SEBULAN KEMUDIAN
"Awak, esok sebelum kita balik rumah awak, boleh tak kita lawat Ely dulu? Saya betul-betul rindukan dia."
Luah Hasya.
"Rumah kita, sayang. Bukan rumah abang sorang. Tapi rumah kita."
Ujar Alfi membetulkan ayat isterinya itu.
"Tak kisah la rumah sesiapa pun. Yang penting, esok saya nak jumpa Ely. Rindu betul saya pada dia."
Alfi merenung wajah isterinya.
"Okay. Boleh. Tapi sebelum tu, abang nak tanya sayang satu soalan dulu boleh?"
Hasya mengangkat sebelah keningnya.
"Soalan apa?"
Alfi menarik nafas lalu menghembusnya perlahan-lahan.
"Sayang masih belum dapat maafkan abang?"
Soal Alfi lembut. Dia menggenggam erat jemari isterinya mengharapkan jawapan yang positif dari isterinya.
Melihat Hasya masih berdiam diri, Alfi menyoal sekali lagi.
"Sayang, please... Answer me. Sayang dah maafkan abang ke?"
Hasya masih membisu namun dia hanya membiarkan Alfi menggenggam dan mengusap jemarinya.
"Sayang still marahkan abang? Abang mintak maaf sangat-sangat. Abang tau abang memang melampau. Kata-kata abang pada sayang tempoh hari sangat keterlaluan. Abang tak fikir langsung perasaan sayang waktu tu. Tapi tolonglah bagi abang peluang untuk abang perbetulkan kesilapan tu."
Ujar Alfi penuh penyesalan.
" Ya Allah, seandainya dapat aku undurkan waktu, aku berjanji aku akan ubah segala yang terjadi. Aku takkan lukakan hati isteri aku, ya Allah. Aku takkan hina darah daging aku sendiri. Tapi aku tak mampu, ya Allah. Aku tak mampu untuk undurkan waktu itu. Aku cuma insan lemah yang mengharapkan ihsanMu agar Kau lembutkan hati isteriku untuk memaafkan dan menerimaku kembali."
Tanpa sedar, setitis air mata Alfi gugur dari kelopak matanya. Betapa dia terlalu mengharapkan kemaafan daripada isterinya.
Hasya yang mendengar rintihan, rayuan serta doa suaminya itu berasa sayu. Kata-kata suaminya telah berjaya menjentik hati wanitanya.
Dia memegang kedua-dua belah pipi suaminya. Air mata suaminya diseka dengan hujung jarinya.
"Sya maafkan abang. Ampunkan Sya sebab Sya abaikan abang selama ni. Sya tak hormat abang. Sya cakap kasar dengan abang. Maafkan Sya."
Hasya mengucup tangan suaminya. Lama. Air matanya turut mengalir membasahi tangan suaminya.
"Sayang takde salah apa-apa dengan abang. Abang yang bersalah dengan sayang. Abang banyak lukakan hati sayang. Abang meragui kesetiaan sayang pada abang. Terima kasih sayang sebab sudi maafkan abang. Terima kasih sebab sayang masih sudi untuk beri peluang untuk abang. Abang tak layak untuk dapatkan isteri sebaik sayang. Semoga syurga tempatmu, isteriku."
Alfi mengusap ubun-ubun isterinya.
"Sya pun banyak kekurangan. Mungkin Allah nak uji kita. Sebab tu Dia turunkan dugaan ni untuk kita sama-sama bermuhasabah diri. Syukur alhamdulillah, jodoh kita masih kuat, abang."
Alfi terus mendakap erat tubuh hangat isterinya. Jujur dia sangat rindukan isterinya. Terlalu rindu.
"Abang cintakan sayang... Abang janji abang takkan sakiti sayang lagi."
Luah Alfi.
"Sya tau. Sya pun cintakan abang. Sangat-sangat."
***
YOU ARE READING
HASYA ✅
RomanceBerkahwin dengan duda anak satu??? Ya. Itulah keputusan yang dibuat oleh Hasya Fathini setelah dilamar oleh seorang duda anak satu, Alfi Hareez demi keinginan seorang kanak-kanak yatim yang merindui belaian manja dari seorang ibu. Nyatanya, Hasya t...