HASYA #23

25.9K 577 11
                                    

"Awak, kat area sini ada pasar malam tak?"

Hasya menyoal suaminya sebaik saja mereka selesai menunaikan solat maghrib secara berjemaah.

Alfi kelihtan berfikir sejenak.

"Ada je."

Jawab Alfi sambil melipat sejadah.

Mata Hasya sudah bercahaya.

"Serius? Bila?"

Soal Hasya teruja.

"Kalau tak silap Fi, malam ni ada pasar malam. Kat sini pasar malamnya dua kali seminggu. Hari rabu dengan sabtu. Why? Sayang nak pergi ke?"

Hasya mengangguk laju.

"Nakkk! Kita pergi ye? Saya dah lama tak pergi pasar malam."

Ujar Hasya teruja.

"Okay. Kita pergi. Sayang siap-siap la dulu."

Hasya melonjak kegembiraan sambil bertepuk tangan. Dah mengalahkan Elyna je lagaknya.

"Yeayyy!!! Sayangg awak!"

Tanpa sedar, Hasya terus mencium pipi suaminya membuatkan Alfi terpana seketika. Ye lah. Ini merupakan kali pertama isterinya menciumnya. Selalunya Alfi yang mulakan dulu.

Hasya tersedar akan keterlanjurannya.

"Err... Im sorry."

Alfi senyum.

"Kalau dapat kiss macam ni, Fi sanggup bawak Sya pergi pasar malam hari-hari."

Wajah Hasya merona merah.

"Gatalnyaaa! Saya tak sengaja la. Dah la. Saya nak siap-siap."

Alfi ketawa melihat telatah isterinya yang kelihatan malu-malu. Sumpah comel! Rasa macam nak gigit-gigit je pipi tu.

***

"Sayang, turun nanti jalan elok-elok. Jangan nak berlanggar bahu dengan orang tak tentu pasal. Jangan lepas dari pegang tangan Fi tau. Sya dengar tak ni sayang?"

Alfi berpesan sebaik saja kereta diparkirkan di kawasan berdekatan dengan pasar malam. Enjin kereta dimatikan.

"Yee... Saya dengar. Dah jom turun."

"Excitednya dia. Isteri sapa la ni?"

"Isteri Alfi Hareez la."

Jawab Hasya selamba lalu terus keluar dari perut kereta suaminya. Alfi menggeleng-geleng.

***

"Sya nak makan apa? Dah banyak kali kita round tenpat yang sama tapi Sya tak beli apa-apa lagi."

Alfi menyoal isterinya. Ramai betul manusia dekat sini sampai sesak jadinya pasar  malam ini. Dengan suara hingar bingar para peniaga yang terpekik pekik untuk menarik perhatian pelanggan lagi.

"Saya teringin nak makan yong tau fu la, awak..."

Ujar Hasya manja.

"Laa... Kat belakang tadi kan ada dua tiga gerai yang jual yong tau fu. Kenapa tak singgah?"

"Baru rasa teringin nak makan."

Alfi menggeleng-geleng melihat telatah isterinya. Ada-ada saja.

"Haa... Depan tu ada lagi kedai yang jual yong tau fu."

Alfi terus menarik tangan isterinya menuju ke gerai itu.

"Sya pilih la nak yang mana."

Ujar Alfi sebaik saja mereka tiba di hadapan gerai yang menjual yong tau fu sambil menyuakan bekas dan penyepit kepada isterinya. Nasib tidak ramai orang di kedai itu. Hanya kelihatan dua tiga orang pelanggan saja yang sedang memilih-milih makanan mereka.

HASYA ✅Where stories live. Discover now