059 | Berubat ·˚ ༘

13.7K 520 22
                                    

Ryan POV

" Adam , kau kena juga ikut aku . Kalau kau tak nak , aku angkat kau sekarang juga . " aku memaksa Adam .

" Aku tak nak lah , Ryan . Aku tak sakit . Kenapa kau nak paksa - paksa aku ni , hah ? Kalau kau nak sangat pergi berubat , kau pergi lah sorang - sorang . " marah Adam .

Ish , dia ni kan . Kalau tak fikir member , dah lama aku belasah si Adam ni .

" Kau sedar tak yang kau ni dah kena guna - guna dengan si Sofea tu ? Kau ni bodoh ke buta , hah ?! " kali ni , aku pula yang memarahinya .

" Eh , kau jaga sikit bahasa kau tu . Kau belum kenal Sofea yang sebenar . Jangan buat andaian kalau kau sendiri belum kenal dia . " kata Adam .

Ya Allah , degilnya kawan aku yang sorang ni . Mungkin sebab ni lah Syaf tinggalkan dia .

" Sekarang ni , aku nak tanya kau betul - betul . Antara Syaf dan Sofea , siapa yang kau pilih ? " soalku .

" Aku...tak tahu . Aku keliru , Ryan . Aku cintakan Syaf tapi dalam masa yang sama , aku sayangkan Sofea . "

" Kau tak sayangkan Sofea tapi kau bencikan dia . Itu hakikatnya , Adam ! Kau kena ingat perkara tu sampai kau mati ! Kau cuma sayangkan Sofea sebab sihir yang Sofea gunakan dekat kau tu dah kawal diri kau ! " Adam menggeleng kepalanya .

" Apa yang kau merepek ni , Ryan ? Sofea takkan tergamak buat perkara terkutuk macam tu ! " Adam memarahiku .

" Adam , tolonglah . Buka mata kau luas - luas , Adam . Siapa yang kau tergila - gilakan dulu sampai kau sanggup melutut ,  merayu minta dia terima kau ? Siapa yang banyak berkorban untuk kau selama ni ? Siapa yang selalu bagi sokongan dekat kau waktu kau susah dulu ? Agaknya kau lupa apa yang kau pernah janji pada Syaf dulu . Aku datang sini bukan untuk marah - marah kau tapi untuk selamatkan rumah tangga kau . Huh , kalau tak ada orang yang datang nasihatkan kau , aku tak rasa rumah tangga kau akan kekal . " puas hati aku dapat bebel dekat si Adam ni . Apa yang dia nampak dekat Sofea tu pun aku tak tahu lah .

" Okay , fine . Aku ikut cakap kau . Puas hati kau ? " jawab Adam .

*****

" Ustaz , kawan saya ni sebenarnya sakit apa ? " soalku kepada ustaz Hairi .

" Macam ni lah , rasanya Adam ni terkena buatan orang . Maksud saya , ada sesuatu yang berdamping dengan dia . Saya syak , ini perbuatan sihir . Saya tak pasti sama ada terkena ataupun sihir tersebut memang dihantar khas kepada Adam . " kata ustaz Hairi .

" Sihir ? Jadi betul lah apa yang saya sangkakan selama ni . " kataku kepada ustaz Hairi .

" Berdasarkan apa yang Adam ceritakan dekat saya tadi , rasanya Adam ni terkena sihir pemisah . "

" Maksud ustaz ? Saya tak faham . " kata Adam .

" Sihir pemisah ni sihir yang dilakukan untuk memisahkan pasangan suami isteri . Biasanya , sihir ini berkaitan dengan sifat hasad dengki , balas dendam , khianat dan sebagainya . Sihir pemisah ini juga lebih tertumpu kepada pasangan suami isteri agar hubungan kedua - duanya bermasalah dan akhirnya membawa kepada penceraian . Oh ya lagi satu , setiap pasangan suami isteri yang terkena sihir ini akan mengakibatkan pandangan suami atau isteri terhadap pasangannya disihirkan sehingga kelihatan hodoh atau buruk sama ada dari segi rupa paras atau perilakunya . " terang ustaz Hairi kepada kami berdua .

Sudah terang lagi bersuluh , memang sah Adam ni dah kena sihir dengan Sofea !

Aku dapat lihat reaksi Adam berubah setelah mendengar penerangan yang diberikan oleh ustaz Hairi .

𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘Where stories live. Discover now