aku kata cara mak dan ayah dia dibunuh sama macam ayah kau, bermakna dia jumpa pembunuh mak dan ayah dia sekali." Nufail mengeluh. Teringatkan keadaan Aryan ketika dulu.
"Dia cakap, dia rasa bersalah dengan kau. Sepatutnya dia tak payah cari siapa pelaku sebenar. Kau tau tak aku buat apa dekat dia? Aku tumbuk dia. Sebab dia bodoh. Sampai harini dia bodoh, Arya. Dia biarkan pelaku sebenar terlepas. Dia anggap semua tu ketentuan tuhan."
"Dia diam. Dia tutup kes. Dia cuba lupakan kau. Pada masa sama, dia selalu ingatkan aku untuk jaga kau. Kau nampak tak, dia bodoh? Dia utamakan kau daripada diri dia sendiri Arya. He's lost. He's crushed, barely holding on. Dia hilang punca arah. Kadang-kadang aku tertanya, kenapa dia kuat sangat boleh hidup sehingga harini. Kalau aku jadi dia, belum tentu aku hidup. Tak cukup dengan itu, walaupun aku nampak dia hancur waktu tu, dia selalu ingatkan aku supaya jangan benci kau." Nufail tersenyum tawar.
"Aku tak benci kau. Cuma aku rasa Aryan cukup bodoh untuk semua ni. Cinta itu... buta kan, Arya? Aku tak nafikan sebab aku pun dapat rasa." Ucapnya lagi. Nufail ketawa perlahan. Seolah memerli.
"Bila dia tahu kau kena serang sampai dua kali, dia jadi hilang arah. Aku pelik. Macam mana dia tahu dan aku tak tahu. Semuanya terjawab masa hari pernikahan kau dengan dia. Dia bagitahu aku, dia kahwin dengan kau sebab dia nak protect kau. Tapi dia tak nafikan yang dia masih cintakan kau, Arya. Kau dah faham kan sekarang ni?"
Kiranya... Nufail tahu aku kena serang dulu.
"Siapa pelaku tu, Nufail? Kalau Aryan tak boleh bagi dia balasan setimpal. Biar aku yang tolong." Aku genggam penumbuk erat. Sungguh aku benci siapa pelaku tersebut.
"Yang itu, kau kena tanya Aryan sendiri. Aku lansung tak ada hak nak beritahu kau melainkan dia sendiri dengan rela hati bagitahu kau."
"Cuma, aku nak minta kau bahagiakan dia. Kau seorang aje mampu bahagiakan dia, Arya. You are his destruction yet you are his salvation. Aryan layak bahagia dengan kau. Aku sayang dua-dua kawan aku. Aku nak tengok kau orang bahagia." Pesannya pula.
Nufail kerling ke arah jam tangannya sekilas.
"Aku kena gerak dah. Jom balik. Nanti suami kau balik kebulur pulak bini tak masak." Seloroh Nufail. Cuba menutup kesedihan. Aku mendengus. Aku rajin masaklah!
"Kau memang kan, Pael? Laki aku tak pernah kebulur lah!"
AKU melangkah masuk ke dalam rumah perlahan-lahan apabila sedar Aryan sudah balik. Keretanya sudah terparkir elok di depan rumah. Aduh, kenapa dia balik awal hari ini! Sudahlah aku balik ngam-ngam pukul 5. Dia bagi syarat balik pukul 4!
Huaaa... kalau Aryan marah aku macam mana?
Aku mengintai di sebalik dinding dapur. Dari sini aku dapat lihat Aryan sedang sibuk memasak. Mulut Nufail sungguh masin! Mesti Aryan dah lapar sampaikan dia masak sendiri dekat dapur. Lansung tak tunggu aku sampai rumah.
"Jangan ingat abang tak sedar, caramor." Ucapnya datar. Aku tersedak liur sendiri.
"A-abang, Arya... er... Arya terbalik rumah lewat." Aku garu kepala. Dan kantoi. Tak dapat nak lari.
"Abang tau, Nufail bagitahu abang tadi dia lepak dengan Arya kejap." Erk. Nufail ni ada dekat pihak mana sebenarnya? Sekejap dengan aku, sekejap dengan Aryan. The real 'talam dua muka'.
Aku berdecit. Tak boleh diharap lansung!
"Eh, macam mana abang tau Arya dekat sini?" Pelik. Nak kata ada bunyi gelang pun tak. Aku mana ada pakai gelang kaki. Lantas aku buka tudung sebelum dicampak ke atas kerusi. Hehe, kejap lagi aku bawa naik atas. Nak tolong suami masak dulu...
Baru pahala.
Tolong kacau la tapi.
"Perfume sayang. Abang boleh bau sampai sini. Perfume sayang mana pernah bertukar. Cuma abang nak pesan sikit, boleh?" Aku termalu sendiri. Kemudian aku mendekati Aryan. Memeluk tubuh itu dari belakang. Banyak sangat dosa aku dengan dia.
Ehem, nasib sedar.
"Apa dia?"
"Kalau boleh abang nak sayang kurangkan spray perfume tu. Bau dia sedap, wangi dan abang suka. Cuma... tak elok sayang pakai perfume sampai kuat bau dia. Boleh menarik perhatian lelaki lain. Haram hukumnya. Abang takut perfume sayang tu boleh timbulkan fitnah dan perkara yang tidak diingini. Sayang faham?" Aryan tegur dengan begitu lembut sekali. Tiada nada kasar. Tidak juga meninggikan suara. Dan tiada sebarang unsur perli.
Cukup sekadar teguran.
"Faham, abang. Arya minta maaf kadang Arya tak sedar." Balasku pula. Aku sambung peluknya dengan erat. Tubuh ini. Tampak gagah sekali pada pandangan orang lain. Namun siapa tahu, dia memendam semuanya sendiri.
"Kenapa tiba-tiba jadi mummy bear ni, hm?" Jangankan Aryan saja rasa pelik. Aku pun rasa aku dah buang tabiat tiba-tiba peluk dia. Mungkin, sebab aku dihurung rasa bersalah. Macam-macam aku tuduh dia. Aku siap pernah tuduh dia bunuh ayah.
"Just... maybe a hug can mend the deepest wounds." Balasku ringkas. Namun cukup bermakna.
"Indeed." Setuju Aryan.
"Kenapa abang panggil Arya mummy bear? Arya boleh jadi bear ajelah! Manada Arya gemuk." Aku cubit perutnya sekuat hati. Orang nak sweet pun tak boleh. Kena cop ibu beruang! Dia ingat kita ni gemuk sangat ke?
"Auch! Sakit sayang," adunya.
"Abang cakap mummy bear sebab mana tahu satu hari nanti ada baby bear? Nanti abang jadi daddy bear!" Aku tersenyum lucu seketika. Kemudian aku tersenyum pahit pula.
Ah, tiba-tiba emosi.
Rasa bersalah.
Bila aku diam. Aryan terdiam juga. Aku dapat rasa tubuhnya mengeras sekejap.
"Erm, sayang... abang tak bermaksud nak-" Aku memintasnya laju.
"Arya faham, abang. Tapi Arya nak bagitahu abang yang... Arya dah bersedia. Betul-betul bersedia."
Dia berhak. Dia suami aku. Bukan musuh.
YOU ARE READING
[C] Aryan: Her Biggest Heartbreak
RomanceBOOK 1. Berdamai dengan takdir. Sebaris ayat itu ringkas, bukan? Namun, Nurdarya tidak mengerti. Kenapa orang sekelilingnya seringkali berpesan sebegitu kepada dia. Sedangkan dia hanya mengakui dia bencikan Aryan Hameen. Darya bencikan Aryan. Luka y...