051 | Dingin ·˚ ༘

13.9K 502 40
                                    

Syafa POV

Aku pandang pejabat milik Adam yang kini berada di hadapanku . Aku ingat nak buat kejutan untuk Adam . Mesti dia suka . Lagipun , sejak dia busy handle projek baru ni , dia dah kurang makan . Tak sedar diri yang dia tu ada penyakit gastrik . Kalau apa - apa jadi nanti aku juga yang susah hati .

" Ya puan , ada apa - apa yang boleh saya bantu ? " soal seorang wanita kepadaku . Mungkin wanita ni PA Adam kot .

" Saya nak jumpa Encik Adam boleh ? " balasku .

" Puan ada buat temu janji ke sebelum ni ? Kalau tak ada , puan tak boleh jumpa encik Adam sekarang . Lagipun , encik Adam tak nak diganggu buat masa sekarang ni . " terang wanita tersebut .

" Saya isteri encik Adam , merangkap bos awak . Rasanya tak salah kan kalau saya nak jumpa suami saya sendiri ? " balasku . Kenapa aku nak kena buat temu janji untuk jumpa suami aku sendiri ? Aku ada hak .

" Maafkan saya puan , tapi encik Adam betul - betul tak nak diganggu buat masa sekarang . Saya harap puan faham . " wanita tersebut menundukkan kepalanya .

" Tolong jangan halang saya . Saya ni isteri dia . Saya tak nak buat hal dekat sini , jadi tolong jangan masuk campur urusan peribadi saya . " aku bukannya nak kurang ajar dengan PA si Adam ni , tapi aku nak jumpa suami aku sendiri . Aku tak perlukan izin daripada PA dia untuk jumpa dengan Adam .

Aku terus berlalu meninggalkan wanita tersebut .

Aku tersenyum seketika memandang bekal yang aku bawa untuk Adam sebelum melangkah masuk ke dalam biliknya .

Aku terkesima memandang dua manusia yang berada di hadapanku .

Dan yang paling aku terkejut , Adam bersuapan dengan seorang wanita .

Korang nak tahu siapa wanita tu ?

Sofea Medina , yang kini merupakan bekas kawan baik aku .

" Abang buat apa ni ? " soalku sambil memandang wajah kedua - duanya .

Adam terus bangkit dari kedudukannya .

" Sayang , let me explain first okay ? Sayang dah salah faham ni . " Adam cuba memegang tanganku tapi aku pantas menepisnya .

" Apa yang abang nak terangkan lagi , hah ?! Syaf nampak sendiri depan mata Syaf yang abang memang curang belakang Syaf ! Oh , jadi sebab ni lah abang selalu balik lewat ? Abang memang dah tak sayang Syaf kan ? Jangan - jangan perempuan tak guna ni dah jadi madu Syaf . Betul tak ? " belum sempat aku meneruskan kata - kataku , pipiku ditampar oleh Adam .

" Apa yang sayang merepek ni hah ?! Kalau sayang tak tahu apa - apa , jangan tuduh yang melulu boleh tak ?! Abang tak pernah ajar sayang kurang ajar dengan tetamu kita ! " tengking Adam kepadaku .

" Syaf , saya minta maaf . Saya tak ada niat nak rampas Adam daripada awak . " kata Sofea .

" Saya tak sangka rupanya awak ni talam dua muka . Depan saya , pijak semut pun tak mati . Tapi saya tak sangka , awak sanggup rampas suami saya ? Awak cakap awak takkan ganggu kebahagiaan rumah tangga saya . Tapi apa yang awak buat ni hah ?! Dasar perempuan perampas ! " aku ingin menampar pipi Sofea , tetapi Adam pantas menghalang .

" Cukup , Syaf ! Lebih baik sayang balik rumah dulu . Kita bincang kemudian . Tolong jangan buat hal dekat pejabat abang . Syaf balik sekarang . " arah Adam kepadaku .

Memang betul lah sangkaan aku . Adam memang dah tak sayang aku .

*****

" Syaf , dah lah tu . Cuba adik bincang elok - elok dengan Adam . Mana tahu apa yang adik nampak tu cuma salah faham . " aku memandang wajah abang Fayyad dengan riak yang tidak puas hati .

𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘Where stories live. Discover now