Aku tergamam.
Serius tergamam.
Tergamam teruk!Mama datang bawa Air Sirap Bandung untuk kami. Mira genggam erat tangan aku dengan isyarat supaya berdiam diri. Aku angguk perlahan tanda faham. Mama senyum pada kami.
"Haaa minumlah dulu." ujar Mama.
Aku dan Mira senyum pada Mama.
"Mira kejap je ni, Auntie. Kejap lagi Mira ada kelas mengaji Quran." ujar Mira.
"Minumlah dulu. Nanti bila pula Mira nak datang sini lagi." balas Mama sambil menuangkan air ke dalam gelas kami.
"Alaa bukannya Mira ni duduk jauh sangat, Auntie. Dalam beberapa minit, sampailah Mira ke sini."
Mama senyum.
Mama dan Mira berbual sebentar.
Aku pula dah hanyut layan emosi."Sarah, Mira balik dulu ya. Ada masa nanti, Mira datang. Tak pun, Mira call ya?" ujar Mira.
Aku angguk.
Tak sempat nak tanya Mira apa yang dah jadi tapi aku dah nekad hari tu yang aku tak nak ingat apa-apa yang jadi bagi tak memburukan lagi keadaan. Aduh.....Sepanjang aku sedar dari koma, Uwais memang baik. Mengajar aku tentang agama macam mana yang Wafi pernah cakap tapi cerita dari Wafi pasal Uwais tu belum habis sebab aku dah mengamuk sakan kata Wafi yang mengandungkan aku. Dr. Haziq selalu pesan suruh aku berhati-hati. Jangan mudah percayakan lelaki memandangkan pengalaman sosial aku sebelum ini. Masakan aku nak kata Uwais tu nakal sedangkan dia nampak baik, lahir dari keluarga yang baik-baik, dididik dengan didikan agama yang sempurna oleh keluarga, berjubah, berkopiah, warak, akhlak terpuji sampaikan Mama pun jatuh hati nak jadikan dia menantu untuk aku ni. Aku rasa pilihan Mama tu tak salah.
"Sarah, kenapa ni?" soal Mama.
Tersentak aku dari lamunan.
Otak aku ligat berfikir."Tak ada apa-apa, Mama. Penat sikit." ujarku.
Yang sebenarnya otak aku yang penat.
Penat fikir apa sebenarnya yang dah jadi.Mama senyum.
"Jom masuk." ajak Mama.
Aku dan Mama masuk ke rumah.
Aku lihat sekeliling dalam rumah.
Barangan antik dan segala perhiasan lengkap. Rumah kami tak besar. Sederhana tapi dekorasinya yang menampakkan kemewahan."Rumah ni, Sarah yang hias. Sarah yang deko. Setiap kali Sarah keluar berjalan-jalan, ada je yang Sarah nampak dan beli. Bunga-bunga dalam rumah ni, Sarah yang gubah. Ada bahan-bahan terbuang yang Sarah guna pakai semula untuk dijadikan hiasan." jelas Mama.
Aku diam.
Aku tak ingat apa-apa.
Mata aku hanya mampu melihat hiasan dalaman rumah ni. Aku dah mula rasa aku suka deko."Sarah duduk dulu. Sarah rehatlah. Sarah nak apa-apa yang boleh Mama buatkan?"
Aku geleng.
Senyum pandang Mama."Kalau Sarah nak apa-apa, Sarah cari Mama."
ujarku.Mama senyum.
Mama memaut bahuku, lalu mencium rambutku.Mama bawa aku masuk ke dalam bilik. Mama kata ini bilik aku. Bilik yang selalu buat aku terperap dalam bilik. Aku senyum, peluk Mama.
"Maafkan Sarah Mama kalau dulu Sarah selalu sakitkan hati Mama."
"Takpa, sayang. Sekarang Sarah mulakan dengan hidup yang baru. Mama sayang Sarah." ujar Mama.
"Sarah rehat dulu ya sayang. Mama nak mengemas dekat dapur sekejap." sambung Mama.
Aku angguk.
Kesian Mama. Penat layan aku.Aku masuk ke dalam bilik. Melihat sekeliling bilik. Juga dihias dekorasi kemas. Cantik. Set barangan makeup lengkap tersusun rapi. Siap ada laci untuk setiap set. Handbag juga banyak. Ada tempat simpanannya tersendiri. Ada koleksi boots tersusun dalam almari khas yang tertutup. Ada sebuah laptop di atas meja yang dihias cantik. Aku duduk di atas katil yang empuk tilamnya. Rasanya kalau aku tidur atas tilam ni, payah nak bangun ni. Bilik ini jauh lebih baik, jauh lebih selesa dan jauh lebih sempurna dari wad hospital.
Aku buka almari pakaian, paling banyak adalah koleksi mini skirt dan tops. Aku senyum. Cantik!
Hari ini hari aku mengenal bilik aku sendiri. Banyak barang yang aku belum sempat tengok. Banyak tempat dan almari yang belum sempat aku jelajah. Banyak kotak-kotak yang punya sejarah dan nostalgia sendiri. Aku tak sempat buka, tak sempat tengok dan baca. Ada kotak-kotak yang ada macam-macam barang beserta dengan bukunya sendiri. Rajin juga aku menulis dulu. Elok juga aku buat macam ni. Setiap kotak ada buku dan ceritanya yang aku tulis. Ada masa terluang nanti aku baca. Manalah tahu ada cerita-cerita tentang aku yang boleh mengembalikan ingatan aku yang dulu....
Sedar-sedar rupanya aku dah terlelap dalam bilik sendiri. Itu pun tersedar sebab Mama panggil aku ajak makan. Aku mandi dulu, bersiap dan terus turun makan bersama Mama. Rumah ni terasa sunyi sebab yang ada hanya aku dan Mama yang tinggal disini.
"Sarah ada ingat apa-apa tentang rumah kita ni?" tanya Mama.
Aku geleng.
Diam.Mama senyum.
Mama layan aku dengan baik."Lepas makan, Mama tunjukkan album gambar-gambar Sarah dari Sarah kecil sampailah gambar-gambar Sarah yang paling latest." ujar Mama.
"Gambar-gambar kita masa di hospital dengan Dr. Haziq dulu pun ada, Mama?" soalku.
Mama senyum.
"Eh mestilah ada. Siap cuci dah, masuk dalam album tahun ni." jawab Mama.
Aku ketawa.
Seronok tengok semangat Mama."Esok famili Uwais nak datang rumah kita. Set date majlis pernikahan Sarah dengan Uwais. Tak sabar Mama nak tengok anak tunggal Mama ni happy!" luah Mama.
Aku terkedu.
Tergamam kejap.
Silap aku kot sebab dah janji dengan Mama yang aku nak ikut cakap Mama sampaikan Mama nak sangat aku jadi isteri Uwais sebab penampilan dan segalanya tentang diri Uwais yang nampak baik. Aarghh!!!Aku minta diri untuk berehat sebentar. Aku naik ke bilik. Album gambar-gambar lama aku yang Mama tunjuk tadi, aku tak sempat nak tengok semua. Fikiran aku terus teringat Mira bila Mama sebut pasal famili Uwais nak datang ke rumah untuk set date nikah kami. Aku harap aku masih belum terlambat. Cepat-cepat aku naik tangga menuju ke bilik. Langkahku hampir-hampir terpeleot.
Aku capai phone.
Terus hubungi Mira.
Talian tak berjawab.
Aku cuba hubungi Mira beberapa kali.
Kali kelima, Mira jawab."Assalamualaikum, Sarah."
Mira beri salam. Hah lega!
Aku menjawab salam dan terus ke point seterusnya. Bagaikan dah tak ada masa lagi."Mira, sebenarnya apa yang dah jadi?"
soalku, tak sabar."Sarah, maafkan Mira petang tadi. Mira lupa yang Sarah tak ingat." jawab Mira kesal.
"Tak apa, Mira. Sarah dah cuba untuk ingat tapi tak ingat-ingat juga. Sarah stress." luahku.
"Eh tak apa, tak apa Sarah. Sarah tak ingat, tak apalah. Sarah jangan stres-stres. Dr. Haziq dah pesan Sarah kena sentiasa happy, tak boleh ada tekanan. Sarah kena belajar untuk meluah perasaan. Jangan pendam." jelas Mira.
Aku diam.
Tak boleh nak buat apa.
Otak aku macam biasa ---
ligat berfikir dan terus rasa nak tahu.
Perasaan nak tahu itu meluap-luap!"Sarah dah janji dengan Uwais yang Sarah takkan ingat balik benda yang lepas. Lagipun Uwais memang betul-betul nak Sarah lupakan sejarah lampau. Dia kata itu yang terbaik untuk Sarah. Jangan ingat lagi sebab Allah sengaja bagi hikmah Sarah lupa untuk Sarah mulakan hidup baru." jelasku.
Aku dengar Mira menghela nafas panjang ditalian. Aku jadi tak sedap hati tapi aku dah janji.
"Sarah, Mira sentiasa doakan Sarah walau apa. Mira doakan Sarah cepat sembuh. Sarah buatlah pilihan yang terbaik untuk diri Sarah. Mira tahu Sarah terikat juga dengan pilihan Auntie Lina, kan?"
Aku diam.
Perasaan serba salah makin meluap.
Emosi aku tak stabil."Mira, apa yang Uwais dah buat pada Sarah sebelum ni?" akhirnya aku terpaksa tanya juga.
(bersambung.......)
AUTHOR : Shafeeca Izyan
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...