Firman Allah SWT :
Katakanlah kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
(Surah An-Nūr : Ayat 30)Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(Surah An-Nūr : Ayat 31)Aku senyum.
“Kenapa Sarah?”
soalnya.“Sarah belajar ‘tundukkan pandangan’ dari Uwais. Sebelum Sarah kenal Uwais, Sarah memang tak tahu pun pasal ‘tundukkan pandangan’ tu. Sebab sepanjang Sarah hidup sebelum kenal Uwais, kebanyakkan lelaki yang Sarah kenal, yang Sarah tengok, semuanya tak boleh tengok perempuan. Pantang perempuan lalu je, mulalah mata tu meliar pandang tubuh badan perempuan. Sarah dah banyak kali kena. Lelaki pandang Sarah sampai Sarah rasa takut dan tak selamat nak keluar rumah.” luahku.
Zaril khusyuk mendengar.
Dia senyum.“Sarah nampak tak bahayanya keselamatan seorang perempuan tu kalau tak tutup aurat? Sebab tu untuk lelaki, Allah dah ajar dalam Surah An-Nur, ayat 30. Allah suruh lelaki menyekat pandangan dengan menundukkan pandangan dan jaga kehormatan diri. Untuk perempuan pula, Allah dah ajar dalam Surah An-Nur, ayat 31. Allah suruh kita tundukkan pandangan, jaga kehormatan diri, jaga maruah, haram mendedahkan aurat, pada siapa perempuan patut tutup aurat. Lengkap. Semua yang Allah ajar kita tu bersebab. Allah sayang kita sebab tu apa yang Allah suruh, kita wajib buat. Apa yang Allah larang, haram untuk kita buat. Apa yang Allah tak suka, tinggalkan. Jangan buat tapi kita ni manusia. Manusia yang tak pernah terlepas dari dosa. Manusia yang sentiasa memalitkan dosa pada diri sendiri. Sebab apa? Sebab manusia selalu lupa. Kadangnya kita hanya ingat Allah bila kita dalam kesusahan.” jelas Zaril.
Aku diam.
Zaril senyum.“Lepas pinangan saya ditolak tu, hubungan kita retak. Kita dah jadi tak boleh berhubung macam biasa. Masa tu kita masing-masing masih muda. Saya kecewa dan awak pun. Kita masing-masing macam tak boleh nak terima apa yang jadi. Awak dah banyak kali dalam cubaan untuk melarikan diri dan macam biasalah... saya juga yang kena cari awak. Samalah macam situasinya dengan yang sekarang ni. Awak lari dari rumah, saya juga yang kena cari awak. Kenapa saya yang selalu ditugaskan untuk mencari awak? Sebab kalau orang lain yang cuba cari awak, tak jumpa. Alhamdulillah selama saya yang cari awak, saya jumpa. Dan tetap sama macam dulu bila saya jumpa awak, awak tak nak balik. Awak degil, tak nak dengar cakap walaupun saya hampir-hampir putus asa nak pujuk awak suruh balik, Sarah. Dari dulu sampai sekarang, awak tak pernah berubah. Tetap sama.” luah Zaril.
Aku terkedu, tergamam.
Diam.
Masing-masing diam.“Sampai bila Sarah larikan diri?”
soalku.“Saya tak tahu apa pun pasal Sarah lepas tu sebab saya ambil keputusan untuk bernikah dengan Sumaiyah yang baru seminggu saya kenal. Famili dia terima saya dan famili saya terima dia. Kami ambil keputusan untuk berdikari dan berpindah dari kampung kita ni. Saya sambung belajar agama, saya didik isteri dan anak saya dengan didikan agama. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Allah murahkan rezeki kami, Allah peemudahkan segala urusan kami dan kami sangat bahagia. Dalam kebahagiaan kami itu, Allah uji kami sekeluarga dengan penyakit Kanser Rahim yang dihidap Sumaiyah. Saya redha, Sumaiyah redha dan anak kami, Aqeela masa tu masih kecil dan masih tak faham akan erti kehilangan. Lepas tu saya hidup dengan Aqeela tanpa arwah Sumaiyah disisi. Bila Aqeela semakin membesar, sikit-sikit saya ajar dia tentang kehidupan dan bercerita tentang arwah ibunya. Alhamdulillah Aqeela mudah faham dan dia redha bila kehilangan ibu dalam usianya yang masih kecil.” Cerita Zaril.
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...