“Okey?”
soal Wafi.“Okey.”
Jawabku sedikit gabra.
Aku pun tak tahu apa yang okey.“Kita nak ke mana ni?”
soal Wafi.“Ke mana-mana je lah. Tak kisah.”
jawabku.Wafi pandang aku.
“Saya ni bukan baru kenal awak, Sarah.”
ujarnya.Aku ketawa.
Dia peninglah tu dengan perempuan.
Perempuan memang macam ni.
Perempuan kadangnya suka keluar berjalan-jalan tapi kalau ditanya nak berjalan-jalan ke mana pun, dia tak tahu nak ke mana. Itu biasa. Perempuan memang selalu macam tu. Jangan pelik. Jangan pening. Jangan marah. Ini perempuan. Kalau tak boleh tahan dengan perempuan, jangan kahwin haha!“Kita pergi makan dekat tempat biasalah...”
ujarku.Sepanjang perjalanan, kami tetap mesra macam biasa. Tak ada apa yang kurang. Tetap sayang, cinta dan rindu macam selalu dan tetap bergurau-senda, bergelak ketawa macam selalu. Ini membuatkan aku tak sampai hati nak beritahu Wafi apa yang dah jadi.
Dah nak sampai ke lokasi tempat makan kami. Wafi cari tempat pakir kereta.
“Nak makan apa, ye?”
soalku.Wafi pandang aku.
Aku ketawa.
Aku tahu makna pandangan Wafi tu.
Dia senyum pandang aku.“Dah sampai sini, baru rasa nak makan apa, ada yang kena keluar balik dari tempat ni karang…” seloroh Wafi.
Aku ketawa lagi.
Dia memang selalu faham aku.Sepatutnya nak confirm kan nak makan apa tu, sebelum bertolak ke kedai makan tu lagi tadi tapi ni dah sampai dekat kedai makan, baru nak tanya makan apa. Nampaknya kena buat pilihan menu berdasarkan apa yang ada dalam menu kedai makan tu sajalah nampaknya.
“Sotong Kangkung!”
balasku bersemangat.Wafi terperanjat.
Aku ketawa.“Baiklah, Budak Kecik.”
Wafi iyakan. Panggilan ‘Budak Keci’k itu kekal dari awal kami kenal, sampai sekarang. Memang Wafi selalu panggil aku dengan panggilan ‘Budak Kecik’. Mungkin sebab ketinggianku hanya 148 sentimeter haha!Kereta dipakir dibahagian Basement. Aku buka pintu, turun dan keluar dari kereta. Wafi mencapai jaketnya, menutup pintu.
“Jangan lupa lock pintu kereta.”
pesanku.“Dah.”
balasnya, senyum.“Sayang nak makan?”
soalnya. Belum masuk kedai makan lagi dah tanya nak makan apa haha!“Sotong Kangkung.”
jawabku.“Lagi? Nak makan apa lagi?”
soalnya lagi. Aku ketawa.“Satey Ayam, Satey Daging, Satey Kambing, Char Kway Teow, Soto, Nasi Goreng Tomyam…” jawabku.
“Amboi, banyaknya nak makan. Lepas tu awak tak habis makan, sayalah yang tukang habiskan, ya?” kata Wafi.
Aku ketawa.
“Alaaa… macam tak biasa je.”
ujarku.“Ha’ah. Macam tak biasa je saya jadi buncit. Perut ni buncit sebab habiskan makanan awaklah ni. Lepas tu, awak jangan bising kata saya buncit.”
Aku ketawa lagi.
Memang itulah yang selalu jadi. Selera aku tinggi. Tak padan dengan saiz badan tapi selera besar. Nak makan itu ini tapi tak pernahnya makanan itu habis aku makan. Selalunya Wafi lah yang habiskan.“Awak tahu tak? Masa saya sekolah dulu, Papa selalu habiskan makanan saya kalau saya tak habis makan haha!” luahku.
“Then sekarang, lepas awak habis sekolah, sayalah yang habiskan makanan awak?” soalnya.
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...