China, 2027
Mia Aurora jatuh melutut. Haba A-13 masih terasa di telapak tangannya. Dia menangis tersedu-sedan. A-13 mati, A-5 mati, sape lagi nak mati lepas ni? Hidup Mia memang tak adil! Ditinggalkan oleh ibu bapanya sejak bayi di hadapan rumah anak yatim piatu.
Dipaksa ikut DIA. Dilupuskan ingatan. Tak dibenarkan untuk bahagia seperti manusia yang lain. Apa lagi?! Apa lagi yang DIA nak?
"A-13...aku tahu aku jahat," rintih Mia Aurora.
Irisna mendekati Mia Aurora lalu mengusap bahu wanita itu dengan harapan agar 03 berhenti daripada menangis. Namun apa yang jadi membuatkan Irisna terdiam. Mia Aurora menepis kasar tangannya lalu bangkit dengan wajah yang bengis.
"Stay away from me! "
"03, aku cuba... "
"What?! You did nothing, Iris! Nothing! You let him die! " tengking Mia Aurora.
Irisna terdorong ke belakang bila Mia Aurora menolak bahunya dengan kasar. Irisna tak melawan. Seandainya Mia nak bantai dia habis-habisan, dia rela. Silakan.
Apa yang Mia tak faham sekarang adalah mereka terpaksa. Demi keseimbangan dunia, mereka harus berkorban. Dan apa yang Irisna maksudkan, biarlah hanya dia yang tahu.
"Aku minta maaf," mohon Irisna, sedih.
Mia Aurora tak tahu Irisna dah lama bersedih. Irisna dah nangis terlebih dahulu daripada Mia Aurora. Setiap malam, Mia Aurora makhluk pertama yang akan lena. Kesempatan tersebut diambil oleh Irisna dan A-13 untuk saling berkongsi duka masing-masing.
"Aku takut, Iris. Macam mana rasanya mati? " bisik A-13 dalam dakapan Irisna.
"Tak perlu takut, A-13. Kau ada aku. Aku berjanji saat kau bertemu maut, aku akan berada di sisi kau, " balas Irisna, lembut.
Bagai seorang ibu muda, Irisna mengusap belakang A-13. Dia tahu masa A-13 akan tiba. Nyawa lelaki tersebut bakal berakhir tak lama lagi. Disebabkan tu, Irisna meminta A-13 agar lebih banyak meluangkan masa dengan adik iparnya. Satu-satunya ahli keluarga A-13 yang tinggal.
"Aku tak sanggup, Iris. Aku sayang dia macam A-5. Kenapa dia tinggalkan aku? KENAPA SEMUA ORANG TINGGALKAN AKU?! Aku jahat sangat ke? Aku dah janji nak berubah. Tak cukup ke perubahan aku? " ngongoi Mia Aurora dalam tangisan.
"Tak, sayang. Kau dah cukup baik."
Irisna cepat-cepat menarik tubuh Mia Aurora ke dalam pelukan tatkala melihat wanita tersebut tidak berdaya. Mereka berdua jatuh terjelepok bersama-sama di atas tanah China.
Alice sekadar menundukkan kepala. Sayu pula hatinya melihat Mia Aurora menangis. Lagi sekali tuannya kehilangan seseorang yang bermakna di dalam hidupnya.
"Semua orang tinggalkan aku, Iris. Kenapa semua orang buat aku macam ni? Apa salah aku sampai dunia tak layan aku dengan adil?! "
Irisna menggeleng. Tak, Mia tak salah. Musuh mereka yang terlalu licik sampaikan pihak yang membela kebaikan mudah tertipu.
"Tak semua orang tinggalkan kau, 03. Aku ada, Roland ada. Ingat keluarga kau kat rumah. Diorang tengah tengok dan turut bersedih macam kita."
Mia Aurora mengongoi dan terus menyalahkan dirinya sendiri. Irisna jadi risau. Takut kuasa terkuat Mia Aurora keluar sehingga wanita itu sendiri gagal nak mengawal. Dia faham jika 03 ingin menuntut dendam.
Tapi Irisna takkan biarkan. Setahu Irisna, Mia Aurora ingin berubah. Maka, Mia Aurora harus mempunyai sifat sabar dan redha pada ketentuan Ilahi. Bukan seperti makhluk jahil.
YOU ARE READING
The Last Survivor
ActionSemuanya bermula daripada DIA YANG TAK DIKETAHUI ASAL USULNYA. Wujudnya cerita pertama disebabkan makhluk ini. Apakah cara untuk kalahkan DIA? Siapakah DIA yang sebenarnya? Atau lebih tepat mampukah mereka kalahkan DIA? "Kumpulkan semua orang kita."...