#100 comments baru aku update ye.
1800 tahun yang lalu...
"Gi mana? "
Soalan 02 menghentikan langkah 04 daripada keluar istana putih. Dia menjulingkan matanya ke atas.
"Macam biasalah."
"Nak ikut... "
"Last kau ikut aku, kau buat aku hilang 10 spesies duyung beracun. Kalau aku bawa kau, entah binatang apa lagi kau hilangkan, " ungkit 04.
Dahlah susah payah 04 tangkap guna jerat ciptaan DIA, boleh pula 02 mainkan duyung tu semua dengan jadikan anjing laut. Sape tak panas? 02 ni memang layak kena pijak.
"Lah aku kan tak sengaja. Aku ingat diorang tu anjing laut. "
"Kau ingat aku bodoh? Aku tahu kau boleh bezakan ekor duyung dengan anjing laut," bidas 04.
"Bukan dugong ke? "
Tak sia-sia muka 02 dipijak sehingga gadis tersebut terguling-guling lalu terhempas pada dinding. 01, 03 dan 05 hanya memandang dengan tawa kecil masing-masing. Diorang dah biasa dah main pijak-pijak. Tak mati pun.
"Marah naw, " usik 02 sambil membersihkan debu-debu dinding yang melekat pada pakaian.
"Pape roger aku, " ucap 04 sambil membawa sekantung guni di bahunya.
Dia beredar daripada istana lalu pergi ke tempat biasa.
"Aku nak berlatih, " pamit 03.
"Aku pula nak jumpa DIA," kata 05.
"Dan aku nak 'main' dengan pompuan," selamba 01 berbicara.
"Bukan semalam kau dah 'main' dengan pelacur kelas atasan ke? "
"Takde feel arh. Aku nak gadis dara. "
"Aku boleh dapatkan kalau kau nak. "
Tawa jahat mereka berdua berselang-seli di dalam ruangan. Walaupun 04 dah jauh meninggalkan mereka, dia masih boleh mendengar setiap bait yang dituturkan. Dan dia tak hairan pun sebab 04 sama je jahat macam diorang.
Baginya, perbuatan tersebut sudah biasa bagi mereka. Inilah bukti bila dosa sudah sebati dalam diri. Tak rasa apa-apa.
Kala tiba di pelusuk hutan, 04 dikejutkan dengan kehadiran Faiq yang sedang bermain seruling di atas batu besar. 04 terus berjalan tanpa menoleh. Pura-pura tak nampak konon. Makin dilayan makhluk ni, makin mengada dia nak ikut.
"Hai 04!"
Kan dah kata. Sebok nak ikut!
"Kita nak gi mana hari ni? " teruja Faiq menyoal.
04 menjengilkan mata.
"Kita? Kau nak mati?"
"Erhh... "
Sejam kemudian...
"04! 04! Meh sini! Katak ni boleh bercakap! " panggil Faiq, tergesa-gesa.
04 terkesima? Katak?
Zeunggg!!
Tak sampai sesaat dia dah muncul kat sebelah Faiq sampaikan Faiq hampir melompat terperanjat. Wajah teruja 04 direnung dengan mata yang berkedip-kedip.
"Mana? Mana? Bagi aku! "
"Ni... Tengok katak ni. Dia boleh bercakap, " tunjuk Faiq ke arah sungai biru.
YOU ARE READING
The Last Survivor
ActionSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...