PART 25

308 4 0
                                    


Sebaknya hanya Allah saja yang tahu. Benda dah jadi. Aku anggap apa yang berlaku ini semuanya sebab Allah nak beri aku peluang rasai nikmat dunia seperti firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rahman, ayat 13. Memang terasa sangat segala nikmat dan keseronokkan dunia ini bersifat sementara. Tiada apa yang bersifat kekal di dunia ini.

Kalau Allah tak beri peluang aku rasai semua nikmat dan keseronokkan dunia ni, mesti aku takkan tahu, mesti aku tak kenal hal dunia, tak faham tentang dunia. Inilah tanda kebesaran Tuhan. Dia nak aku jadikan semua ini sebagai satu ikhtibar dan pengajaran.

Syukran wa hamdan lillah.

"Abi! Abi!"
panggil seorang kanak² perempuan. Berlari memeluk Zaril. Comel! Berjubah biru dan bertudung labuh berwarna hitam.

Aku pandang dia dan Zaril.
Zaril senyum menyahut panggilnya.

"Dari mana ni Aqeela?"
soal Zaril padanya.

"Qeela dari rumah nenek. Atuk bawa datang sini." petahnya dia berbicara.

Aku senyum.
Anak Zaril barangkali.
Tak sangka Zaril adalah seorang bapa.

Zaril pandang aku, senyum.

"Aqeela, salam Auntie Sarah."
pinta Zaril. Aku senyum.

"Auntie Sarah?"
soal Aqeela pandang aku dan Zaril.

Zaril angguk, senyum.

"Cantiknya! Cantik macam Umi! Tapi Umi pakai tudung... Auntie Sarah tak pakai tudung, nampak aurat. Dosa." ujar Aqeela sambil menyambut dan mencium tangan kananku, lalu kembali memeluk Zaril.

Aku terkedu.
Alangkah baiknya dia. Sekecil² ini sudah dididik mengikut perintah Allah Taala.

"Aqeela, kenapa cakap macam tu?"
Zaril mula meninggikan sedikit suara.

Aku angkat tangan sedikit pada Zaril tanda "aku okey" dan biarkan Aqeela bercakap.

Zaril menghela nafas panjang. Mungkin Zaril tak selesa.

"Aqeela, Abi tak pernah ajar Aqeela cakap macam ni dengan sesiapa pun. Kenapa cakap macam ni?" sambung Zaril.

"Abi ajar Qeela pasal kewajiban menutup aurat macam dalam Surah An-Nur, ayat 31. Apa pula yang Qeela salah?" tanya Aqeela.

Aku mendengar sepatah demi sepatah kata² yang keluar dari bibir si kecil itu. Usianya menjangkau 5 - 6 tahun barangkali.

Aku senyum pada Aqeela dan Zaril.
Pandai Zaril didik anaknya.

Zaril pandang aku dan Aqeela.
Dia menghelakan nafas panjang.

"Maafkan saya, Sarah. Mungkin saya belum cukup baik untuk didik Aqeela. Aqeela ni anak tunggal saya. Isteri saya menghadap Ilahi dua tahun lepas akibat Kanser Rahim. Allah Taala lebih sayangkan dia." tersekat² suara Zaril.

Sekali lagi aku terkedu.
Ya Allah... aku tak tahu.

Zaril merangkul tubuh kecil Aqeela.
Tiba² aku terdengar suara Mama memanggil aku dari pintu belakang.

"Sarah, jom masuk."
ajak Mama.

Aku pandang Aqeela dan Zaril.
Senyum.

"Sarah masuklah dulu. Auntie Lina dah panggil tu. Insya'Allah kalau ada rezeki, kita jumpa lagi." kata Zaril.

Aku angguk perlahan.
Sempat aku melambai² tangan pada Aqeela. Aqeela membalas lambaianku.

"Mama, Sarah nak pinjam tafsir Quran."
bisikku pada Mama.

Mama senyum pandang aku.

"Sarah nak baca Quran?"
soal Mama.

"Sarah tak pandai baca Quran, Mama."
jawabku perlahan.

Mama memeluk erat bahuku.

"Tak apa. Jangan risau. Dah kahwin nanti, Uwais boleh ajar Sarah mengaji." bisik Mama.

Aargh!
Hilang mood aku.

"Sarah nak tafsir Quran sekarang, Mama."
pintaku.

"Eh, mana sempat Sarah nak baca tafsir Quran sekarang. Sarah nak berinai dah ni." ujar Mama.

"Mama, kejap je. Sarah nak cari makna satu surah." pujukku.

Mama menghela nafas.
Harap Mama bersabar dengan kedegilan anak tunggal dia seorang ni.

"Cepat sikit Sarah. Saudara mara semua dah tunggu Sarah nak berinai ni. Tafsir Quran ada dalam Bilik Solat tu." kata Mama sambil menepuk² lembut bahuku.

Langkahku pantas menuju ke dalam Bilik Solat. Aku pergi ke arah sebuah rak tempat penyimpanan Al-Quran, Kitab², Hadis² dan buku² agama.

Teringat Aqeela cakap, suruhan menutup aurat macam dalam Surah An-Nur ayat 31. Aku sebenarnya dah lupa isi kandungan ayat² Quran. Allah, naifnya aku rasa. Aku mulakan pencarian dalam Surah An-Nur, ayat 31.

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka daripada memandang yang haram dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

Tersentak.
Aku yang dilahirkan sebagai orang Islam tapi tak pernah ikut cara hidup Islam.

"Kak Sarah, jom tukar baju."
Ajak Azreen. Terkejut aku. Entah dari mana datangnya, tiba-tiba muncul didepanku. Mungkin aku yang tak perasan kehadirannya dek kekhusyukkanku menelaah tafsir Quran di tangan.

"Kejap, Azreen."
pintaku. Mataku bagai terpaku pada Surah An-Nisā', ayat 14 bermaksud :

"Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekallah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina."

Allah...
Aku derhaka pada Allah!
Derhaka pada Rasulullah!
Aku dah terlalu jauh dengan Allah.
Aku dah pun melampaui batas-batas syariat Allah......

Air mataku menitis tanpa henti.
Terasa dosa-dosa mula menyelimut diri.
Takutnya aku!

"Kak Sarah?"
lembut panggilan Azreen.
Dipeluknya aku.

"Insya'Allah Kak Sarah akan jadi isteri yang solehah lepas nikah dengan Abang Uwais nanti. Azreen percaya Abang Uwais mampu didik Kak Sarah dengan baik. Semoga hidup kita diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT. Allahumma aamiin." doa Azreen.

Aku tarik lengan Azreen lebih dekat padaku. Aku keluarkan sesuatu dalam poket seluarku.

"Kak Sarah tak nak nikah dengan Uwais. Kak Sarah nak pergi jumpa Wafi. Ini alamat rumah Wafi." ujarku sambil membuka lipatan kertas yang bertulis alamat lengkap rumah Wafi.

"Hahh?!"
Membulat mata Azreen.

Aku letakkan jari telunjuk tangan kananku ke bibir tanda isyarat diam.

"Kak Sarah nak lari."
luahku.

"Bila?"
soalnya.

"Sekarang."

(bersambung......)

AUTHOR : Shafeeca Izyan

REPOST : AKU GADIS LIARWhere stories live. Discover now