033 | Halau ·˚ ༘

16.4K 526 20
                                    

Syafa POV

" Kau memang bawa bala dalam rumah ni ! Kau tengok apa yang kau dah buat ! Kau dah bunuh anak aku ! Aku benci kau ! " aku menundukkan wajahku sambil memeluk Asha yang begitu ketakutan .

" Umi , Maira minta maaf . Umi tolong jangan benci Maira . Maira merayu . " aku memegang tangan umi .

" Kau pergi dari rumah ni sekarang ! Aku tak nak tengok muka kau lagi ! Kau ni kan memang perempuan tak guna ! Sejak kau masuk dalam rumah ni , macam - macam perkara yang terjadi . Sekarang , kau bunuh anak aku pula ? " umi menolakku sehinga menyebabkan aku tersungkur .

" Umi , cukup lah tu . Kesian kan lah dekat si Maira ni . Lagipun , arwah Fariz baru je dikebumikan . Semua orang tengah bersedih sekarang ni , umi . Umi tolong lah faham . Dan tolong , jangan salahkan sesiapa pun dalam hal ni . Ini semua Qada' dan Qadar . Umi kena terima semua ni . " walid je yang faham keadaan aku sekarang ni .

" Umi tak peduli . Umi tetap akan halau perempuan ni . Walid jangan halang umi . " umi terus - terusan menolakku ke pintu rumahnya .

Ya Allah , apa lagi dugaan yang aku harus tempuhi ?

" Umi , Maira tak salah . Bukan Maira yang bunuh Fariz . Maira sayangkan Fariz . "

" Aku tak nak dengar apa - apa lagi daripada mulut kau ! Kau berambus sekarang ! " umi terus menutup pintu rumah tersebut .

" Umi ! Buka pintu ni , umi . Walid , tolong Maira . Maira tak salah . " aku mengetuk pintu tersebut berkali - kali .

Namun , hampa .

Umi memang takkan terima aku . Sampai bila - bila .

*****

" Mama , Acha takut . Acha nak daddy . " Asha memeluk erat pinggangku .

" Asha , daddy dah tak ada . Asha jangan takut , ya ? Mama akan jaga Asha lepas ni . " aku mengelap air mataku menggunakan hujung jariku .

" Tapi , Acha nak daddy ! Mama , Acha nak daddy . Acha rindu daddy . " Asha meraung sambil memanggil - manggil Fariz .

" Acha , abang Ayyad kan ada dekat sini . Abang Ayyad boleh jadi daddy angkat Asha . " Abang Fayyad cuba menenangkan Asha .

" Acha tak nak ! Acha nak daddy juga ! "

" Asha , tolong lah faham mama . Mama penat tau . Asha kena terima hakikat yang daddy dah tak ada . Asha tak kesian dekat mama ke ? Asha tak sayang mama ? Asha satu - satunya anak mama . Please , jangan buat perangai macam ni . " aku penat . Aku tak larat nak hadap semua ni .

Fariz , kenapa awak tinggalkan saya ?

Awak tipu . Awak memang tak sayangkan saya . Kita dah janji nak besarkan Asha sama - sama . Saya lemah tanpa awak . Saya tak boleh nak teruskan hidup tanpa awak , Fariz .

Aku terus masuk ke dalam bilikku .

*****

" Syaf , abang tak suka Syaf cakap macam tu dekat Asha . Syaf tahu kan , Asha tu kecil lagi . Dia takkan faham apa yang terjadi . Syaf tak boleh marah dia sesuka hati . Abang tahu , Syaf penat . Tapi , Asha tu tanggungjawab Syaf . Syaf tak boleh abaikan perasaan dia . " aku mengeluh seketika setelah mendengar nasihat abang Fayyad .

" Syaf minta maaf . Syaf tak boleh kawal emosi , Syaf . Syaf tak boleh nak teruskan hidup Syaf bila Fariz dah tak ada . Syaf tak kuat , abang . " luahku .

𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘Where stories live. Discover now