Malam ini menjadi penentuan antara aku dan Wafi. Aku sayang Wafi tapi dalam pada masa yang sama, aku ada Uwais. Aku tak tahu. Semua salah aku.
Tuhan,
ujian apakah yang engkau beri ini? Engkau beri aku ujian dengan kehadiran lelaki-lelaki yang terlalu menyayangiku. Aku kalah dalam memilih. Kedua-duanya aku sayang walau kebaikan antara kedua-duanya lebih berpihak pada Wafi.Mana lagi aku nak pergi? Tersepit dan terus dihimpit. Aku bukan saja gadis liar, malah hati aku pun turut meliar.
“Sayang, betul sayang nak beritahu Wafi apa yang dah jadi antara kita?” soal Uwais dalam talian.
“Insya’Allah.”
jawabku.Sampai bila aku nak terus sakitkan hati Wafi? Dalam diam, aku hanyut bersama Uwais. Semuanya berlaku dengan pantas tanpa sedar sampai aku lupa firman Allah S.W.T dalam Surah Al-'Isrā', ayat 32 : Wala taqrabuz zina innahu kana fahisyah wa sa’a sabila.
(Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat)“Kalau betul Sarah nak beritahu Wafi, kita hadap sama-sama.” kata Uwais.
Aku diam.
“Tak apa. Ini antara Sarah dengan Wafi. Awak tak perlu bersama saya.” pintaku.
“... tapi Sarah...”
kata Uwais tak setuju tapi aku sempat memintas percakapannya...“... saya akan beritahu Wafi malam ni.”
pintasku.Uwais diam, akur.
“Saya sayang awak, Sarah.”
Aku diam, tak nak cakap tapi air mata mula mengalir dipipi. Aku harap aku ada kekuatan berdepan dengan Wafi. Aku dah hancurkan impian dia. Aku tak pandai jaga diri. Aku dah terlalu jauh pergi. Rasa bersalah bersarang dalam jiwa. Bersalah pada Wafi yang aku nampak. Bukan pada Tuhan, agama, Rasul dan Mama. Allah... jauh betul aku tersasar dalam hidup!
Malam itu, aku gagahi diri untuk jumpa Wafi. Aku sebenarnya tak kuat mana pun nak jumpa Wafi. Rasa bersalah yang teramat. Aku tak kuat nak hadap apa yang bakal jadi. Aku redha dan rela. Walau apa pun yang jadi, aku terima. Malam tu macam biasa, Wafi jemput aku depan rumah. Wafi macam biasa, sayangnya dia padaku, cinta dia padaku, kasihnya dia padaku dan rindunya padaku tak pernah kurang. Tetap sama dan terus mekar. Kami bakal melangsungkan perkahwinan tak lama lagi.
“Sayang, kita jumpa malam ni...”
ajakku memulakan bicara.“Kenapa ni? Ada apa-apa yang tak kena?” soalnya.
Aku diam.
Tak sanggup rasanya nak lukakan hati Wafi.“Sayang?”
panggilnya.Terkedu sekejap.
“Ya, ya... ada ni. Tak ada apa. Saja nak dinner sama-sama.” jawabku cuba mengelak.
“Ohh, nak makan?”
balasnya dengan tawaan perlahan.Aku tak sedap hati.
Aku serba salah nak luah rasa yang terpendam. Aku tak nak Wafi sakit.Aku membungkam sejenak. Wafi bagaikan dapat menghidu apa yang tak kena. Sebab aku seorang yang tak pandai berbohong, terlalu jujur, tak pandai menyimpan mahupun menyorokkan sesuatu yang terpendam.
“Hei, budak kecik. Kenapa ni? Cuba bagitahu kenapa?” soal Wafi.
Aku cuba berselindung, mengatakan tiada apa yang berlaku. Nampaknya aku tak berapa kuat nak tempuh apa yang bakal jadi.
“Jom, siap. Insya’Allah dalam sepuluh minit lagi saya sampai depan rumah awak, sayang.” Kata Wafi. Nampaknya dia tak sabar nak jumpa aku, nak tahu apa yang dah berlaku.
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualeAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...