PART 59

188 2 0
                                    


Aku menarik nafas panjang sebelum duduk di kerusi berwarna coklat ‘coffee’. Meletakkan beg galas bercorak ‘leopard print’ disebelah sisi. Terasa jelas segala tingkah lakuku diperhatikan. Dato’ Zahari duduk dihadapanku, senyum. Separa puas barangkali.

“La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zhalimin.”
(Tiada Tuhan melainkan Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari pada orang-orang yang menganiaya diri sendiri)
Ucapku berkali-kali dalam hati.

Rasa bersalah pula aku jumpa Dato’ Zahari. Rasa bersalah sebab berjumpa dengan lelaki yang aku tak kenali melainkan dia yang kenal aku atas sebab kejahilan lampau aku dulu. Aku tak ingat apa-apa hubungan aku dengan dia tapi dia masih ingat aku, masih menyimpan ‘hasil dosa’ lampau aku.

“Thanks, Adriana.”
Ucap Dato’ Zahari.

Aku angguk.
Malas nak cakap.
Dia senyum.

Atas meja ada satu ‘envelope’ berwarna kuning bersaiz besar dengan perkataan ‘Private and Confidential’. Aku tak pasti ‘envelope’ apa tapi ‘envelope itu cukup ‘menakutkan’ aku. Macam-macam aku fikir dalam kepala otak aku ini. Disebelah ‘envelope’ ada air minuman ais blended coffee, mungkin.

“So you mesti lapar, kan? You nak makan apa? Nak I order untuk you pun boleh.” Kata Dato’ Zahari, senyum.

Perut aku rasa macam nak makan tapi memandangkan aku terpaksa berdepan dengan ‘ikan jerung seekor’ ni, so selera aku terbantut. Adeii…

“Sarah? Nak I order, kan?”
Panggil Dato’ Zahari.

“Tak apa. Saya boleh order sendiri.”
Jawabku.

Dato’ Zahari senyum.

“You tahu tak apa yang buat I tertarik dengan you dari dulu?”
Soalnya.

Hah?!
Tergamam aku sekejap.

“You manja macam mana pun, you jenis pandai berdikari. Tak terlalu bergantung harap pada orang lain walaupun diberi kemudahan, you tetap nak buat sendiri.”
Katanya menjelaskan sedikit tentang diriku.

Senyuman sinis ku berikan pada Dato’ Zahari namun terlindung disebalik niqab yang ku pakai.

Aku bangun, mengalihkan beg galasku dan terus melangkah ke kaunter San Francisco Coffee. Layan diri. Lapar jugaklah aku tapi tak tahu nak makan apa. Aku order jus ‘Mango Madness’ dan ‘Chicken Lasagna’.

“Ooh… kemain lagi aku order Lasagna. Dah lah makan tak pernahnya habis! Kahkah!”
Monologku.

“Cik tunggu air minuman disebelah. Makanan nanti kami hantar ke meja Cik.” Kata salah seorang staf setelah membuat pembayaran.

“Okey. Baik.”
Balasku, senyum.

“Encik, manis sangat tak jus ‘Mango Madness’ tu?” tanyaku. Aku ketawa. Soalan aku pun… hahaha! Aku tanya sebab aku tak suka minuman yang manis bergula putih.

“Hurmm… bagi saya tak manis sangatlah, Cik.” Jawabnya.

“Haaa… okey, okey…”
Balasku, senyum.

Aku pun terus meninggalkan kaunter order dengan tray ditangan. Langkahku longlai kembali menuju ke meja Dato’ Zahari.

“Tak makan ke?”
Tanyaku pada Dato’.

Dia senyum.

“I nak makan you hahaha!”
Seloroh Dato’.

Aku buat-buat ketawa.
Berlakon.

“You order apa?”
Tanya Dato’.

“Lasagna.”
Jawabku.

“Quite good!”
Katanya.

REPOST : AKU GADIS LIARWhere stories live. Discover now