040 | Melawat ·˚ ༘

13.1K 526 10
                                    

Syafa POV

" Mama , betul ke nanti Acha akan dapat adik ? " aku mengangguk .

" Betul , sayang . Tapi , lambat lagi tau . Asha kena tunggu 9 bulan dulu , baru adik akan keluar . " terangku .

" Alaa , lamanya . Acha nak main dengan adik . Baby kita tak boleh keluar cepat ke mama ? Lamanya nak tunggu sampai sembilan bulan . " keluh Asha .

" Mana boleh macam tu , sayang . Kalau baby kita keluar cepat , nanti adik Asha tak sihat tau . Haa , Asha nak ke tengok adik Asha sakit ? Asha tak kesian dekat baby ? "

" Kalau macam tu , tak apa lah . Biar baby duduk dalam perut mama lama - lama . Acha tak nak baby kita sakit . Kesian dia . Nanti kalau baby kita sakit , Acha tak boleh main dengan dia . " aku tertawa .

Ada - ada jelah si Asha ni .

" Sayang , jom ? " Adam sudah menunggu kami di hadapan kereta .

Sebenarnya , Adam nak bawa aku dengan Asha keluar jalan - jalan hari ni .

Katanya nak pergi Aquaria . Asha ni haa , nak sangat tengok ikan - ikan dekat sana .

" Asha , jom . Papa dah panggil tu . " kemudian , aku memimpin tangan Asha lalu kami berdua masuk ke dalam kereta .

*****

" Mama , jom lah kita pergi dekat sana . " Asha menarik tanganku .

" Iya , sayang . Sekejap lah . " balasku . Teruja betul si Asha ni bila dapat tengok hidupan laut dekat sini .

" Papa , tengok tu . Ikan tu pandang kita lah . Dia kenal kita ke papa ? " tanya Asha kepada Adam .

" Hmm , entah lah Asha . Papa rasa dia tak kenal papa . Haa , jangan - jangan dia kenal Asha ? Asha ada buat salah dekat ikan ni ke ? " Adam menyoal Asha . Ish , Adam ni tak sah kalau tak menyakat anak tau .

" Mana ada . Acha tak buat apa - apa pun . Mama , tengok papa ni . Papa kata Acha buat salah dekat ikan ni . " Asha mengadu kepadaku .

" Anak mama kan baik . Dah - dah , nanti mama cubit - cubit papa ni . Suka sangat nak menyakat orang . Jom , kita jangan kawan dengan papa . " Asha terus memegang tanganku .

" Eee , kita tak nak kawan dengan papa . " aku memandang wajah Adam . Haa , tulah . Siapa suruh menyakat anak lagi ? Padan lah muka .

" Sayang , tunggu lah ! "

*****

Aku memandang Asha yang sedang duduk di atas riba Adam untuk makan bersama Adam .

" Sayang , makan elok - elok . Tercekik nanti . Meh sini , mama pegang dulu fishy dia ni . " nasihatku kepada Asha .

Ni nak makan ke nak main ni ?

" Tak boleh . Ni Acha punya . " amboi , awal - awal lagi dah bagi aku warning supaya jangan ambil patung baru dia tu .

Bukan main lagi dia minta macam - macam dekat papa dia tadi .

Nak itu lah , nak ini lah .

Last - last , papa dia suruh pilih satu barang je .

" Asha , dengar cakap mama . Nanti papa ambil balik patung Asha ni , nak ? " kali ni , Adam pula yang bersuara .

Asha mengeluh .

𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘Where stories live. Discover now