PART 41

257 4 0
                                    

“Boleh Mama tengok kotak-kotak yang Sarah simpan tu?” pinta Mama.

Ya Allah!
Berderau jantung aku!
Aku dah tak keruan. Tak senang duduk. Aku rasa Mama pun nampak aku tak tentu arah.

“Mama…”
panggilku perlahan seakan cuba memujuk Mama berhenti dari bersikap ingin tahu tentang kotak-kotak tu.

Mama pandang aku, tajam. Diam, tak menyahut. Jantung aku rasa macam nak terkeluar dari dalam dada.

Aku peluk Mama. Air mataku mula bergenang, menitis ke pipi perlahan. Ya, aku bimbang. Risau dikala aku mula menerima Uwais, dikala itulah Mama mengetahui apa yang pernah berlaku antara aku dengan Uwais. Cukuplah yang dah lepas. Cukuplah. Biar aku simpan segala cerita hitam kami.

“Sarah cuba rahsiakan apa dari Mama sebenarnya?” soal Mama.

Esakkan tangisanku mula kedengaran. Apa nak jadi pula lepas ni?

“Sarah…”
Panggil Mama.

Aku masih dalam kebimbangan yang nyata. Apa aku nak jawab dengan Mama? Aku harap Mama tak desak aku. Aku tak sanggup nak bohong dengan Mama lagi.

“Mama, maafkan Sarah atas apa yang dah berlaku. Sarah tahu Sarah selalu menyakitkan hati Mama tapi itu semua tak bermakna Sarah tak sayang Mama. Mama tolong faham Sarah, Mama. Sarah dah mula terima Uwais. Sarah dah mula sayang Uwais. Sarah dah mula rasa nak jadi isteri Uwais. Sarah dah mula rindu Uwais…”

“Kenapa dengan Uwais? Uwais buat apa pada Sarah?” pantas Mama memotong ayatku.

Aku terkedu dengan soalan Mama.
Aku cuba perbetulkan tanggapan Mama.
Salah aku sebab sebut nama Uwais tiba-tiba, sedangkan Mama tanya aku pasal kotak-kotak tu saja. Aargh! Kantoi!

“Uwais okey, Mama. Uwais baik. Sarah berkawan dengan Uwais dulu sebab keperibadian dia. Sarah pilih agama dalam dirinya…” jawabku.

Mama pandang aku dengan reaksi tak puas hati. Aku faham reaksi Mama tu. Aku cuba menutup kesilapan lampau.

“Mama, sudahlah tu…”
Pujukku.

“Mama dapat rasakan sesuatu yang tak kena, Sarah…” ujar Mama.

Aku tunduk.
Aku penat.

“Lailahailla anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin.” Lafazku dalam hati tanpa henti. Mohon Allah Taala selamatkan aku.

Tiba-tiba Mama peluk aku. Lembut dan menenangkan. Seakan-akan memujuk aku bertenang. Sekali lagi air mata aku menitis dalam pelukan Mama.

“Sarah… pandang Mama.”
Pintanya.

Laa hawla wala quwwata illa billah. Aku berserah pada Allah Taala kalau ujian inilah yang terpaksa aku hadap.

“Sarah betul nak nikah dengan Uwais?”
Soal Mama.

Aku tersentak.
Aku pandang Mama.

“Sarah betul nak jadi isteri Uwais?”
Soal Mama lagi.

Jantungku berdegup kencang.
Soalan apa yang Mama cuba ajukan ini.

“Mama nak Sarah berpisah dengan Uwais?” soalku.

Ya Allah… soalan apa pula yang aku cuba ajukan pada Mama niiiii…!

“Kalau itu yang Sarah nak…”
Kata Mama.

Membulat mataku pandang Mama!

“Mama, Sarah sayang Uwais…”
Perlahan aku bersuara.

Hatiku sebak. Rasa dah tak sanggup untuk aku menyakiti Uwais.

“Jangan bohong, Sarah.”
Ujar Mama.

REPOST : AKU GADIS LIARWhere stories live. Discover now