CINTA TERLARANG 38

11.1K 78 2
                                    

BAB 10

Fariz merenung di kejauhan. Dia duduk di atas bumbung bangunan sambil menghisap rokok di tangannya. Tidak lama kemudian handphonenya berbunyi nyaring. Dia segera menjawap panggilan di handphonenya itu.
"Hello..."
"Hello... riz, saya dah sampai kat tingkat 12..."
"Okay, awak tunggu saya kat situ sekejap... saya akan datang jemput awak..."
"Baiklah..."
Fariz segera bangkit dari tempat duduknya. Dia berjalan meninggalkan bumbung bangunan apartment itu. dia membuka pintu yang menghala ke dalam bangunan tersebut. Sebaik saja pintu di buka dia pun mula melangkah menuruni anak tangga menuju ke tingkat 12. Tidak lama kemudian dia sampai di tingkat 12. Dari jauh lagi dia lihat puan sri mia sedang berdiri menunggunya di ruang koridor itu. Dia pun segera menghampiri wanita tersebut. Tanpa segan silu dia menarik tangan puan sri mia supaya beredar dari situ.

Mereka mula melangkah menaiki anak tangga menuju ke arah pintu yang menghala ke atas bumbung bangunan tersebut. Pintu di buka. Perlahan lahan mereka melangkah di atas bumbung yang mendatar itu. Sebaik saja mereka sampai di tepi penjuru kanan bumbung tersebut fariz pun duduk di situ. Dia duduk sambil menjuntaikan kakinya ke bawah. "Duduklah mia...", pelawa fariz. Puan sri mia berhenti melangkah. Dia memandang ke bawah. Dalam diam dia merasa gayat sebaik saja dia melihat ke bawah bangunan tersebut. "Saya tak nak duduk kat situ...", puan sri mia bersuara perlahan lahan. Fariz memandang wajah wanita itu. "Kenapa awak tak nak duduk pula?...", soal fariz ingin tahu.

"Saya rasa gayatlah bila duduk kat situ...", jelas puan sri mia dengan jujur. "Awak takut dengan ketinggian eh?", soal fariz lalu bangkit dan berdiri di atas penjuru bumbung tersebut. "Jangan berdiri kat situ riz... nanti awak jatuh!...", larang puan sri mia separuh bimbang. "Oh!... oh!... oh!...", fariz bersuara sambil berpura pura hendak jatuh. puan sri mia kelihatan ketakutan. Dia menggelabah di saat dia melihat fariz menjerit seperti orang yang terjatuh pula. "Hahaha... saya tak jatuhlah... hahaha...", tawa fariz. Dia segera melompat dengan kedua belah kakinya di atas bumbung yang mendatar itu. Puan sri mia hanya menggetapkan bibirnya. "Kenapa awak ketawa pula? Ianya tak luculah... kalau awak jatuh ke bawah tadi macamana?", marah puan sri mia. "Saya tak jatuh pun... itu cuma 'action' aje...", balas fariz sambil ketawa kecil.

"Hish... awak ni fariz... asyik buat saya 'suspen' aje...", marah puan sri mia sambil menampar bahu kiri pemuda tersebut. Fariz hanya ketawa saja bila dia dengar perkataan wanita itu. Perlahan lahan dia duduk di atas bumbung tersebut. Puan sri mia duduk di sebelahnya. Mereka duduk diam seketika. Fariz merenung dada langit yang di hiasi bintang bergemerlapan. Tanpa di sedarinya, puan sri mia sedang leka menatap wajahnya. Dalam diam rasa rindunya terubat sebaik saja dia menatap wajah tampan fariz. "Alangkah baiknya jikalau fariz menjadi suamiku... tentu aku bahagia di sampingnya. Dia akan menemaniku dan mendengar celotehku pada setiap masa... dia akan sentiasa bersamaku di saat susah dan senang... di saat sakit dan sihat... di saat aku bersendirian, dia ada di sampingku... alangkah baiknya jika waktu ini dapat di hentikan buat seketika... aku cuma ingin duduk bersamanya, berdua duaan... menikmati saat indah bersama... mencari kebahagiaan dan kedamaian hidup bersama... mencipta kasih sayang yang sejati. Di mana tiada siapa yang dapat memisahkan aku dan dia...", bisik hati kecil puan sri mia. Tiba tiba, "mia... mia... yoohooo!... awak dengar tak apa yang saya cakapkan ni?", soal fariz sambil memetik metik ibu jarinya di hadapan wajah wanita tersebut.

"Ohh... maaflah... saya tak dengar apa yang awak cakap tadi... awak cakap apa?", soal puan sri mia sebaik saja dia tersedar dari lamunannya. Fariz ketawa kecil. "Tak sangka ya, awak ni kuat mengelamun orangnya... saya cakap pun awak tak dengar...", kata fariz sambil ketawa kecil. "Saya tanya kenapa awak tatap wajah saya macam tu tapi awak tak jawap soalan saya... awak asyik mengelamun aje...", sambung fariz. "Maaflah... kadang kadang banyak benda yang saya fikirkan. Itu sebabnya saya tak dengar perkataan awak tu...", kata puan sri mia perlahan lahan. "Apa yang awak fikirkan?", soal fariz ingin tahu. Puan sri mia terus terdiam. Ingin saja dia dia katakan yang dia cintakan fariz tapi dia tidak berani berbuat demikian. Dia masih memikirkan apakah dia harus meluahkan perasaan cintanya pada fariz atau pun tidak. Terdapat beberapa kemungkinan akan berlaku jikalau dia meluahkan perasaannya pada fariz. mungkin pemuda tersebut akan merasa terkejut atau mungkin dia akan mentertawakannya dan mungkin juga cintanya akan di tolak mentah mentah. tentu hancur luluh hatinya kelak. Segala kemungkinan itu bermain di mindanya.

CINTA TERLARANG (18)Where stories live. Discover now