Suria masuk ke bilik Hasya setelah mendapat keizinan. Dilabuhkan punggungnya di birai katil. Dilihat Hasya sedang mencari sesuatu di dalam beg tangannya.
"Sya tengah buat apa tu?"
Soal Suria. Hasya menoleh sekilas ke arah sahabatnya.
"Cincin Sya. Haritu Sya bukak sekejap letak dekat dalam handbag ni. Su ada nampak tak?"
Suria menggeleng. Hasya masih menggeledah beg tangannya.
"Cuba cari elok-elok..."
Nasihat Suria.
"Dah. Tapi takde pun dalam ni. Agaknya tercicir kat mana-mana. Ya Allah, dahlah itu cincin kahwin Sya dengan abang Alfi."
Menyebut nama Alfi, hatinya dirundung pilu. ALFI. Lelaki bernama suami yang telah membuang dia sebagai isteri. Hasya menghela nafas perlahan.
"Ada apa Su datang bilik Sya ni?"
Suria kelihatan serba salah.
"Err---"
Pelik Hasya melihat wajah serba salah sahabatnya itu.
"Kamal---"
Terhenti tangan Hasya menggeledah beg tangannya apabila mendengar nama itu.
"Kamal ada kat luar. Dia nak jumpa Sya."
Hasya terus bangun dari katil lalu langkahnya dibawa ke pintu bilik.
***
"Kau nak apa datang sini?! Tak cukup-cukup lagi ke kau musnahkan hidup aku?! Pergi dari sini!"
Pekik Hasya di pintu gril yang menjadi penghadang antara dia dan Kamal sebaik saja dia melihat wajah lelaki itu. Agak terkejut juga dia apabila melihat kesan-kesan lebam di wajah Kamal.
"Sya, dengar dulu apa aku nak cakap."
Rayu Kamal.
"Kau nak cakap apa? Kau nak fitnah aku depan suami aku lagi? Kau tau tak? Disebabkan kau, anak aku yang tak berdosa ni jadi mangsa kebencian papa dia sendiri. Mana kau letak hati nurani kau, Kamal?!"
Luah Hasya dalam tangisan. Suria muncul di sebelah Hasya lalu menggosok lembut bahu wanita itu.
"Sya, tenang Sya. Jangan macam ni. Kesian dekat baby dalam perut tu."
Pujuk Suria.
"Di-dia jahat, Su. Dia jahat! Dia dah hancurkan hidup Sya. Dia dah buat suami Sya bencikan Sya dan anak Sya."
Tersedu-sedan Hasya di dalam pelukan Suria.
"Kamal, kau balik dulu. Malu kalau jiran-jiran dengar."
Pinta Suria.
"Su, tolonglah... Aku nak minta maaf dekat dia. Sya, aku mintak maaf sangat-sangat. Aku menyesal dengan apa yang aku dah buat kat kau selama ni dan aku dah terima balasannya. Aku mintak maaf."
Rayu Kamal bersungguh-sungguh.
"Apa maksud kau? Balasan apa?"
Soal Hasya apabila tangisannya makin reda.
"Kau nampak kan lebam-lebam kat muka aku ni? Aku cuba nak explain kat suami kau tapi belum sempat aku cakap apa-apa, ini yang aku dapat."
Ujar Kamal sambil menunjuk ke arah mukanya yang kelihatan membiru itu.
"Kau nak explain apa dekat suami aku?"
Soal Hasya.
"Aku nak explain kat dia yang kau tak salah. Aku nak explain semuanya, Sya."
Ujar Kamal bersungguh-sungguh. Kelihatan dia sungguh menyesal dari raut wajahnya.
"Kau ingat dia senang-senang nak terima semua tu? Jangan mimpi la. Sedangkan cakap aku, isteri dia pun dia taknak percaya, inikan pulak cakap orang luar macam kau. Kau simpan je la explaination kau tu. Dah takde guna. Aku dah redha dengan apa yang berlaku."
Ujar Hasya lirih dan dia terus berlalu masuk ke biliknya.
"Sya! Hasya!"
Panggilan Kamal tidak dihiraukan sama sekali.
"Dah la, Kamal. Kau balik la. Nanti aku pujuk dia."
Pinta Suria.
"Su, kau tolong pujuk Sya. Aku taknak bawak rasa bersalah aku ni sampai aku mati. Tolong Su."
Rayu Kamal.
Suria mengerutkan dahinya.
"Apa maksud kau ni?"
Soal Suria namun Kamal terus berlalu dari situ tanpa menjawab pertanyaan Suria.
***
SEBULAN KEMUDIAN
"Su, kita berhenti kat masjid dulu eh? Dah nak masuk waktu zuhur ni."
Pinta Hasya. Waktu itu, mereka dalam perjalanan pulang ke rumah dari pusat beli belah membeli barang keperluan Hasya dan bayinya yang bakal lahir.
"Orait, mak buyung!"
Hasya menjeling ke arah Suria. Benci betul dia apabila setiap kali Suria menggelarnya 'mak buyung'. Kandungan Hasya kini sudah menjangkau sembilan bulan. Bila-bila masa saja dia boleh melahirkan.
Suria memberikan signal ke kanan untuk memasuki pekarangan masjid. Alhamdulillah, berkat berjimat-cermat, kini dia mampu membeli sebuah kereta proton Axia. Walaupun sekadar kereta biasa, namun cukuplah buatnya yang baru lagi hendak memulakan hidup di ibu kota itu.
Selesai menunaikan solat fardu zuhur, tiba-tiba Hasya terasa sesuatu yang mencucuk-cucuk di bawah perutnya. Langkahnya terhenti membuatkan Suria menoleh ke arahnya.
"Sya? Sya okay tak ni?"
Soal Suria yang melihat kerutan di dahi sahabatnya itu.
"Sa-sakit---"
Ujar Hasya sambil menekan bawah perutnya. Laju mata Suria dibawa ke bawah perut Hasya. Terbuntang matanya apabila melihat cecair yang mengalir di kaki Hasya.
"Ya Allah, Sya! A-air ketuban Sya dah pecah!"
Jerit Suria.
"Hah?!"
Hasya ikut terkejut bercampur kesakitan.
"Sa-sakit, Su. Pe-perut Sya sakit!"
Ujar Hasya tersekat-sekat.
"Ye. Ye. Kita pergi hospital sekarang."
Ujar Suria kelam kabut. Dia membantu Hasya berjalan menuju ke kereta.
"Su? Kenapa ni?"
Soal satu suara dari arah belakang mereka. Suria menoleh ke belakang.
"Kamal!!!"
Pekik Suria.
"Nasib baik kau ada kat sini. Kau ambik kunci ni, drive pergi hospital sekarang! Hasya nak bersalin!"
Ujar Suria sambil memberi kunci kereta kepada Kamal. Terkocoh-kocoh Kamal mengambil kunci kereta itu dari Suria. Suria membuka pintu penumpang di bahagian belakang lalu membawa Hasya masuk ke dalam bersama-samanya diikuti Kamal yang duduk di tempat duduk pemandu. Enjin dihidupkan dan dia terus memecut laju menuju ke hospital.
***
"Call--- Alfi---"
Ujar Hasya tersekat-sekat sewaktu dia disorong di atas strecher menuju ke dewan bersalin.
"Ye, Sya. Su call Alfi. Sya tenang. Ingat Allah. Selawat banyak-banyak."
Nasihat Suria. Kamal yang berada di situ turut sebak melihat keadaan Hasya. Dia dijentik rasa bersalah. Kalau tidak disebabkan dirinya, pasti suami Hasya berada di sisinya menemani Hasya bersalin pada waktu ini.
"Alfi---"
Itulah perkataan terakhir yang disebut Hasya sebelum dia ditolak masuk ke dewan bersalin.
***
YOU ARE READING
HASYA ✅
RomanceBerkahwin dengan duda anak satu??? Ya. Itulah keputusan yang dibuat oleh Hasya Fathini setelah dilamar oleh seorang duda anak satu, Alfi Hareez demi keinginan seorang kanak-kanak yatim yang merindui belaian manja dari seorang ibu. Nyatanya, Hasya t...