Sampai habis aku baca dan aku dah tak ada rasa apa dah. Kosong. Hati dah tawar, perasaan aku mati. Macam ni aku nak jadi seorang isteri?Aku gelak sendiri.
Mama masuk bilik aku, Mama perasan aku ketawa.
"Haaa kenapa suka sangat ni?"
soal Mama.Aku senyum.
Cepat² aku tutup laptop.
Takut Mama perasan pula pasal folder² dalam laptop ni. Aku tak nak Mama terluka lagi. Cukuplah dah banyak kali hati Mama terluka kerna aku."Jom turun. Saudara mara kita dah sampai." ajak Mama.
Aku angguk, senyum.
Turutkan saja cakap Mama.Aku berjalan beriringan dengan Mama menuruni anak tangga. Sampai di akhir anak tangga, semua pandang aku dan Mama. Ramai!
Aku senyum.
Ramai saudara mara yang aku tak ingat siapa. Yang mana aku ingat tu, aku ingatlah. Aku ingat diorang pun sebab ada yang pernah datang melawat masa aku baru sedar dari koma di hospital dulu.
"Tahniah, Sarah!"
semua ucap tahniah. Ber'double² suara tahniah aku dengar sebab ramai yang ucap tahniah dalam satu masa.
Meriah sungguh lewat petang tu.Aku ketawa.
Tersenyum² aku beriringan dengan Mama. Aku tengok Mama happy sangat. Alhamdulillah, dapat juga aku menggembirakan hati Mama.Aku pandang sekeliling rumah. Meriah sangat dengan kehadiran saudara mara yang bergurau senda, bergelak ketawa, saling sakat-menyakat.
Seronok dapat rasa suasana orang ramai macam ni. Bukan aku seronok nak kawen tapi seronok dapat rasa kemeriahan saudara mara yang ramai memenuhi ruang rumah kami. Kalau tak, memang rumah ni sunyilah sebab hanya ada aku dengan Mama je.
"Nampak sangat berseri² bakal pengantin ni." tegur Mak Jah. Aku ketawa sambil melentok ke bahu Mama. Lengan Mama jadi mangsa pautanku. Memang aku tak lepaskan dari tadi.
Aku tengok Mama pun turut sama ketawa. Semua orang senyum dan ketawa sambil mengusik.
"Anak manja pengantin ni. Tengok, dia pegang tangan mak dia pun tak lepas²." seloroh Kak Ji, anak Mak Jah.
Semua ketawa.
Aku peluk Mama.
Mama balas pelukan manjaku."Mama, Sarah nak minum kejap."
ujarku.Mama angguk, senyum.
"Pergilah."
balas Mama lembut.Aku melangkah menuju ke dapur, sampai di dapur, aku terlanggar orang depan. Aduuhh!
"Sarah! Ya Allah... sorry... sorry..."
aku dengar suara seorang lelaki minta maaf.Aku dah rasa berpinar² sekejap.
Aku pandang dia, tak kenal.
Mungkin aku tak ingat."Tak apa, tak apa. Saya okey."
balasku sambil pegang kepala.
Bahu aku pun terasa sengal² sikit."Ya Allah... berlaga ke budak² bertuah ni?"
tanya Mak Ngah lepas tengok kami saling menahan sakit.Aku terus ketawa lepas dengar Mak Ngah tanya macam tu. Lelaki tu pun ketawa.
"Sarah, awak okey?"
tanya lelaki tu.Aku angguk sambil ketawa.
Aku pandang dia. Bertubuh sedikit sasa, tinggi, berkulit cerah, memakai baju T kelabu."Awak ni siapa?"
soalku."Saya Zaril. Anak angkat Mak Ngah awak. Awak dah tak ingat. Tak apa, saya faham awak traumatic." jawab Zaril, senyum.
Aku senyum.
Tiba² lenganku ditarik Azreen, anak bongsu Mak Ngah sambil melambai² tangan pada Azril tanda selamat tinggal.
Aku ketawa.
"Dah... dah... Kak Sarah tak payah nak ingat² lagi ex-boyfriend lama tu." ujar Azreen.
"Hah?!"
aku tergamam.Terpinga² aku lepas dengar ayat Azreen.
Azreen ketawa."Kak Sarah tak ingat apa² pasal Abang Zaril, kan? Kalau tak ingat, tak payah ingat." ujar Azreen sambil tersenyum.
"Abang Zaril tu ex-boyfriend Kak Sarah?"
soalku.Azreen angguk, ketawa.
"Abang Zaril tu anak angkat Mak. Mak ambil dia sejak dari kecil lagi. Then barulah Azreen lahir." jelas Azreen.
"Kita bertiga rapat sejak kecil, Kak Sarah. Mungkin Kak Sarah dah tak ingat. Tak apa. Auntie Lina dah terangkan segalanya pasal Kak Sarah." ujar Azreen sambil tersenyum.
"Masa bila Kak Sarah couple dengan Abang Zaril?" soalku.
"Masa sekolah..." jawab Azreen, ketawa.
Aku pun ketawa kuat!
Cinta monyet rupanya hahaha!"Heiii, Kak Sarah jangan nak ketawa² sangat tau. Tak ada Abang Zaril dulu, Kak Sarah sampai nangis² tau." ujarnya.
"Ya Allah! Hahaha!"
Bertambah kuat aku ketawa."Hoiii seronok sakan nampak pengantin!"
seloroh Kak Zana, anak sulung Mak Long.Aku dan Azreen ketawa serentak.
Seronok betul malam ni. Meriah!Terasa kering tekakku.
Baru aku teringat, aku ke dapur tadi sebab nak minum."Oklah, Azreen. Kak Sarah minta diri dulu. Kak Sarah nak pergi minum air." ujarku.
"Okey, Kak Sarah. Jaga diri. Jangan nakal². Esok Kak Sarah nak kawen!" balas Azreen. Mengusik aku lagilah tu.
Sampai dekat dapur, aku terserempak lagi dengan Zaril. Dia tengah angkat Flusk Nasi bawa masuk ke dapur dari pintu belakang.
Aku senyum.
Dia pandang aku pun senyum.Zaril meletakkan Flusk Nasi itu disebelah bawah tempat aku mengambil air.
"Azreen ada cakap apa² dekat awak?"
soalnya."Ada!"
jawabku sepatah sambil meneguk air disebelahnya.Zaril pandang aku.
Mungkin dia berharap supaya aku ceritakan apa yang Azreen sampaikan pada aku.Aku minum perlahan. Saja. Saja aku nak tengok kesabaran Zaril menunggu aku habis minum.
"Dia cakap awak pernah curi barang saya." jawabku.
"Hahh?!"
Zaril terkejut."Saya curi apa dari Sarah?"
soalnya panik. Air mukanya berubah.(bersambung......)
AUTHOR : Shafeeca Izyan
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...