048 | Mungkir Janji ·˚ ༘

11.1K 537 12
                                    

Syafa POV

Aku geram betul lah dengan Adam ni . Semalam bukan main lagi dia janji dengan Asha nak bawa pergi jalan - jalan lah , tengok wayang lah . Sekarang ni , bayang dia pun aku tak nampak .

Itulah , berjanji pandai . Tapi nak tunaikan bukan main susah lagi . Kesian Asha . Dari tadi tunggu papa dia tak balik - balik lagi . Aku dah berkali - kali call , tapi satu pun tak diangkat . Balik ni , memang kena sound lah dengan aku .

" Mama , bila papa nak balik ? Acha dah tak larat nak tunggu . " Asha memeluk pinggangku .

" Asha , mama rasa tak jadi lah kita nak keluar malam ni . Lain kali mama bawa Asha keluar ya sayang ? Dah nak dekat pukul 10 malam ni . Mesti kedai dah banyak yang tutup . " aku lihat Asha sudah memuncungkan mulutnya .

" Alaa , tapi papa dah janji nak bawa Acha keluar malam ni . Kenapa papa tak balik lagi ni ? Acha dah bersiap tau . Tengok ni , Acha siap pakai dress yang papa beli lagi . " haih , kesian pula aku tengok Asha ni . Berharap sangat dengan papa dia .

" Ala kesiannya anak mama ni . Takpelah , lain kali Acha keluar jalan - jalan dengan mama je . Kita tak payah ajak papa . Dah , sekarang kita pergi salin baju tidur dulu . Acha mesti dah mengantuk , kan ? " aku mengajak Asha masuk ke dalam bilik tidurnya .

*****

Aku memejam mataku . Aku tahu yang Adam dah balik . Aku kerling ke arah jam alarm yang aku letak tepi katil .

Wow , 12 malam baru reti nak balik ? Ha elok sangat . Lain kali tak payah balik terus lah . Dah lah balik lambat tak bagitahu , mungkir janji dengan anak pula tu .

Aku dapat rasakan yang Adam masuk bilik air .

Dia langsung tak tegur aku . Ish , dah buat salah bukan nak minta maaf . Makin lama makin menjadi - jadi tau perangai dia ni . Naik menyampah pun ada kadang - kadang .

*****

Aku mengacau adunan pankek yang aku buat khas untuk Asha dengan berhati - hati .

Memandangkan hari ni cuti , jadi orang dalam rumah ni semua tengah tidur lagi .

Aku kesiankan Asha , tu yang aku ingat nak masak favourite food dia hari ni . Mesti dia merajuk lagi dengan papa dia . Hmm , sama lah juga dengan mama dia ni .

" Sayang , awalnya sayang bangun . " dengar suara pun aku dah tahu siapa .

Aku menolak tangan Adam yang melingkar di pinggangku .

" Hey , whats wrong ? " aku masih kekal membisu .

Aku mula memanaskan api untuk memasak pankek .

Soalan Adam , aku abaikan .

" Sayang , kenapa ni ? Abang ada buat salah ke ? Kenapa sayang tak nak cakap dengan abang ? " aku terus memandangnya .

" Tolong jangan kacau saya boleh tak ? Saya nak memasak ni , jadi tolong pergi . Saya rimas . " jawabku dingin . Aku menukar panggilanku menjadi 'saya' . Biar Adam tahu yang aku betul - betul marah dia kali ni .

Adam terus menutup api gas yang aku pasang sebentar tadi . Kemudian , dia menarik tanganku supaya duduk di ruang tamu .

" Now , bagitahu abang apa yang abang dah buat dekat sayang sampaikan sayang marah sangat dengan abang . " aku memandang tepat ke wajahnya .

𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘Where stories live. Discover now