"Kak Sarah, Uwais tak mengaku yang dia yang mengandungkan Kak Sarah." ujar Usroh.
Aku menangis kuat.
Sampai hati Uwais!Dah buat aku macam ni, then tinggalkan aku macam ni je?! Kenapa dia tak nak bertanggungjawab? Kenapa dia tinggalkan aku macam ni? Aku dah tak mampu bertahan. Aku nak jumpa Uwais!
"Sabarlah, Kak Sarah. Ada hikmah semua ni jadi. At least Usroh dah tahu macam mana perangai abang Usroh sendiri. Usroh pun tak sangka Abang Uwais sanggup buat Kak Sarah macam ni." pujuk Usroh.
Pujuk aku pun tak guna.
Uwais dengan kejam tinggalkan aku!"Kak Sarah nak buat apa sekarang ni, Usroh? Mana lagi Kak Sarah nak pergi? Kak Sarah dah curang dengan Wafi. Kak Sarah dah malukan Mama. Kak Sarah nak pergi mana, Usroh? Pergi mana lagi?!" luahku seakan meraung.
Usroh menenangkan aku.
"Usroh tak mampu nak buat apa lagi, Kak Sarah. Abang Uwais tak mengaku yang dia buat kerja terkutuk tu dengan Kak Sarah. Dia tak mengaku anak tu dari benih dia, zuriat dia. Dia macam biasa sibuk dengan kerja dia dekat sana." ujar Usroh.
Aku bertambah kuat menangis.
Aku dah tak mampu bertahan.
Kenapa teruk sangat Uwais buat aku macam ni?"Kalau Kak Sarah rasa Abang Uwais tu terlalu jahat, kejam, menganiaya Kak Sarah, Kak Sarah lupakan sajalah Abang Uwais tu ya, Kak Sarah. Ramai lagi lelaki yang baik-baik untuk Kak Sarah. Mungkin bukan jodoh Kak Sarah dengan Abang Uwais." luah Usroh.
"Macam mana Kak Sarah nak lupakan Uwais sedangkan dia yang mulakan dulu cinta ni. Dia yang semai kasih dan rindu. Dia yang mula putikkan rasa sayang itu. Dia yang buat Kak Sarah percaya semua janji-janji dia. Semuanya sebab dia! Kalau dulu Kak Sarah tahu abang Usroh perangai macam ni, Kak Sarah pun tak inginlah!" luahku dengan amarah yang tak tertanggung lagi.
Usroh peluk aku.
Tangisanku semakin kuat.
Betapa lemahnya aku.
Hidup-hidup ditipu lelaki yang bertopengkan malaikat!Kau yang mengajar aku kuat,
engkau jualah yang menghancurkan aku!
Lelaki apakah engkau?Kau yang mengajar aku bahagia,
engkau jualah yang meruntuhkan kebahagiaanku!
Lelaki apakah engkau?Kau yang mengajar aku mengenal Tuhan,
engkau jualah yang buat aku lupakan Tuhan! Lelaki apakah engkau?Kau yang mengajar aku mengenal agama,
Engkau jualah yang mengajar aku menghalalkan dosa. Lelaki apakah engkau?Kau yang mengajar aku tinggalkan zaman jahiliyah, engkau jualah yang menjerumusku semula ke zaman jahiliyah! Lelaki apakah engkau?
Mentang-mentang aku kurang didikan agama, tak pandai agama, engkau ambil kesempatan ke atasku! Kau nak aku berjubah, aku berjubah. Kau nak aku kekalkan pakai tudung labuh, aku pakai. Kau kata aku cantik, kau tak nak orang lain pandang aku, kau kata engkau cemburu, kau nak aku pakai niqab selalu, aku pakai selalu. Kau ambil kesempatan ke atasku bila aku banyak turutkan kehendakmu. Pernah tak engkau terfikir betapa bertuahnya engkau dapat aku yang menurutkan saja segala kehendak dan kemahuanmu?
Aku yang gila sebab masih tergila-gilakan kau. Aku yang bodoh sebab terlalu sayangkan kau walaupun aku dah engkau tinggalkan. Aku lemah. Jiwaku rebah. Aku terlalu terhegeh-hegehkan bermegah-megah dengan cinta agung engkau sedangkan engkau bergelak ketawa dan terus berbahagia dengan kehidupan engkau dengan kerjaya engkau di utara Semenanjung.
Kau dah lupa masa mula-mula hubungan kita dulu engkau bersungguh-sungguh memujuk aku untuk terus menjalinkan hubungan dengan engkau? Engkau berjanji macam-macam sehingga engkau buat aku curang pada Wafi? Engkau lupa tentang kita dulu? Bukan kau tak tahu yang aku punya hubungan dengan Wafi tapi kau lebih pentingkan hati engkau! Kau kejam! Sekarang bila engkau dah dapat aku, kau tinggalkan aku terkontang-kanting, terumbang-ambing dilautan sepi seorang diri! Mana janji-janji engkau selama ini untuk menjaga aku sampai mati?
Sekarang, kau tinggalkan aku. Kau seronok dan bahagia membiarkan aku sendiri menanggung benih zuriat engkau seorang diri disini. Uwais, apa engkau ingat aku tak boleh cari engkau di Sungai Petani?
"Sarah, Sarah, bangun Sarah."
terdengar suara Zaril.Ohh aku terlelap dalam kereta Zaril rupanya. Tadi itu aku bermimpi atau itu petanda aku dah mula ingat apa yang jadi sebelum ni?
"Sarah okey?"
tanya Zaril.
Aku senyum."Sarah rasa Sarah dah ingat sesuatu!"
(bersambung......)
AUTHOR : Shafeeca Izyan
YOU ARE READING
REPOST : AKU GADIS LIAR
SpiritualAUTHOR : Shafeeca Izyan Kisah yang wujud . Orang yang merasainya pun wujud . Cuma banyak disamarkan . Supaya jaga aib . Perit untuk cerita kisah sebenar sendiri , even cam kita nak cerita kisah silam yang jahil kita . Begitu perit bukan ? Begitu jug...