Danial POV
" Fauza , kau nak pergi mana ni ? Tolong , jangan tinggalkan aku lagi . Aku dah cukup terseksa bila kau tak ada . Aku dah janji nak bahagiakan kau . Jadi , kau kena sentiasa ada dengan aku . " aku memandang Fauza yang sedang mengemas pakaiannya . Dahlah sekarang ni aku dengan Fauza ada dekat rumah mummy . Mummy kata lagi elok Fauza berpantang dekat sini . Lagipun , mulai hari ni umi akan tinggal dekat rumah family aku . Aku tak nak peristiwa yang dah berlaku berulang lagi .
" Saya nak jumpa anak saya . Kesian dia , tinggal sorang - sorang dekat rumah kita . Tak ada siapa nak jaga dia . Saya nak pergi ambil dia . Nanti saya datang balik , ya ? " aku terus merampas beg pakaian Fauza lalu aku mengeluarkan semula baju - bajunya .
Sejak dia keluar dari hospital , terus dia jadi macam ni . Aku rasa bersalah sangat - sangat . Doktor yang rawat Fauza haritu ada nasihatkan aku supaya bawa Fauza jumpa doktor pakar . Bukan apa , takut nanti makin melarat . Setiap kali aku cuba nak tarik tangan dia supaya ikut aku , dia terus menjerit minta dilepaskan . Doktor kata , mungkin dia trauma dengan kejadian sebelum ni .
" Fauza , tak ada siapa - siapa pun dekat rumah kita . Anak kita dah tak ada , Fauza . Kau janganlah buat aku risau macam ni . Jom , kita turun bawah . Aku dah masakkan sesuatu untuk kau . " aku cuba menukar topik .
" Awak tipu ! Anak kita tengah tunggu kita dekat rumah . Saya nak pergi ambil dia . Kalau orang lain culik dia macam mana ? Awak , jomlah balik rumah kita . " Fauza tetap berdegil . Ya Allah , apa yang patut aku buat ?
" Fauza , tolonglah terima kenyataan yang anak kita dah meninggal . Allah lebih sayangkan anak kita . Kau tak boleh buat perangai macam ni . Kau tak kesian ke dekat semua orang ? Umi kau sedih sangat tengok kau jadi macam ni . Kalau kau tak kesian dekat aku sekalipun , kau kesiankanlah umi kau . " aku masih cuba memujuk Fauza .
" Apa yang awak merepek ni ? Siapa cakap anak kita dah meninggal ?! Awak jangan cakap yang bukan - bukan pasal anak kita ! "
" Fauza , cukup . Aku tak nak dengar lagi kau sebut - sebut pasal anak kita . Kita kena terima takdir Allah , Fauza . Apa yang kau buat ni seolah - olah kau tak reda dengan ketentuan Allah . " lantang aku berbicara .
" Awak tak sayangkan anak kita , kan ? Awak memang nak tengok anak kita mati , kan ? Awak jahat . Saya benci awak ! " Fauza terus memukul dadaku berkali - kali .
Aku hanya membiarkan . Biarlah kali ni aku mengalah . Lagipun , kesakitan yang aku rasa tak setanding dengan kesakitan yang Fauza rasa .
" Aku minta maaf . Aku memang suami yang tak guna . Aku akan jaga kau sepenuh hati aku lepas ni . Aku takkan sakitkan hati kau lagi . Kita buka buku baru , ya ? " aku menarik Fauza ke dalam dakapanku . Biar kali ni aku yang menenangkan hati Fauza .
*****
Sofea POV
" Papa , papa nak pergi mana ni ? " kataku setelah melihat papa yang sedang membawa bagasi turun dari tangga .
" Papa kena pergi Hong Kong untuk settlekan bussiness papa dekat sana . Sofea duduk rumah elok - elok , ya ? " aku mengeluh perlahan . Nampaknya aku kena duduk rumah sorang - sorang lagi .
" Mama pula macam mana ? " soalku .
" Mama akan tinggal dengan Sofea dekat rumah ni . Tapi , Sofea sendiri tahukan yang mama tu busy dengan butik dia . Sofea kena pandailah uruskan diri sendiri . Okaylah , papa pergi dulu . Sofea jaga diri elok - elok , ya ? Jangan buat perkara yang bukan - bukan . " aku menganggukkan kepala lalu bersalaman dengan papa .
YOU ARE READING
𝗠𝗘𝗔𝗡𝗧 𝗧𝗢 𝗕𝗘
Teen Fiction(UNEDITED) [WARNING: Cerita ini ditulis waktu 2016, and i am a high schooler at that time jadi ada banyak cacat cela dan part yang cringe so read at your own risk, enjoy!] 𝐌𝐮𝐡𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝 𝐀𝐝𝐚𝐦 𝐂𝐚𝐥𝐯𝐢𝐧 Peribadinya tidak seindah namanya. Ego...