"Su, nanti kalau senang-senang datanglah jenguk Sya kat rumah mertua Sya."
Pelawa Hasya. Suria yang sedang memasukkan barang-barang Hasya di dalam beg itu tersenyum ke arah sahabatnya.
"In shaa Allah, Sya. Su mesti datang punya. Sya take care tau. Jaga anak saudara Su baik-baik. Emosi tu kalau boleh kawal sikit. Jangan asyik nak marah-marah je. Tak elok untuk ibu berpantang beremosi."
Nasihat Suria.
"Sya cuba Su. Cuma Sya tak yakin yang Sya boleh terima dia lagi atau tak. Hati Sya ni masih terluka lagi, Su. Masih segar lagi dalam ingatan Sya segala caci maki dia dekat Sya. Hanya Allah yang tahu betapa hancurnya hati Sya ni, Su."
Hasya meluah rasa. Suria menggenggam tangan sahabatnya untuk memberi kekuatan.
"Sya jangan fikir sangat hal tu. Hasya yang Su kenal selama ni orangnya kuat semangat tau. Apa pun, Sya kena kuat. Ingat Allah selalu. Su percaya yang suami Sya dah sedar semua kesilapan dia. Bagi la dia peluang untuk tebus semua kesalahan dia pada Sya dulu. Su yakin yang dia takkan sia-siakan Sya dan Alya. Su boleh nampak dari mata dia yang dia terlalu sayangkan Sya."
Suria meyakinkan Hasya. Meskipun dia tidak terlalu mengenali suami sahabat baiknya itu, namun dia yakin yang jauh di sudut lelaki itu, dia amat mencintai Hasya.
"Su doakan Sya, ye?"
Suria mengangguk lalu tersenyum.
Seketik kemudian, Alfi masuk ke dalam wad Hasya.
"Sayang? Dah siap ke?"
Soal Alfi.
"Eh! Suria pun ada. Sorry saya tak perasan."
Alfi melemparkan senyuman kepada Suria.
"Ye, Encik Alfi. Saya baru sudah kemas barang-barang Sya."
Suria tersenyum.
"Jangan ber'encik-encik' dengan saya, Suria. Awak kan kawan Hasya. So automatik awak kawan saya jugak. Terima kasih sebab awak jagakan isteri saya selama ni."
Ucap Alfi ramah.
"Small matter je. Lagipun Sya ni bestfriend saya. Saya dah anggap dia macam family sendiri."
Alfi mengangguk. Matanya terarah pula kepada isterinya.
"Sayang okay? Kita pergi sekarang ye? Mama dah tunggu kat rumah tu."
Suara Alfi lembut.
Hasya tidak menjawab pertanyaan Alfi sebaliknya dia cuba untuk turun dari katil sendiri. Alfi yang melihat isterinya yang terkial-kial itu cuba untuk membantu dengan memegang tangan isterinya namun cepat-cepat tangannya dilarikan memaut bahu Suria yang berdiri berhampiran dengannya. Alfi terkedu dengan tindakan isterinya itu.
"Su hantar Sya sampai kereta boleh?"
Pinta Hasya. Suria memandang Alfi lalu Alfi mengangguk.
"Boleh... Boleh..."
Alfi berusaha membuang rasa terkilannya dengan tindakan isterinya tadi.
"Kalau takde apa-apa, jomlah kita gerak sekarang."
Ujar Alfi.
***
"Careful, sayang..."
Alfi memimpin isterinya keluar dari kereta dengan berhati-hati.
Puan Izzah keluar dari rumah setelah mendengar bunyi enjin kereta anaknya.
"Assalamualaikum, ma."
Hasya mencium tangan ibu mertuanya.
"Waalaikumussalam. Dah sampai pun... Alaa cucu Tokma..."
Puan Izzah mengagah cucunya yang berada dalam dukungan Hasya.
"Meh masuk. Mama dah kemaskan bilik bawah tu. Nanti takde la kamu susah nak turun naik tangga."
Puan Izzah memimpin menantunya masuk ke dalam rumah. Alfi pula mengangkat beg pakaian Hasya di bonet kereta.
"Terima kasih, ma. Buat susah-susah je."
Puan Izzah tersenyum.
"Tak ade susahnya la. Jom masuk bilik. Kamu kena banyak berehat. Jangan buat kerja berat. Kalau boleh jangan buat kerja langsung. Kita orang perempuan ni, lepas bersalin kena berpantang betul-betul. Kalau tidak, mula lah sakit sana sini."
Pesan Puan Izzah. Alfi hanya membuntuti mereka berdua masuk ke bilik.
Hasya meletakkan Alya di atas katil bayi yang terletak di sebelah katil itu.
"Tolong baringkan isteri kamu ni, Alfi. Mama nak solat asar dulu."
Ujar Puan Izzah sebelum berlalu keluar dari bilik itu. Alfi membaringkan tubuh Hasya perlahan-lahan.
"Sayang selesa tak?"
Hasya tidak menjawab pertanyaan suaminya. Matanya sibuk melihat bayinya yang sedang nyenyak tidur di atas katil bayi itu salepas menyusu di dalam kereta tadi.
"Itu katil Elyna masa baby dulu. Sorry, abang tak sempat nak beli apa-apa keperluan untuk anak kita."
Ucap Alfi serba-salah. Hasya memandang suaminya.
"Awak tak sempat atau awak memang tak ada niat langsung nak sediakan keperluan Alya?"
Perli Hasya. Alfi menghela nafas panjang. Dia melabuhkan punggung di atas katil di sebelah Hasya. Direnung wajah ayu isterinya. Meskipun tanpa sebarang solekan di wajahnya, Hasya tetap kelihatan sangat cantik pada pandangan matanya.
"Apa lagi yang patut abang buat supaya sayang dapat maafkan abang? Abang betul-betul menyesal dengan tindakan abang. Sayang tolonglah maafkan abang."
Rayu Alfi.
"Saya nak berehat. Tolong tinggalkan saya sendiri."
Ujar Hasya.
Alfi akur dengan kehendak isterinya. Mungkin isterinya memerlukan sedikit ruang dan masa untuk mengubati luka di hatinya. Jadi, sebagai suami, dia perlu banyak bersabar dalam melayani kerenah isterinya itu. Semoga Allah melembutkan hati isterinya. Doanya di dalam hati.
***
YOU ARE READING
HASYA ✅
RomanceBerkahwin dengan duda anak satu??? Ya. Itulah keputusan yang dibuat oleh Hasya Fathini setelah dilamar oleh seorang duda anak satu, Alfi Hareez demi keinginan seorang kanak-kanak yatim yang merindui belaian manja dari seorang ibu. Nyatanya, Hasya t...