"Aku pregnant, Mira..."
perlahan aku luahkan."Hah?!"
Hampir tersembur Jus Tembikai yang dihirupnya."Biar betul?!"
soalnya.Aku serba-salah.
Tunduk. Masih menyusun kata."Sarah..."
panggilnya.Aku tarik nafas panjang, menghela perlahan. Pandangan jauh kulontarkan ke hadapan. Aku dah bersedia.
Aku pandang Mira.
Senyum kelat."Ya. Aku mengandung. Baru lagi. Aku baru tahu lepas aku buat Pregnancy Test semalam. Aku lewat datang bulan."
luahku.Mira menarik nafas.
Kembali tenang."Anak siapa?"
soal Mira, terus pada point.Aku diam.
"Mama tahu?"
soal Mira."Tak ada siapa lagi yang tahu."
jawabku.Mira datang menghampiriku, dekat disisiku, lalu dipeluknya aku. Aku tabahkan diri.
"Mana Uwais?"
soal Mira lagi. Dia tahu hubunganku dengan Uwais.Aku diam.
Bagaikan mati di situ."Sarah yang minta kami bawa haluan masing-masing..." jelasku.
"Habis?! Uwais terima bulat-bulat keputusan Sarah? Dia tak cuba pertahankan hubungan? Lelaki jenis apa tu?! Dah buat, terus blah???"
Aku diam.
Air mata dah kering. Aku tak mampu berbuat apa-apa. Pengorbanan yang kian dilupakan. Dia seronok bersama rakan-rakannya. Bergelak ketawa, bercuti sini sana tapi aku? Dibiarkan bagaikan dah lama mati dalam hatinya.
"Sarah... come on lah... sampai bila nak bertahan lama-lama? Sarah bangunlah...!" ujar Mira.
Aku tahu Mira seorang kawan yang baik. Menyayangi aku tapi dalam hal ni, aku dah pun buat keputusan untuk 'pergi'.
"Famili Uwais tak tahu kan?"
soal Mira.Aku menggeleng.
"Beritahulah famili Uwais! Tunggu apa lagi Sarah? Mana janji dia nak pikul tanggungjawab tu? Mana?!"
Ya, aku pernah beritahu Mira yang Uwais pernah cakap yang dia sanggup terima aku walau apa pun aku, sanggup bertanggungjawab andai itu tanggungjawabnya. Kata-kata inilah yang dihamburkan oleh Uwais masa kami mula-mula dalam perhubungan. Namun semuanya 'hangus' begitu saja.
Aku tunduk.
Penat."Sarah, Uwais dimana?"
soal Mira lagi."Kedah."
jawabku."Pergi jumpa famili dia."
pinta Mira."Untuk apa lagi, Mira?"
soalku semakin tenat.
Aku rasa tak ada harapan."Beritahu perkara sebenar."
ujar Mira.Aku diam.
"Sedangkan dia boleh bergelak ketawa dengan kawan-kawan dia, boleh bersuka ria dengan kawan-kawan dia dan Sarah tanggung seorang diri?" soal Mira.
Pedih.
Dia tak pernah pertahankan hubungan kami. Dah penat dengan aku? Tapi kenapa masa mula-mula aku bersama Wafi dulu, dia tergila-gilakan aku sampai berjanji macam-macam?
Ah! Lelaki!
Bodohnya aku!
Kau pendusta!Firman Allah SWT dalam Surah An-Nahl, ayat 105 :
"Sebenarnya yang tergamak berdusta itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan mereka itu ialah orang-orang yang bertabikat berdusta."
Banyak dosa dan kesalahan lampau. Yang dah buat, takkan boleh padam. Ia kekal menjadi titik hitam. Ia kekal jadi noda dan cela. Melupainya tidak bisa. Ia kekal menjadi sejarah paling rumit dan sulit. Kau ajar aku mengenal Tuhan dan engkau jualah yang mengjauhkan. Apa kau cuba membodohkan aku dengan penampilang engkau dulu untuk menjerat aku? Kalau dari dulu aku tahu engkau sama macam lelaki lain, aku pun tak ingin hadap kau. Tapi masalahnya kau yang jerat aku, Uwais!!!
"Sarah! Sarah! Sarah! Mengucap, sayang!"
Aku tergamam.
Aku mimpi?
Bila aku lelap?
monologku.Mama peluk aku.
"Sarah okey?"
soal Mama.Aku diam.
Mamai."Sarah mimpi ke, Mama?"
soalku.Mama peluk aku lagi.
"Sarah, Mama nak cakap sikit pasal Uwais... Mama harap Sarah bertenang, sayang. Majlis nikah Sarah dengan Uwais terpaksa ditunda mungkin. Mama tak pasti..."
"Hah??!"
(......bersambung)
AUTHOR : Shafeeca Izyan
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...