CINTA TERLARANG 30

13.8K 90 7
                                    

Ketika fariz sedang sibuk menolong adik adiknya packing semua barang barang tiba tiba saja handphonenya berbunyi nyaring. Dia segera menjawap panggilan tersebut
"Hello..."
"Hello... riz.... mia ni... awak dah sampai kat kampung awak ke?"
"Ya..."
"Bagaimana dengan mak awak? Dia okay ke?"
"Dia okay aje..."
"Jadi macamana?... Awak dah bagitahu dia rancangan awak tu ke?"
"Ya... dan dia bersetuju dengan rancangan saya..."
"Oh baguslah kalau macam tu... awak bawa saja emak dan adik adik awak ke bandar... lepas tu awak bawa emak awak berjumpa dengan doktor pakar... tentang bayaran pemeriksaan dan biaya pembedahan kat hospital tu biar saya saja yang tanggung..."
"Eh... jangan macam tu, mia... saya masih mampu bayar semuanya tu..."
"Eh... awak jangan cakap macam tu... biaya pembedahan kelak akan memakan belanja beribu ringgit, tau... awak harus ingat tu..."
"Ya... tapi saya dah banyak terhutang budi pada awak... saya rasa malu pula jika awak tanggung semua biaya pembedahan tu kelak... macam ni sajalah... kalau saya dah tak mampu bayar kos pembedahan tu kelak barulah saya minta bantuan dari awak..."
"Baiklah... jadi korang akan balik ke bandar mega pagi esok ke?"
"Ya..."
"Oh... kalau macam tu baguslah... saya dah tak sabar lagi nak berjumpa dengan awak... banyak perkara yang ingin saya katakan pada awak..."
"Hm... baiklah... kita jumpa petang esok..."
"Okay... bye..."
"Bye..."
Fariz kembali membuat pekerjaannya.

*** *** ***

Keesokan harinya fariz bangun lebih awal. Dia membangunkan adik adiknya untuk bersiap sedia pergi ke bandar mega. Emaknya sudah bangun lebih awal dari mereka. Setelah solat subuh bersama, mereka bersarapan pagi di atas lantai kecil dekat ruang dapur. Shima dan shila tampak begitu gembira sekali. Masing masing tidak sabar lagi hendak pergi ke bandar. Setelah bersarapan pagi mereka pun mula melangkah meninggalkan rumah tersebut. Mereka berjalan kaki menuju ke pekan beringin. Dari situ mereka menaiki bas express pertama ke bandar mega. Setelah membayar tambang tiket bas untuk 4 orang mereka pun memasukkan barang barang mereka di dalam bas. Fariz duduk dengan adiknya shila. manakala shima pula duduk dengan emaknya, mak tijah. Tidak lama kemudian bas itu meluncur pergi dari situ.

Sementara itu, kelihatan puan sri mia duduk di atas kerusinya di dalam pejabat yang berhawa dingin itu. Fikirannya tak henti henti memikirkan fariz. Sebenarnya dia ingin berjumpa dengan fariz untuk berbual bual tapi pemuda tersebut masih belum balik dari kampungnya. Entah kenapa dia asyik teringatkan pemuda itu. Bayang wajah fariz terbayang bayang di sudut matanya. Perasaannya terhadap fariz semakin hari semakin pelik. Dia tidak tahu kenapa dia berperasaan pelik sejak kebelakangan ini. Perasaan pelik itu semakin ketara apabila dia tidak bertemu dengan fariz dalam tempoh yang lama. Dia seperti merindui pemuda tersebut. Dalam diam dia mengeluh seorang diri. Lamunannya terhenti bila handphonenya berbunyi nyaring. Perlahan lahan dia menjawap panggilan di handphonenya...

"Hello..."
"Hello... mia, ariz ni... kami dah sampai kat bandar mega..."
"Oh baguslah... saya gembira dapat tahu yang korang dah selamat sampai kat bandar ni... er... kalau ada masa nanti kita jumpa nanti, ya..."
"Okay... tapi kita akan jumpa pada pukul berapa dan di mana?"
"Kat restoran sugarbun di jalan siantan tepat pada pukul 9 malam... kita boleh berbual bual kat sana..."
"Okay... see you later... bye..."
"Bye..."
Talian handphone di tangannya di matikan. Senyuman gembira terukir di bibirnya. Dia tahu perasaan rindu di hatinya akan terubat apabila mereka bertemu kelak. Tanpa di sedarinya shasha sedang berdiri di luar pintu pejabatnya. Shasha mendengar perbualan mummynya dengan seseorang di handphone. Shasha tahu mummynya membuat janji temu dengan seseorang tetapi dia tidak tahu siapakah orang itu. Dalam diam dia bertekad hendak menyiasat perkara tersebut.

Malam itu setelah fariz makan malam bersama emak dan adik adiknya dia pun meminta kebenaran dari emaknya untuk keluar sekejap. Tanpa banyak soal mak tijah membenarkan anaknya itu keluar. Fariz menunggang motosikalnya menuju ke restoran sugarbun di jalan siantan. Sebaik saja dia tiba di sana dia pun terus melangkah masuk ke dalam restoran tersebut. Dia lihat puan sri mia menunggunya di meja yang paling hujung sekali. Perlahan lahan dia melangkah menuju ke arah wanita itu. Dia lihat wanita tersebut tersenyum manis padanya. Dia membalas senyuman wanita itu. Perlahan lahan dia duduk di sebelah wanita tersebut. "Kenapa awak ajak saya keluar malam ni?.... awak kesunyian lagi ke?", soal fariz sambil melirikan matanya. "Tak... saya cuma rindukan awak...", balas puan sri mia dengan jujur. "Rindu?... Rindu macamana tu?...", soal fariz pura pura tidak faham. "Rindulah... rindu nak berbual bual dengan awak...", balas puan sri mia cuba berwajah selamba padahal dalam hati dia rasa tak keruan. Fariz tersenyum sendirian.

CINTA TERLARANG (18)Where stories live. Discover now