75

388 9 0
                                    

Pov Jozef.

"Ik ben zo verdomd zenuwachtig" zeg ik tegen koen. We staan te wachten tot de ceremonie begint. De meeste mensen zitten al te wachten "het komt wel goed maik" zegt hij "dat weet ik wel Koen, maar ik ben gewoon gespannen" zeg ik "kom het is tijd" zegt Koen. Hij loopt de zaal in en gaat op zijn plek staan. Hij ziet er goed uit.

Mijn moeder komt aan de andere kant naast me staan en ik ben zo ontzettend blij dat ze me naar Anthony brengt. "Ik ben trots op je Jozef" fluistert ze. We lopen over het pad naar waar mijn verloofde op me wacht. Hij ziet er prachtig uit in zijn zwarte pak met grijze stropdas. Ik mag mezelf gelukkig prijzen met zo'n knappe man.

De trouwambtenaar houdt zijn praatje over ons. Informatie die wij hem hebben gegeven wordt door hem hardop gezegd. Ik luister er maar half naar. Ik heb mijn aandacht volledig op Anthony gefocust.

"Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden.

Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden.

Verklaart U Jozef Aartsen aan te nemen tot uw wettige echtgenote en belooft U getrouw alle plichten te zullen vervullen, die door de Wet aan de huwelijkse staat worden verbonden?
Wat is daarop uw antwoord?"

Ik twijfel geen moment en er komt gelijk een hele duidelijke "ja" uit mijn mond waardoor Anthony zacht lacht. Hij knijpt zacht in mijn hand en kijkt me stralend aan. 

Verklaart U Anthony van der Heiden aan te nemen tot u wettige echtgenoot en belooft U getrouw alle plichten te zullen vervullen, die door de Wet aan de huwelijkse staat worden verbonden?
Wat is daarop uw antwoord?"

Ook bij hem komt er een duidelijke "ja" uit zijn mond. Ik glimlach naar hem. Ik kan niet wachten tot dit voorbij is en ik hem kan kussen.

"Als ambtenaar van de burgerlijke stand verklaar ik, dat Jozef Aartsen en Anthony van der Heiden vanaf dit moment door de echt aan elkaar zijn verbonden. Ik wens u de kracht toe deze belofte tot in lengte van jaren trouw te mogen blijven."

Koen komt van zijn plek af en geeft ons onze ringen aan. Ik pak Anthony zijn hand en hou zijn ring ervoor "Ik geef je deze ring, als symbool en teken, van mijn liefde en trouw, voor jou" zeg ik voor hem om zijn vinger schuif. Anthony zegt mij dezelfde tekst die ik net zei.

We hebben er voor gekozen om alles standaard te houden, omdat ik alles vergeet zodra ik vol spanning sta en ik wilde niet in paniek raken tijdens mijn bruiloft.

"Dan mag u elkaar nu kussen" zegt de ambtenaar. Ik trek hem naar me toe "eindelijk" mompel ik voor ik hem kus. Ik druk mijn tong in zijn mond en stop pas wanneer de mensen beginnen te klappen.

Hij trekt zich terug en grijnst naar me "ik hou van je meneer van der Heiden" zegt hij "ik ook van jou echtgenoot" zeg ik terug. We lopen het pad af als een getrouwd stel en ik heb me nog nooit beter gevoeld.

Pov Koen.

De hele ceremonie ligt mijn aandacht bij Luuk. Hij ziet er zo goed uit in zijn pak. Toen hij binnenkwam stond ik bijna te kwijlen. Ik kan niet wachten tot ik hem in mijn armen kan houden.

Ik loop achter het stel de zaal uit richting de grote tent die buiten staat. Omdat het zo warm is en het gebouw geen airco heeft hebben we het diner naar buiten verplaatst. Ik zit bij Maikel en Tony aan tafel samen met Maikel zijn moeder en haar man, Dean en zijn ouders. Naast mij is er plaats voor Luuk. Ik stond erop dat hij bij mij zat toen we eenmaal een stel waren.

Wanneer het diner bezig is en iedereen met elkaar aan het kletsen is sta ik op en vraag ik of ik de aandacht mag. Dit is het enige waar ik tegenop heb gekeken de laatste dagen.

"Lieve Maikel en Tony,

"Maikel heeft me verplicht een speech te houden. Geen idee waarom maar ik klets wel wat aan elkaar" grijns ik.

"Ik ken Tony nu zo'n drie jaar. Ik heb hem leren kennen toen we een keer met onze vriendengroep hier gingen kamperen.
Max kwam hem tegen en nam hem mee naar onze plek.
Sindsdien komt hij altijd een avondje bij ons zitten als we er zijn. En dat is nogal vaak. Hij is er altijd als één van ons zijn hulp nodig heeft, je bent een goede vriend Tony."

Ik hef mijn glas en wacht tot de rest het ook doet. "proost op Tony" roep ik. Iedereen roept het terug en neemt een slok van zijn drinken.

"Dat brengt me bij jou Maikel" ik kijk naar mijn beste vriend dit stralend terug kijkt.

"Jou leerde ik kennen toen jij bij ons elftal kwam voetballen. In het begin was je nog stil en rustig, maar dat werd al snel anders toen je ons eenmaal gewend was" grijns ik

"Jij was de eerste die wist dat mijn vriendin me gedumpt had en de enigste die me op dat moment steunde en daar ben ik je voor altijd dankbaar voor" zeg ik.

"Je was ook mijn eerste vriendje die er vervolgens met Tony vandoor ging om zichzelf te zoeken. Jozef, ik kan niet in woorden uitdrukken hoe ontzettend trots ik op jou ben. Ik begon deze speech met Maikel, maar ik eindig hem met Jozef. Je bent een prachtig mens met een fantastische persoonlijkheid. Laat je alsjeblieft nooit iets anders wijs maken."

Ik hef mijn glas nog een keer en roep "op Jozef, mijn allerbeste vriend!"

Ze roepen allemaal terug en allemaal nemen we nog een slok. Ik zie Jozef op staan en op me af lopen. Zijn ogen zijn vochtig "bedankt Koen" zegt hij. Hij trekt me in een knuffel en houd me stevig vast.

Mijn heden en verleden 18+ ✅Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu